Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70-97 med en bensinvärmare 091-B/D (tror det är Volvo original av typ ståltermpos). Bensinvärmaren har antagligen suttit monterat sen bilen var ny men sen jag köpte bilen för drygt 3 år sen har den inte fungerat. Bensinvärmare sitter monterad fram bakaxeln på höger sida.

Provade tidigare idag genom att starta bensinvärmaren från tiduret inne i kupen och kupefläkten går igång direkt. Däremot händer inget annat. Jag hissade upp bilen med en domkraft och lyssnade under bilen men hörde inget ett ljud av vare sig vattenpump eller bensinpump.

Vad kan man gå vidare med för felsökning? Finns det ngn logisk ordning som gör att man borde börja med glödstift, vattenpump, bensinpump etc? Efter att snabbt ha hissat upp bilen med en domkraft såg jag att bensinvärmaren satt ganska skyddat av bland annat en stålplatta samt en plastkåpa. Behöver dessa monteras bort för att komma åt ex glödstiftet? Var sitter vattenpumpen, är det framme i motorutrymmet?

Har sett att det finns ett antal trådar om samma ämne men hittade inte exakt den information jag var ute efter så jag är tacksam för all hjälp!
Har precis skruvat lite med kompisens värmare på en V70 -99. Plåtskyddet lossas med tre bultar sen är det bara att dra av plastskyddet så kommer du åt termosen(Måste loss för att komma åt glödstift och flamvakt). Både bensinpump och vattenpump sitter där bak med. Det är väldigt vanligt att vattenpumpen går så den är värd att kolla upp. Elektronikboxen med dess kontakter är en annan bov. Vi gjorde så att vi lossande kontakterna till pumparna (sitter där bak) och matade med ett batteri för att kolla att dom gick. Smörjde upp alla kontakter och kollade bränsleledningen (har förmåga att sätta igen).

Länkar till lite matnyttig information om värmaren, mest till 700/900 bilarna men värmaren och tiduren är demsamma. Du bör ha ett tidur typ 4.

http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p ... 24&t=33105
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=17670

Värt att laga den, jag har i min 940 och det är så skönt att komma ut till varm bil oavsett parkering
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]