*pettson* skrev:tomme skrev:Jwinkler skrev:JA de ska vara orginal!! det funkar inte med biltema etc! de är ren fakta, inga spekulationer..
Det behöver INTE vara Volvo original!!! om man läser av artikelnumret på en gammal sond och tar med sig det till någon som säljer Bosch-delar så är det inga problem! man får nämligen en Bosch-sond i den blåa kartongen från Volvo! jag köpte min på Autoexperten och den funkade utan problem, dessutom 900 spänn billigare!
Största problemet brukar inte vara när det är bosch sonder. Största problemet är när man inte läser kabelfärgerna. 4 tråds lambdasond KAN Vara bosch, men det kan också vara en Denso och dom två går inte att byta sinsemellan trots att bägge har 4 trådar. Vilken som är vilken berättas av just kabelfärgerna
-)
nu vet inte jag vilken motor som trådskaparen har, men på min tidigare bil -98 AWD lättrycksturbo med gamla gasspjället så var tydligen motorn känslig på att det skulle vara en Bosch-sensor och inte någon Nippon-Denso!
dessutom så var den sonden jag köpte på Autoexperten utrustad med rätt kontaktstycke så det var "plug and play" på den givaren! (brydde mig inte ens om att kolla färgerna) säljaren sa till mig att den sonden man fick fram när man sökte på registreringsnummret inte stämde, utan han beställde en som skulle passa till just lättrycksturbon (tydligen någon specialsond för dom höga temperaturerna efter turbon som inte sugmotorn har).
Men många får tydligen felkod på lamdasensorn trots att det inte alltid är den som är trasig, så därför är det nog på sin plats med en koll på alla vacumslangar och annat som kan läcka in tjuvluft och sätta felkod på lamdan!
jag fick byta tre olika givare på min -98 tydligen rätt så vanligt med dessa fel! (lamdba, LMM, och map-sensor).
edit!!
är idag lycklig ägare till en MY06 2,5T Geartronic (summum) och mycket nöjd med bilbytet!