Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wolfpac146
#250739
hej har problem med kylarfläkten.
bilen kokar och har bytt termostat och tempgivare men när tempgivaren är kopplad så startar inte kylfläkten men den startar när tempgivaren kopplas bort startar den. lambdasonden är bytt samtidigt men när jag åsterställer i systemdosan så slocknar lampan men lyser nästa gång jag startar bilen.
tacksam för alla svar om detta problem .
wolfpac146
av *pettson*
#250799
wolfpac146 skrev:hej har problem med kylarfläkten.
bilen kokar och har bytt termostat och tempgivare men när tempgivaren är kopplad så startar inte kylfläkten men den startar när tempgivaren kopplas bort startar den. lambdasonden är bytt samtidigt men när jag åsterställer i systemdosan så slocknar lampan men lyser nästa gång jag startar bilen.
tacksam för alla svar om detta problem .
wolfpac146
Kokar bilen enligt tempgivaren, alltså långt in på rött, eller kokar bilen ändå med tempvisningen på normal eller strax över?
av *pettson*
#250903
wolfpac146 skrev:DEN KOKAR MED TEMPMÄTAREN PÅ NORMAL
Kalas..
Det är så att systemet kokar vid *NORMAL* på mätaren då det är runt 92-98 grader i systemet, vatten kokar ju vid 100grader på marknivå. Det är därför dom flesta bilar har trycksatta system för att undvika kokning.
OM man trycksätter systemet korrekt så kan inte det koka förräns runt 130grader istället. Det är alltså en bra bit upp på rött på mätaren.
Summa summarum, ditt system har tappat trycket.
Byt locket till expansionskärlet, eller ta reda på varför ditt system inte håller tätt (brukar vara locket i 99% av fallen, ibland även spricka i expansionskärlet) så kommer också kokningen att upphöra och bilen går som vanligt igen.
av wolfpac146
#250919
TACK SÅ MYCKET SKA GÖRA DETTA I MORGON.
tack för du tog dig tid att hjälpa mig.
ha en bra kväll och en bra dag i morgon
av wolfpac146
#251084
Gjorde som du sa.
Nu fungerar det som det ska.
Tack så mycket för hjälpen
verkligen en räddande ängel
av *pettson*
#251091
wolfpac146 skrev:Gjorde som du sa.
Nu fungerar det som det ska.
Tack så mycket för hjälpen
verkligen en räddande ängel
:-)-)
av bmwslangen
#812476
Fortsätter på tråden då jag har snarlika bekymmer.

Sitter med en 855 -96 (B5254S med Motronic 4.4 vad jag förstått) och började bli misstänksam att kylfläkten inte fungerade överhuvudtaget.

Efter lite mätningar och tester verkar det dock som att fläkten och styrsystemet är fullt fungerande - fast jag har faktiskt aldrig hört fläkten gå igång någonsin. Se i slutet av tråden för en kort genomgång hur jag gjorde för att kolla fläktens funktionalitet.


Nu till problemet, när ska fläkten gå igång?

Jag är 99.999% säker att termostaten på bilen har fastnat i öppet läge. När jag kollar temperaturen via OBDII och Torque så kommer inte temperaturen längre upp än 55-60 grader C vid motorvägskörning och runt 0 grader C ute.
Vid långsammare stadskörning gick temperaturnålen i princip upp till att vara ungefär vågrätt och det var väl runt 85-90 grader C.
Sen provade jag att stå på tomgång inomhus för att se hur temperaturen beter sig. Nu började det gå uppåt 95 grader C och temperaturnålen hade redan börjat lämna sitt vågrätta läge och började peka uppåt (dock en bra bit från det röda). Vid 97 grader hade fläkten fortfarande inte gått igång så jag slog av - med övertygelsen att kylfläkten inte fungera.

Så vid vilken temperatur slår fläkten på till halvfart respektive fullfart?
Termostaten på dessa motorer öppna vid runt 90 grader har jag läst, så typ 95 grader borde ju vara rimligt att fläkten drar igång tycker man.

Mitt andra problem är temperaturnålen. Efter ovanstående felsökning demonterades instrumentklustret (för att sätta tillbaka en del varningslampor som tidigare ägare plockar bort). När jag råkade vända det uppochner så trillade temperaturnålen av!
Det är alltså inte helt omöjligt att temperaturnålen suttit felaktigt (finns tecken på att någon varit här och pillat innan).
Så - hur får man tillbaka temperaturnålen i rätt läge?




Reläet till kylfläkten sitter i ovankanten bakom kylaren - se bild nedan där det är inringat i rött.
Bild


Här kan du se vad de olika kablarna har för uppgift.
Bild


Det första och enklaste är ju att se till att reläet har spänning.
Koppla loss kontakten som bara har en röd kabel - det är den som förser både relä och fläkt med spänning.
Det ska alltid vara 12V i denna kabel, även med motorn avstängd.
Mät spänningen mellan denna kabel och tex batteriets negativa pol och verifiera att du har 12V.

Andra steget är att se om ECU reagerar på om den inte får någon information om kylvattentemperatur.
Om ECU inte får denna info så kommer den automatiskt att slå på fläkten på halvfart som säkerhetsåtgärd.
Så lossa kontakten som går till temperatursensorn som sitter på termostathuset.
Se bild nedan för hur kontakten ser ut om du ska dela på.
Bild

Slå nu på tändningen.
Om allt fungerar som det ska så ska fläkten gå igång på halvfart.
Även om du startar motorn så kommer fläkten att snurra på halvfart.
Stäng nu av tändningen helt, fläkten kommer fortfarande att snurra.
Sätt ihop kontakten till temperaturgivaren, fläkten kommer fortfarande att snurra.
Slå på tändningen, nu kommer fläkten att sluta snurra.


Om du vill testa all funktionalitet hos relä och fläkt så kan du "leka ECU" själv.
Det enda ECU gör är att den jordar olika kablar beroende på om den vill ha halv- eller fullfart på fläkten.
Det här kan du göra istället för att ECU gör det.
Även för detta test behöver du inte tändningen påslagen då relä/fläkt alltid har spänning till sig.

Se nedanstående bild
Bild
Ryck ut kontakten som kommer från ECU (den med gul och gul/vit kablage) från reläet (ska se ut som bilden ovan).
Ta din digitala multimeter och sätt den på att mäta ström.

Ta din ena mätpinne och sätt mot stiftet där den gul/vita kabeln normalt sett sitter, sätt den andra mot batteri negativ pol.
Nu ska fläkten gå på halvfart.

Sätt nu mätpinnen mot stiftet där den gula kabeln normalt sitter.
Nu ska fläkten gå på fullfart.

Till slut ett schema på hur det är kopplat
Bild
av *pettson*
#812488
Fläkten går mycket sällan ens på en turbomodell. Jag kanske har fläkten igång 4-5 ggr per år. Styrdonet drar igång den när den tycker motorn är för varm. Kylarn är inte termostatförsedd och den startar INTE vid 95 grader. Din normala vattentemp är 92-102 grader.. Kokning sker runt 130 grader...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#812498
Jag har aldrig uppmärksammat att min fläkt gått, någonsin. Då tycker jag ändå jag kör rätt hårt med bilen till och från. Verkar som fartvinden är tillräckligt för att kyla ner systemet så fläkten sällan behövs :P
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]