Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Gril power skrev:Hur ofta behöver man göra rent vevhusventilationen??
Gjorde det på min över ett halvår sedan.
Allt beror ju egentligen på hur bilen används. En bil med korta sträckor enbart blir det ju sludge i. Har man inte det problemet så blir sträckorna betydligt längre. Men normalt sett om man totalrenoverat vevhusventen så ska det fungera iallafall 15000 mil till.
av Georg
Jag har en V70 XC med en B5254T-motor. ¨Förut så läckte det några droppar olja från turboaggregatet vad jag kunde se. Det blev någon enstaka droppe på garagegolvet. Inte så mycket att bry sig om.
Så en vacker dag tog jag mig samman och bytte oljefällan och rengjorde alla rör som var anslutna till Vevhusventilationen.. Det var ett ganska stort arbete och jag hade bra hjälp av Pettssons fina bilder på hans hemsida. Oljefällan var inte så dyr och jag tror att jag klarade mig under 500kr för reservdelarna även om de var köpta på Bilia.
Efter det bytet så är det inget oljeläckage från turboaggregatet..
Kan det vara en ren tillfällighet eller är det det där röret som snirklar sig runt motorn och ansluter till tjocka röret från turbon som i sin tur leder turbopackad luft till spjälhuset, som fick sig en rensning och slutade skicka olja till turbon som sen läckte ut?
Ren och fin vevhusventilation fick jag och på köpet en ännu tätare motor.

Byt!!!!!

George
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]