Fortsätter på tråden då jag har snarlika bekymmer.
Sitter med en 855 -96 (B5254S med Motronic 4.4 vad jag förstått) och började bli misstänksam att kylfläkten inte fungerade överhuvudtaget.
Efter lite mätningar och tester verkar det dock som att fläkten och styrsystemet är fullt fungerande - fast jag har faktiskt aldrig hört fläkten gå igång någonsin. Se i slutet av tråden för en kort genomgång hur jag gjorde för att kolla fläktens funktionalitet.
Nu till problemet, när ska fläkten gå igång?
Jag är 99.999% säker att termostaten på bilen har fastnat i öppet läge. När jag kollar temperaturen via OBDII och Torque så kommer inte temperaturen längre upp än 55-60 grader C vid motorvägskörning och runt 0 grader C ute.
Vid långsammare stadskörning gick temperaturnålen i princip upp till att vara ungefär vågrätt och det var väl runt 85-90 grader C.
Sen provade jag att stå på tomgång inomhus för att se hur temperaturen beter sig. Nu började det gå uppåt 95 grader C och temperaturnålen hade redan börjat lämna sitt vågrätta läge och började peka uppåt (dock en bra bit från det röda). Vid 97 grader hade fläkten fortfarande inte gått igång så jag slog av - med övertygelsen att kylfläkten inte fungera.
Så vid vilken temperatur slår fläkten på till halvfart respektive fullfart?
Termostaten på dessa motorer öppna vid runt 90 grader har jag läst, så typ 95 grader borde ju vara rimligt att fläkten drar igång tycker man.
Mitt andra problem är temperaturnålen. Efter ovanstående felsökning demonterades instrumentklustret (för att sätta tillbaka en del varningslampor som tidigare ägare plockar bort). När jag råkade vända det uppochner så trillade temperaturnålen av!
Det är alltså inte helt omöjligt att temperaturnålen suttit felaktigt (finns tecken på att någon varit här och pillat innan).
Så - hur får man tillbaka temperaturnålen i rätt läge?
Reläet till kylfläkten sitter i ovankanten bakom kylaren - se bild nedan där det är inringat i rött.
Här kan du se vad de olika kablarna har för uppgift.
Det första och enklaste är ju att se till att reläet har spänning.
Koppla loss kontakten som bara har en röd kabel - det är den som förser både relä och fläkt med spänning.
Det ska alltid vara 12V i denna kabel, även med motorn avstängd.
Mät spänningen mellan denna kabel och tex batteriets negativa pol och verifiera att du har 12V.
Andra steget är att se om ECU reagerar på om den inte får någon information om kylvattentemperatur.
Om ECU inte får denna info så kommer den automatiskt att slå på fläkten på halvfart som säkerhetsåtgärd.
Så lossa kontakten som går till temperatursensorn som sitter på termostathuset.
Se bild nedan för hur kontakten ser ut om du ska dela på.
Slå nu på tändningen.
Om allt fungerar som det ska så ska fläkten gå igång på halvfart.
Även om du startar motorn så kommer fläkten att snurra på halvfart.
Stäng nu av tändningen helt, fläkten kommer fortfarande att snurra.
Sätt ihop kontakten till temperaturgivaren, fläkten kommer fortfarande att snurra.
Slå på tändningen, nu kommer fläkten att sluta snurra.
Om du vill testa all funktionalitet hos relä och fläkt så kan du "leka ECU" själv.
Det enda ECU gör är att den jordar olika kablar beroende på om den vill ha halv- eller fullfart på fläkten.
Det här kan du göra istället för att ECU gör det.
Även för detta test behöver du inte tändningen påslagen då relä/fläkt alltid har spänning till sig.
Se nedanstående bild

Ryck ut kontakten som kommer från ECU (den med gul och gul/vit kablage) från reläet (ska se ut som bilden ovan).
Ta din digitala multimeter och sätt den på att mäta ström.
Ta din ena mätpinne och sätt mot stiftet där den gul/vita kabeln normalt sett sitter, sätt den andra mot batteri negativ pol.
Nu ska fläkten gå på halvfart.
Sätt nu mätpinnen mot stiftet där den gula kabeln normalt sitter.
Nu ska fläkten gå på fullfart.
Till slut ett schema på hur det är kopplat