- tor 14 aug 2008, 18:46
Hej jag har kikat mycket här på absproblemen och dess lösningar här på forumet och gått bet, har lött styrboxarna jag har i omgångar och mätt,mätt och mätt , ingen framgång...abs lampan har tänts hela tiden. förbryllad gick jag tillbaka till att mäta igen, alla fyra sensorer var med...fick igång min obdII sladd som var avsedd för VAG från början och fick till slut ut felkoder, det var 7 st lagrade på ena absboxen och 8 st på den andra, jaja tänkte jag nu är vi med i matchen- nollade felkoderna och väntade ivrigt på nya.....vä fram trasig eller öppen krets - aha tänkte jag då...mätte -bra värden???? vaf*n ,mätte sladdarna var för sig från kontakten till sensorn: ena sladden uppvisade 4 ohm och den andra 20ohm! tror jag hitta felet!!!
Jag fixade till en ny sladd och kopplade på den uppe vid kabelstammen som går till absboxen. testade : absen lyste : -felkod hö fram avbrott/fel i krets, jaja vi mäter väl kablarna där oxå: -ena kabeln o,4 och dvs det min multimeter visar vid kortning=bra kontakt -attans men det blev bingo på den andra sladden: 100ohm....saken är biff gjorde en ny kabel där oxå ,absen lyste inte -åkte och besiktade :D
Nu tror jag att det skulle ha gått att lösa genom att mäta sig fram i de kontaktstycken som abs kablarna går igenom för det är nog där problemet satt,dålig kontakt/glappkontakt men det här funkar nog lika bra(trots högtalarkablarna som blev givarkablar) men går fortare. ville bara visa på ytterligare en svaghet hos volvos abssystem.
Jag fixade till en ny sladd och kopplade på den uppe vid kabelstammen som går till absboxen. testade : absen lyste : -felkod hö fram avbrott/fel i krets, jaja vi mäter väl kablarna där oxå: -ena kabeln o,4 och dvs det min multimeter visar vid kortning=bra kontakt -attans men det blev bingo på den andra sladden: 100ohm....saken är biff gjorde en ny kabel där oxå ,absen lyste inte -åkte och besiktade :D
Nu tror jag att det skulle ha gått att lösa genom att mäta sig fram i de kontaktstycken som abs kablarna går igenom för det är nog där problemet satt,dålig kontakt/glappkontakt men det här funkar nog lika bra(trots högtalarkablarna som blev givarkablar) men går fortare. ville bara visa på ytterligare en svaghet hos volvos abssystem.
Senast redigerad av 2 patte11, redigerad totalt 0 gång.