Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har just fått svar på vad en total CAN-bus uppgradering skulle kosta, 650 kr. Då ingår uppgradering av mjukvara för motorstyrenhet, växellådstyrenhet, kombiinstrumentet och gasspjället. Dock ej ECC för det finns ingen ny mjukvara till den... Undrar om någon vet:
1. Är det inte mer mjukvara som ska uppgraderas vid en total CAN-bus uppgrad ?
2. Finns det verkligen ingen ny mjukvara för ECC ?
3. Kan man inte backa tillbacka en uppgradering om man t ex inte är nöjd med hur den adaptiva funktionen för automaten fungerar efter uppgraderingen (verkstaden påstår att detta inte går, är personligen lite förvånad över det) ?

Bilen är min V70G 2.4T -00.
En total uppgradering kollar igenom hela bilen och uppgraderar det som finns nytt till. Exakt vad det blir beror på vad du har innan. Sist jag kollade kostade den lite över 300. Lika mycket till i arbete låter vettigt.

Det går inte att ta tillbaka en tidigare version. En nerladdning går till så här:
Koppla upp bilen och läs ut VIN
Beställ och tanka ner mjukvaran till datorn från en server i england. T ex uppg. ECM har sitt artikelnr oavsett version. Den senaste kommer alltid att hämtas, nåt annat finns inte. Först görs en koll på vad som finns i bilen, är det redan det senaste kommer den inte att hämtas igen.
Sen ska den tankas ner i bilen. En kontroll till så det stämmer med konfigurationsfilen. Det går alltså inte att flytta kabeln till en annan bil eller så. När mjukvaran är nere i bilen raderas den ur datorn och en bekräftelse skickas tillbaka till Volvo. Dom har exakt koll på vad du har för mjukvara i bilen.
Har funderat lite till. BSR påstår att med deras PPC kan man återlägga den gamla motorstyrningsprogramvaran när som helst. Betyder det att jag t ex skulle kunna köpa BSR Steg1, läsa ut den gamla motorstyrningsprogramvaran, köra till Bilia, få en total CAN-busuppgradering, och sedan om jag inte gillar hur motorn uppför sig med den nya pgmvaran återlägga den gamla som jag sparade mha BSR PPC ? I just detta teoretiska fall har jag inte ens laddat in BSR-trimmet.

Jag menar, i så fall finns det ändå vissa eftermarknadsmetoder för att återlägga tidigare programvaruversioner. Finns det fler ? Kan man t ex återlägga pgmvara för automatväxellåda och gasspjäll mha BSR PPC ? Det är egentligen mest växellådans programvara jag är intresserad av i detta fall, kan ju hända att jag inte blir nöjd och vill backa till den tidigare pgmvaran.
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]