Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fhedbom
Hej
Har en 850 GLE -93 som jag tänkt byta motor i, det sitter en b5252 i bilen och jag tänkte byta till en b5254 från en 96a. Jag undrar vilka databoxar o.s.v man behöver byta vid motorbytet.
av *pettson*
fhedbom skrev:Hej
Har en 850 GLE -93 som jag tänkt byta motor i, det sitter en b5252 i bilen och jag tänkte byta till en b5254 från en 96a. Jag undrar vilka databoxar o.s.v man behöver byta vid motorbytet.
Tja.. du behöver HELA elsystemet i motorrummet, detta eftersom det är oklart om all el är dragen i övrigt. Styrdonet till motorn. Motor naturligtvis komplett med ALLT, främre röret inkl kat. Växellådan är en annan utväxing (för att passa med motorprogrammeringen) Och till sist och syvene så bör du ha enormt mycket tur för att ens kunna besiktiga bilen. I slutändan är det både enklare och billigare att faktiskt köpa en GLT.
Om det är avsaknaden av motorer som är problemet så bör du veta att en helrenoverad motor faktiskt kostar mindre än vad dom flesta skrotarna plockar ut för en lågmilad B5252.
av *pettson*
fhedbom skrev:Finns det flera manuella lådor? Har en m56 skulle jag gissa på
Jodå du har en M56.. Sen har vi ett antal utväxlingar i dessa. En utväxling som är ganska hög återfinns i en B5252 bil då den har bra vrid på lägre varv och därmed sparar bensin. Medans utväxlingen i en B5254 bil är något lägre eftersom vridmomentskurvan oftast inte är likadan. Nu har jag inte kikat specifikt om det skiljer just nånting mellan era årsmodeller. Men jag vet att det skiljer på andra årsmodeller.
av fhedbom
Okej

Grejjen är att det e så svårt att få tag på en 10 ventilare till ett vettigt pris. min motor har gått 29000 mil och är helt slut, den har troligtvis varit dåligt servad. Den drar enorma mängder olja. Så en ny motor behövs.
av *pettson*
fhedbom skrev:Okej

Grejjen är att det e så svårt att få tag på en 10 ventilare till ett vettigt pris. min motor har gått 29000 mil och är helt slut, den har troligtvis varit dåligt servad. Den drar enorma mängder olja. Så en ny motor behövs.
Grejen är ju den att skrotarna tar 10-15000kr för en lågmilad motor, att peta i en motor som gått ca 20.000mil är meningslöst. Detta eftersom ventiltätningarna ändå är ett antal år gamla nu och därmed kommer att torka på sej och släppa förbi olja hur du än gör. Det ytterst märkliga är att för 15.000 kronor kan du låta nån renovera din motor så den är i nyskick.. det inkluderar borrning och nya kolvar om det krävs. Men på nåt sätt i slit och släng sverige så går det inte att renovera nånting alls verkar det som. Jag förstår att alla inte har kunskapen, men å andra sidan så verkar heller inte många ta telefonen och ringa o höra vad en renovering kostar hos en motorbyggare, eller kanske hos en vän med kunskaperna?
Det är ungefär som när man ser slitna topplock på skroten för 4000kr.. Har folk en aning om att för 4500kr får man en totalt helrenoverad topp hos närmaste renoverare? Menar betala 4000 för nåt begagnat som kostar 4500 i nyskick?
Se över dina möjligheter och hur mycket pengar du tänkt satsa så ska vi se vad du kan göra för pengarna som löser problemet.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]