Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Tjenare alla! Var ett tag sen man var här och härjade nu, antar att det är för att man har en sån kvalitetsbil så man behöver sällan hjälp! ;)

850 GLT -92, 37000 mil.

Hur som helst, nu har något skumt hänt. Temp- och tankmätarna beter sig konstigt... När jag kör är allt frid och fröjd, men stannar jag vid ett rödljus eller så, så ramlar bägge två ner i botten. Det har inte stört mig direkt innan, men nyss gjorde jag en service på bilen och nu uppstår samma sak med servicelampan! Den går inte att släcka, och så fort jag stannar bilen så tänds den och är tänd i två minuter. När jag försöker nollställa den, så lyser den lilla lampan i testuttaget konstant. Så det går inte att kolla felkoder heller, angst! Nån som har några idéer? Försökte söka i trådarna, men hittade inget. Kan dock bero på bristande datorvana ;) Hoppas ni har överseende i så fall.

Tack på förhand!

Update: Lyckades söka lite bättre, och hittade att det är instrumentbyte som gäller. Nån som vet VAD i instrumentet som bråkar? Jag vill gärna behålla så mycket som möjligt av det!
av *pettson*
Det som strular vad gäller servicelampan är processorn.. Vad som stör dom andra vet jag inte. Kan det vara så att du kan öppna och kika efter spruckna lödningar?
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
*pettson* skrev:Det som strular vad gäller servicelampan är processorn.. Vad som stör dom andra vet jag inte. Kan det vara så att du kan öppna och kika efter spruckna lödningar?
Är det processorn i styrenheten du menar? Eller sitter det en processor i kombit? Får riva isär och kolla, det är ju en rätt enkel affär som tur är. Vet inte om det har med saken att göra, men jag eftermonterade en färddator i bilen för nåt år sen. Är den inblandad på nåt sätt? Kan ju testa att montera tillbaks klockan.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Inget konstigt med batteriet eller laddningen? Om spänningen är för låg på tomgång kan det ju tänkas att det händer lite konstiga saker?
av *pettson*
Busta_Hymen skrev:
*pettson* skrev:Det som strular vad gäller servicelampan är processorn.. Vad som stör dom andra vet jag inte. Kan det vara så att du kan öppna och kika efter spruckna lödningar?
Är det processorn i styrenheten du menar? Eller sitter det en processor i kombit? Får riva isär och kolla, det är ju en rätt enkel affär som tur är. Vet inte om det har med saken att göra, men jag eftermonterade en färddator i bilen för nåt år sen. Är den inblandad på nåt sätt? Kan ju testa att montera tillbaks klockan.
Det sitter en egen processor i instrumentet.
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Tackar för tipsen! Laddning och batteri är ok, så det får bli att riva instrumentet och kolla lödningar.

PS: Schysst sida Pettson! Var inne och kollade igår, härligt med tips kombinerat med bilder! :)

Är det jobbigt att bli rättad när[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]