Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av silver08
#218099
Va inne för service och byte av kamrem på volvo i December.
Efter att motorn börjar dricka olja så har jag plockat ur hela motorn för renovering.
Tråkigt när man endå kostat på ett kamremsbyte hos verkstad.

Blev dock besviken när jag såg Remspännaren, spännrullen samt brytrullen!
Känns inte som att dom är bytta. Endå har dom tagit betalt för det och det
ska ingå i servicen!

Kolla in bilderna och skriv vad ni tycker. Visserligen har det gått ett halvår sen
bytet men jag har inte kört med bilen speciellt mycket och så jäkla mycket rost
tycker jag inte det borde bli på ett halvår.

Sitter ju till och med en beläggning med gummi på ena rullen.
Syns lite dåligt på bilden kanske.

Har dom verkligen bytt allt som dom skrivit på kvittot??
Skriv gärna vad ni tror.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
#218100
nu ingår ju inte detta i normala fall.
vad står det på kvittot?
vad beställde du?
#218110
Jag lämnade in bilen för 24 000mils servicen som inkluderar kamremsbyte.
Volvo har en sats som innehåller nya brytrullar och kamrem.

På en bil som rullat 24 000 mil så vill man verkligen byta allt.
Det står specificerat på kvittot, remspännare, spännrulle samt brytrulle.
Det står hur mycket dom tog betalt för dessa delar.

Kan scanna in kvittot om någon skulle va intresserad :)

Såg jag VET att det jag har betalt är inte bara kostnad för kamrem
utan även remspännare etc..

Några fler som har synpunkter? =)
#218118
Har du betala för grejorna så tycker jag att du sk ta kontakt med den aktuella verkstan.
#218123
Lovar dig att jag kommer göra, ska åka dit i morron och förhandla ;)
Någon mer som har nån kommentar? Det är ju svårt för mig också
att säga är dethär nytt eller inte. Finns ju inget datum stämplat när
sakerna är ditsatta precis.

Men man får använda hjärnan, kan saker som har suttit där i sen
December verkligen bli så pass slitna och skitiga.
#218144
lyssna och känn på rullarna, glapp eller oljud så är de inte bytta. av bilderna att dömma så ser det inte heller ut som de är bytta. Men ta t e x en bromsskiva så är det en öppen yta som rostar direkt om du inte använder bilen efter tvätt.
Enklast är att känna på de och då kan man avgöra direkt om de är bytta eller inte.
#218147
Du kan kolla efter tillverkningsstämpeln som finns instansad på de flesta stål och gjutdetaljer. Det brukar vara ett årtal i en ring. Står det t.ex 97 i den så vet du ju säkert att den inte är bytt.
#218168
Hittar inget som skulle kunna vara årtal instansat på någon av delarna.
På spännrullen står det
"INAF-220 860 S"
SLOVAK...den sista bokstaven är gömd bakom rullen...
en triangel med en femma bredvid
0577 finns instansat i en fördjupning.

Har kollat noga att det inte står 0522 vilket skulle kunna vara
2005 vecka 22?

Men å andra sidan verkar det skumt om den skulle en ny del
tillverkad för 3 år sen. Har dom så gammla saker på lager?
Speciellt sånna saker som går åt vid kamremsservice, måste
ju endå va en heldel bildar dom byter på även om det är långa
intervaller. Finns ju en hel del volvos i sverige :P

Dom gnisslar inte och går faktiskt ganska trögt, speciellt spännrullen.
Brytrullen är den som glappar mest. Det är inget jättespel kanske t om
normalspel? Men trotsa allt känner man ju det ganska tydligt.

Måste ju samla tydliga bevis på att dom INTE är nya.
Tycker nästan det visuella är tydligt nog.

Gjutdelarna är ju endå behandlade med nån sorts svartgrå "lack"
som borde skydda mot rost. Då rostar det ju knappast efter redan
ett halvår?

Några mer kommentarer? =)

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)