Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjornt
Hej! Har en V70 2,5 TDI årsmod 2000 som helt plötsligt blivit slö..

Startar lätt och låter fint, ingen rök eller annat konstigt. Motorlampan lyser ej och hittade heller inga felkoder med dator..

Kollade laddtrycket men det verkar vara normalt?! (ca 1 bar vid hård belastning i fart)
provade att köpa en luftmassemätare på skroten som jag satte dit -ingen skillnad!
Blev då trött och drog ur kontaktstycket till luftmassemätarn och tog en ny provtur -ingen skillnad igen!!

Fråga: Är luftmassemätarn oviktig för motorns prestanda??
... Eller lutar det åt att både min gamla och skrotens LMM är trasiga??
... Eller är det kabelfel mellan LMM och styrbox???
... För det kan väl inte vara normalt att bilen inte reagerar på att man drar ur kontakten till LMM??

Går det att ohmmäta LMM eller nåt liknande för att se om den är hel??

Oj vad många frågor det blev :) .... Hoppas nån orkar läsa..

Tacksam för svar // Björn
Användarvisningsbild
av yel_low
skulle behöva lite mer input på hur du menar blivit slö? bara på engång eller har det tagit ett par veckor? hur långt har den gått? när är kamrem och pumprem bytt senast? gjordes tändinställning då? LMM från skroten kan vara trasig, det vet an aldrig...

:-O)
av bjornt
Felet kom nog plötsligt men regeringen har disponerat bilen så helt säker är jag inte..
Motorn har gått 10.000 mil / bilen 80.000!! Kamrem bytt för 1500 mil sedan då jag bytte motorn.. Insprutningsremmen byttes ej.

Men även om insprutningspunkten är fel borde väl bilen på något sätt reagera då jag drar ur kontakten till LMM om den kretsen är hel???
Användarvisningsbild
av yel_low
byt insprutningsremmen och gör en tändinställning. hur långt har spridarna gått?
du skulle nog inte märka nån skillnad med dragen kabel, iaf inte på samma sätt som en bensinare.. insprutningsremmen skall bytas på halva kamremsintervallen... händer att dom går av..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det händer att massemätaren ger upp utan att sätta felkod. Skulle nästan kunna säga "vanligt", så att du hittade en dålig på skroten är inte helt omöjligt. Kan märkas på att man får varva mer innan den "kommer". Normalt börjar trycket komma vid 2500 varv, om det börjar flytas uppåt kan man misstänka massemätaren. Det är lustigt vad man kan vänja sig om förändringar sker gradvis under lång tid...
Pumpinställning gör också en hel del iofs, alltid värt att kolla.
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]