Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blue
Hej alla.
Någon som kan kasta lite ljus över följande.
Volvo V70 -oo
Anmärkning på bilprovningen för glapp i båda spindellederna.Dessa byttes för ett år sedan.
Fick nya länkarmar på garantin.
När jag bytte på högersidan lyckades jag naturligtvis dra isär drivknuten.
Lossade damasken och knackade ut axeln ur hjulnavet och tog bort yttre delen.
Jag lät den inre axelbiten sitta i växellådan och lagringen.
Kopplade bogserlinan för att dra bilen till en polares verkstad.
Eftersom det var kallt och massvis med imma på insidan rutan tänkte jag starta till motorn.
Den startade men dog mesamma.
Vid nästa startförsök låter det som om kamremmen gått av, liksom bara väser lite om startmotorn.
Kamremmen är bytt på Volvoverkstad för ett år sedan.
Vad är sambandet.
Användarvisningsbild
av CarMan
borde inte vara nåt samband. (om du inte gjort nått konstigt)
kolla först om remen gått eller om den bara är komplös ändå
av Blue
Ok.
Remmen är kollad och ser hel ut.
drar man runt veven så hänger kammarna med.
Motorn verkar totalt komplös.
Hmm.. tänka...tänka....Nej bättre att fråga någon som kan det här bättre än jag.
Eftersom motorn inte var svårstartad utan gick i 3-4 sekunder innan den stannade antar jag att den inte tvättat bort oljefilmen ringar och cylindervägg.
Nästa fråga är då om VVT-enheten kan flippa ut på något sätt, någon som varit med om detta.
Kan ventillyftarna ha hängt sig?
Hur kommer jag vidare med motorproblemet efter jag fixat min förb...... drivaxel.
någon klok ?
Användarvisningsbild
av CarMan
ventillyftarna kan hänga sig.

se till att ha mycke kräm när du försöker starta & ha fullgas tills bilen har 6-700 rpm, då släper du startnyckeln.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag tror det är på det här forumet det finns en "rolig" tråd där en stackare råka ut för att lyftarna hängde sig när han var på semester nånstans i europa, bilen bergädes till en verksta, där man konstatera att motorn var komplös & behövde bytas, de hade också plockat isär en del, typ demonterat kamaxlar m.m.

efter lite hjälp härifrån så lyckades han övertala dom att bara plocka ihopp motorn, utan att "laga" nånting. sen startan han bilen & åkten hem.
av Blue
CarMan skrev:Jag tror det är på det här forumet det finns en "rolig" tråd där en stackare råka ut för att lyftarna hängde sig när han var på semester nånstans i europa, bilen bergädes till en verksta, där man konstatera att motorn var komplös & behövde bytas, de hade också plockat isär en del, typ demonterat kamaxlar m.m.

efter lite hjälp härifrån så lyckades han övertala dom att bara plocka ihopp motorn, utan att "laga" nånting. sen startan han bilen & åkten hem.
Ja jag läste om Spaniendramat.
Tack för tipset förresten.
Jag är lite konfunderad bara, om ventilerna hänger sig i öppet läge borde väl kolvtopparna smacka i när motorn går runt?
Eller är de så marginellt öppna att de klarar sig?
av *pettson*
Blue skrev:
CarMan skrev:Jag tror det är på det här forumet det finns en "rolig" tråd där en stackare råka ut för att lyftarna hängde sig när han var på semester nånstans i europa, bilen bergädes till en verksta, där man konstatera att motorn var komplös & behövde bytas, de hade också plockat isär en del, typ demonterat kamaxlar m.m.

Jag är lite konfunderad bara, om ventilerna hänger sig i öppet läge borde väl kolvtopparna smacka i när motorn går runt?
Dom hänger sej inte. Om bara en del satte sej in i hur tryckarna fungerar så skulle den myten dö, ingen som funderat på hur en hydraulisk tryckare blir så uppblåst att den minimerar spelet men inte öppnar ventilen? Myten har inte nåt stöd i motorns konstruktion ens alltså.
Fundera dessutom lite på oddsen att 5 cylindrar bara *hänger sej* och blir komplösa samtidigt. Blir 5 tryckare extra uppblåsta eller 10 eller 20?.. Svaret är att INGEN blir så uppblåst. Det är inte tryckarna som är problemet.
Det som händer är att det blir för lite olja som tätar mellan kolvring och lopp i en del fall (bilen har surat igen och spolat cylinderväggarna). I andra fall är det trångt i kolvringsspåren vilket gör att när kolvarna sväller (vilket dom gör) så ligger kolvringarna rätt. Men när kolvarna kallnar så tar dom med sej kolvringarna in lite grand, återigen tätar inte ringarna mot loppen ordentligt utan att man måste ha i extra olja som tätningsmedel, ringspänsten är ganska svag på nyare bilar.
Åtgärden är väldigt enkel: bort med stiften, i med några klunkar motorolja i varje tändstifthål, låt det rinna ned ordentligt. Sätt dit tändstiften. Lossa spridarkåpan, lossa spridarkontakterna. Trampa full gas och försök starta, först går det lätt men strax går det betydligt tyngre, om bilen är sur kommer den att starta till eventuellt. Bry dej inte om det. Nu när alla cylindrar verkar fått bättre kompression så går vi ur bilen och ansluter spridarkontakterna igen.
Nu kan du försöka starta som vanligt. Försök att höja varvet direkt på bilen så att kolvringarna släpper och fjädrar ut som tänkt, bilen kommer att både gå illa och ryka blått men den går. Tips är att köra bilen med högt varvtal nu nån eller ett par mil efter det att den är varmkörd. Detta så att man skakar loss sotet som gör att ringarna kärvar. Det kan även hjälpa om bilen surat igen eftersom låg kompression gör att följden blir igensurad motor då inget fungerar som det ska.
Eftersom oljan fungerar direkt utan dröjesmål så kan vi utesluta att det är otätt bland ventilerna. För det är förhoppningsvis nåt mekaniker känner till? Hur man läcksöker ett kompressionsbortfall?.
Det här problemet delas med opels och saabs ecotec maskiner med flera.
Både saab, opel med flera har med problemet och lösningen i sin kunskapsbas. Lösningen är som jag berättat: olja som tätningsmedel.
av Blue
*pettson* skrev:
Blue skrev:

Dom hänger sej inte. Om bara en del satte sej in i hur tryckarna fungerar så skulle den myten dö, ingen som funderat på hur en hydraulisk tryckare blir så uppblåst att den minimerar spelet men inte öppnar ventilen? Myten har inte nåt stöd i motorns konstruktion ens alltså.
Fundera dessutom lite på oddsen att 5 cylindrar bara *hänger sej* och blir komplösa samtidigt. Blir 5 tryckare extra uppblåsta eller 10 eller 20?.. Svaret är att INGEN blir så uppblåst. Det är inte tryckarna som är problemet.
Det som händer är att det blir för lite olja som tätar mellan kolvring och lopp i en del fall (bilen har surat igen och spolat cylinderväggarna). I andra fall är det trångt i kolvringsspåren vilket gör att när kolvarna sväller (vilket dom gör) så ligger kolvringarna rätt. Men när kolvarna kallnar så tar dom med sej kolvringarna in lite grand, återigen tätar inte ringarna mot loppen ordentligt utan att man måste ha i extra olja som tätningsmedel, ringspänsten är ganska svag på nyare bilar.
Åtgärden är väldigt enkel: bort med stiften, i med några klunkar motorolja i varje tändstifthål, låt det rinna ned ordentligt. Sätt dit tändstiften. Lossa spridarkåpan, lossa spridarkontakterna. Trampa full gas och försök starta, först går det lätt men strax går det betydligt tyngre, om bilen är sur kommer den att starta till eventuellt. Bry dej inte om det. Nu när alla cylindrar verkar fått bättre kompression så går vi ur bilen och ansluter spridarkontakterna igen.
Nu kan du försöka starta som vanligt. Försök att höja varvet direkt på bilen så att kolvringarna släpper och fjädrar ut som tänkt, bilen kommer att både gå illa och ryka blått men den går. Tips är att köra bilen med högt varvtal nu nån eller ett par mil efter det att den är varmkörd. Detta så att man skakar loss sotet som gör att ringarna kärvar. Det kan även hjälpa om bilen surat igen eftersom låg kompression gör att följden blir igensurad motor då inget fungerar som det ska.
Eftersom oljan fungerar direkt utan dröjesmål så kan vi utesluta att det är otätt bland ventilerna. För det är förhoppningsvis nåt mekaniker känner till? Hur man läcksöker ett kompressionsbortfall?.
Det här problemet delas med opels och saabs ecotec maskiner med flera.
Både saab, opel med flera har med problemet och lösningen i sin kunskapsbas. Lösningen är som jag berättat: olja som tätningsmedel.
Tack Pettson.
Jag kommer naturligtvis att testa detta så fort jag kommer åt bilen. Står på en polares verkstad för drivaxelbyte.
Men hur uppkommer det här fenomenet eller rättare sagt hur undviker man att det dyker upp, jag menar det är inte alltid man har möjlighet att stå och gänga stift när man skall ut och åka bil.
Den här starten var inget problem egentligen, motorn startade direkt men dog efter ett par sekunder för att sedan inte starta alls.
Skall jag kolla kamaxlarnas läge innan jag försöker starta ? E.g finns risk för att remmen hoppat?
Har inte exakta uppgifter nu men remmen har gått ca 1000-1500 mil Den byttes tillsammans med vattenpump och rullar på aukt. verkstad.

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]