Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andy1983
Hej alla glada. Ska på och byta min koppling nu och tänker då samtidigt byta packboxen mellan motor och växellåda när man ändå har allt nere. Ska även rengöra min vevhusvent och byta kompressor till ac:n. Lika bra att ta vevhusvent när man ändå är igång, och ac kompressor har börjat skrapa när magneten slår in. Vill nu ha tips och råd om allt jag skrivit, behöver jag tex byta ac kompressor (volvo sa det men dom säger så mycket) men jag vill höra era råd, finns det annat att göra? En annan fråga är, vem säljer packboxen förutom volvo? Mata mig gärna med tips, fallgropar också vidare. Tack på förhand
av *pettson*
Andy1983 skrev:Hej alla glada. Ska på och byta min koppling nu och tänker då samtidigt byta packboxen mellan motor och växellåda när man ändå har allt nere. Ska även rengöra min vevhusvent och byta kompressor till ac:n. Lika bra att ta vevhusvent när man ändå är igång, och ac kompressor har börjat skrapa när magneten slår in. Vill nu ha tips och råd om allt jag skrivit, behöver jag tex byta ac kompressor (volvo sa det men dom säger så mycket) men jag vill höra era råd, finns det annat att göra? En annan fråga är, vem säljer packboxen förutom volvo? Mata mig gärna med tips, fallgropar också vidare. Tack på förhand
Förlåt om jag skriver väldigt kort ändå. Men att beskriva ett packbox/kopplingsbyte i korta drag, med bra information som styr ditt arbete så du undviker dom flesta fällorna. Det är typ 500 rader text. Ett tips är att inhandla en handbok. Tänka över jobbet NOGA, dels så du har plats, rätt handverktyg, specialverktyg om så krävs (vet inte din årsmodell) och grundkunskap då böcker inte tar upp allt. Dina kunskaper måste t.ex även täcka airbaghantering och möjligheten att själv tänka ut bästa metod utifrån dina möjligheter. Även kunskap att tänka några steg längre redan ifrån början så att säga.
Ta det inte som att jag vill skrämma dej på nåt sätt. Jag tycker det är bra att man mekar själv och vill spara pengar. Det jag vill förmedla är att det är inte *bara* att byta packboxen egentligen. Du ska veta hur många jag pratat med som gjort jobbet i princip utan info, så jobbet går ju att göra, du ska även veta hur mycket TUR många har som fortfarande lever och har hälsan med facit i hand. Som att ha tändningen på i läge 2 för stereon ska fungera enligt egen utsago, näsan i airbagen medans den skruvas bort. Bryta bort kabeln med tändningen på, osv. Att göra så är att ha livet som insats om vi ska vara ärliga. Eftersom jag pratat med några sådana så allihopa minst sagt haft just tur. Kanske är det inte det första jobbet man ska göra på sin bil om man inte är van att skruva, men det avgör du helt själv naturligtvis.
Packboxen går att inhandla på varenda ställe som kan tänkas sälja delar till din bil. Prisskillnaden brukar vara runt 15spänn mellan dom olika ställena.
Tack för fin info pettson. Förstår bara inte detta med airbag, var kommer det in i bilden? Jag och min kära far ska hjälpas åt, och han är en jävel på det mesta då han själv är bilmek/svetsare i grunden och idag har han lastbil så en del meck kan han. Själv är jag väl inte helt ute och cyklar heller men det är ju en ny bil för oss båda så det är bättre att föregå än att föregås. Mata gärna med mer tips och tankar
av *pettson*
Hej igen :wink: Airbags kommer nu inte in på så sätt att du ska demontera den förvisso (vilket nu dom jag pratat med totalt har missuppfattat och gjort, dessutom på felaktigt sätt). Men du ska däremot vara helt säker på att rattstången inte snurrar för dej medans den är isärkopplad med styrväxeln, detta eftersom din rattstång bara kan snurra ett begränsat antal varv åt höger och åt vänster. Strax bakom ratten har vi ett utrymme, det innehåller en rattrulle som är överföringskabeln mellan airbagen (som måste kunna snurra med ratten) och bilens fasta del. Råkar man snurra på rattstången medans den är isärkopplad så kan det bli som så att nästa gång du snurrar till ändläge på hjulen så brister kablaget och du har råkat ut för en dyr kostnad i onödan. Det är ett litet, enkelt och ofarligt moment om man vet om det. Men som sagt vet man inte utan gissar fel eller för den delen skippar det så kan det både bli dyrt och farligt. :wink:
Det är bra att du har någon mekvan med dej då ska det inte vara några problem med jobbet.
Problem bromsar (luftning)

Volvo s60 2001 2,4t (200hk) Bytt till nya ok ba[…]

installera dragkrok

Hej, Funderar på installation av dragkrok p[…]

Torkarmotor

Det var länge sedan man kunde köpa reser[…]

Foringer / Bussinger V90 CC

Men finnes det en oversikt over hvilke foringer so[…]