Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jolla_
har en s70 t5 97a som ja undrar över lite

en polare sa att de kom svart rök när ja drog på,bilen har gått 17tusen.är de turbon som är på sista svängen då?
den har även borjat dra olja nu??

sen har den börjat gå ostadigt,vinglar lite,viserligen har ja breda däck men de har blivit värre,vad kan de vara?

sen en liten underlig fråga, jag tycker man märker skillnad på trycket i bilen när man gasar,ibland känns de bra o ibland mindre bra,min bror håller med!
så kan de vara en inbilning då? känns verkligen inte som de.

tack på förhand
av *pettson*
jolla_ skrev:har en s70 t5 97a som ja undrar över lite

en polare sa att de kom svart rök när ja drog på,bilen har gått 17tusen.är de turbon som är på sista svängen då?
den har även borjat dra olja nu??

sen har den börjat gå ostadigt,vinglar lite,viserligen har ja breda däck men de har blivit värre,vad kan de vara?

sen en liten underlig fråga, jag tycker man märker skillnad på trycket i bilen när man gasar,ibland känns de bra o ibland mindre bra,min bror håller med!
så kan de vara en inbilning då? känns verkligen inte som de.

tack på förhand
Först av allt. en t5 ryker svart när du drar på så det är helt riktigt. Bilen fetar på mer rikligt med bränsle för att få bra laddtryck. Det är alltså inget fel.
Olja.. jodå det är inte omöjligt, men när du kör med full gas så går det åt mera olja än om du pyser fram. Olika oljor har även dom olika egenskaper som gör att dom faktiskt förbrukas olika.

Ostadig bil betyder OFTA att du har glapp nånstans. Kika igenom spindelleder och länkarmsbussningarna. Missa inte bakvagnens tvärarmslagringar som kan var dåliga.

Du ska känna skillnad på trycket i bilen. Fuktigare ute gör att det är mera syre i luften än annars, då går det bättre. Eller när luften är kall osv, nyare bilar kompenserar ganska bra för såna skillnader, men inte en 97:a.
av jolla_
okej tack så mycket!

men den har börjat dricka olja nu,har inte kört mer än 1500 km sen ja bytte olja. kan de inte ha något med att turbon börja ta slut?

gör de så stor skillnad när de är kallt ute då?
av *pettson*
jolla_ skrev:okej tack så mycket!

men den har börjat dricka olja nu,har inte kört mer än 1500 km sen ja bytte olja. kan de inte ha något med att turbon börja ta slut?

gör de så stor skillnad när de är kallt ute då?
Det finns massor med anledningar till oljeförbrukning. Först av allt har just en turbobil högre förbrukning än en icketurbo. Detta eftersom turbon faktiskt inte är 100% tät bland annat. Andra anledningar förutom turbon är ventiltätningar, vevhusventilation, packboxar samt då en oljekvalitet som kanske är lättförbränd.
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]