Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo 850 97
Har en 855-97 GLT Har den variabelt insug?Den är ganska slö. När man kommer upp till 4000rpm vill den rycka lite och blir ännu slöare precis som den motarbetas.Kan det vara det variabla insuget tro? Den har gått 21000mil.
av *pettson*
volvo 850 97 skrev:Har en 855-97 GLT Har den variabelt insug?Den är ganska slö. När man kommer upp till 4000rpm vill den rycka lite och blir ännu slöare precis som den motarbetas.Kan det vara det variabla insuget tro? Den har gått 21000mil.
Nej mej veterligen har du inte det insuget. Du kan enkelt kontrollera det. Kika på min hemsida i mektips där jag skruvar med ett sånt. Så kikar du om du har ett likadant?
Användarvisningsbild
av js1
Visst har den väl det? GLT-modellen med 170hk till skillnad mot GL/SE med 144hk hade dubbla insugskanaler som regleras med ett spjäll som öppnar vid 4000rpm. Om du tänker på variabla kamtider så kom det senare.
av *pettson*
js1 skrev:Visst har den väl det? GLT-modellen med 170hk till skillnad mot GL/SE med 144hk hade dubbla insugskanaler som regleras med ett spjäll som öppnar vid 4000rpm. Om du tänker på variabla kamtider så kom det senare.
Du har så rätt om hk antalet och ventilerna. Men insuget förändrades efter 1995... Därav att jag bad trådskaparen att kika hur hans insug ser ut.
Mej veterligen försvann det sent 1995. För dom 1996 års modeller jag sett har det inte. Bilarna ändrade samtidigt karaktär totalt. Ifrån att vara skapligt pigga på lägre varv med en tydlig effektpuckel när insuget slog om så blev dom totalt slöa på lägre varv samt nåt slöare på högre varv. Det är en jätteskillnad att köra en 1992 års modell och en 1996 års modell.
Användarvisningsbild
av Hilmer
*pettson* skrev:
js1 skrev:Visst har den väl det? GLT-modellen med 170hk till skillnad mot GL/SE med 144hk hade dubbla insugskanaler som regleras med ett spjäll som öppnar vid 4000rpm. Om du tänker på variabla kamtider så kom det senare.
Du har så rätt om hk antalet och ventilerna. Men insuget förändrades efter 1995... Därav att jag bad trådskaparen att kika hur hans insug ser ut.
Mej veterligen försvann det sent 1995. För dom 1996 års modeller jag sett har det inte. Bilarna ändrade samtidigt karaktär totalt. Ifrån att vara skapligt pigga på lägre varv med en tydlig effektpuckel när insuget slog om så blev dom totalt slöa på lägre varv samt nåt slöare på högre varv. Det är en jätteskillnad att köra en 1992 års modell och en 1996 års modell.
Denna karaktärssvängning beror ju även på att kamaxlarna bytades ut, har för mig att det finns tre olika versioner av GLT-kammarna 1# -92, 2# 93-94, 3# 95-. Men det går säkert att kolla upp.
av *pettson*
Hilmer skrev:
*pettson* skrev:
Denna karaktärssvängning beror ju även på att kamaxlarna bytades ut, har för mig att det finns tre olika versioner av GLT-kammarna 1# -92, 2# 93-94, 3# 95-. Men det går säkert att kolla upp.
Tidiga 92 har unika kamaxlar. Sent 92 fram till 95 har samma. Sen ändrades kamaxlarna igen när insugen ändrades. Tydligen försvann variabla insuget när man gick över till motronic insprutning istället. Det som är konstigt är att enligt litteratur så är det 1997 som variabla insuget försvunnit.
Men en bekant och flera med honom i stan här har 96:or som inte har variabla insugen. Bilarna är sålda i sverige då dom var nya. En av dom jag vet om är första ägaren på bilen så han köpte sin ny på skobes i motala.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]