Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bullmoose
Som rubriken lyder...

Jag är nybliven ägare (nåja, min fru egentligen) till en 855 SE 2.5 -96. Jag har kommit underfund om att det finns mtorer med olika många ventiler. Min bror som gått ner sig i träsket och bytt bort sin 855 mot en V70 påstår att B5252S och B5254S finns i GL/SE lite slumpvis monterade och att dom är så lika att man knappt ser skillnaden om man inte har en av varje framför sig och att bägge har ca 106 kW.
Själv tror jag att B5254S bara finns i GLT och har 170hk.

Hur vet man vilken motor man har själv? Alla dekaler är effektivt bortrensade från motorrummet.

/Erik
av *pettson*
Bullmoose skrev:Som rubriken lyder...

Jag är nybliven ägare (nåja, min fru egentligen) till en 855 SE 2.5 -96. Jag har kommit underfund om att det finns mtorer med olika många ventiler. Min bror som gått ner sig i träsket och bytt bort sin 855 mot en V70 påstår att B5252S och B5254S finns i GL/SE lite slumpvis monterade och att dom är så lika att man knappt ser skillnaden om man inte har en av varje framför sig och att bägge har ca 106 kW.
Själv tror jag att B5254S bara finns i GLT och har 170hk.

Hur vet man vilken motor man har själv? Alla dekaler är effektivt bortrensade från motorrummet.

/Erik
Det är ju så att siffrorna står ju för nånting..
5252 betyder 5 cylindrar 2,5 liter och 2 ventiler per cylinder. totalt 10 ventiler
5254 betyder 5 cylindrar 2,5 liter och 4 ventiler per cylinder. totalt 20 ventiler

Den enklaste skillnaden när du står där är att det faktiskt står 20valve på tändstiftkåpan om det är en 20v maskin.
Näst enklast är att en 10v maskin har ingen massmätare, det är ett helt annat insprutnings system på dom. Det finns endast en tempgivare på luftslangen.

GL och SE är dom billigaste modellerna och dom har dom billigaste motorerna bland annat. Alltså 140/144hk modellen. Den motorn som han tänker på är en 2 liters GLT motor, den ger också 106kw om jag inte minns helt galet. Den var inte sverigeaktuell egentligen utan återfanns mestadels i italien som har straffskatt på allt över 2 liter.
av *pettson*
Bullmoose skrev:Tack så mycket. Det vilka motorer som har 2 resp 4 ventiler visste jag men inte det andra. Trodde tex inte att det fungerade utan lmm.
Mekonomen ska jag kolla imorron. Hett tips.
Istället för Lmm har dom motorerna en mapsensor som känner av undertryckspulserna i insugningsröret.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)