Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patte11
#210857
Hej jag har kikat mycket här på absproblemen och dess lösningar här på forumet och gått bet, har lött styrboxarna jag har i omgångar och mätt,mätt och mätt , ingen framgång...abs lampan har tänts hela tiden. förbryllad gick jag tillbaka till att mäta igen, alla fyra sensorer var med...fick igång min obdII sladd som var avsedd för VAG från början och fick till slut ut felkoder, det var 7 st lagrade på ena absboxen och 8 st på den andra, jaja tänkte jag nu är vi med i matchen- nollade felkoderna och väntade ivrigt på nya.....vä fram trasig eller öppen krets - aha tänkte jag då...mätte -bra värden???? vaf*n ,mätte sladdarna var för sig från kontakten till sensorn: ena sladden uppvisade 4 ohm och den andra 20ohm! tror jag hitta felet!!!
Jag fixade till en ny sladd och kopplade på den uppe vid kabelstammen som går till absboxen. testade : absen lyste : -felkod hö fram avbrott/fel i krets, jaja vi mäter väl kablarna där oxå: -ena kabeln o,4 och dvs det min multimeter visar vid kortning=bra kontakt -attans men det blev bingo på den andra sladden: 100ohm....saken är biff gjorde en ny kabel där oxå ,absen lyste inte -åkte och besiktade :D

Nu tror jag att det skulle ha gått att lösa genom att mäta sig fram i de kontaktstycken som abs kablarna går igenom för det är nog där problemet satt,dålig kontakt/glappkontakt men det här funkar nog lika bra(trots högtalarkablarna som blev givarkablar) men går fortare. ville bara visa på ytterligare en svaghet hos volvos abssystem.
Senast redigerad av 2 patte11, redigerad totalt 0 gång.
av *pettson*
#210868
patte11 skrev:Hej jag har kikat mycket här på absproblemen och dess lösningar här på forumet och gått bet, har lött styrboxarna jag har i omgångar och mätt,mätt och mätt , ingen framgång...abs lampan har tänts hela tiden. förbryllad gick jag tillbaka till att mäta igen, alla fyra sensorer var med...fick igång min obdII sladd som var avsedd för VAG från början och fick till slut ut felkoder, det var 7 st lagrade på ena absboxen och 8 st på den andra, jaja tänkte jag nu är vi med i matchen- nollade felkoderna och väntade ivrigt på nya.....vä fram trasig eller öppen krets - aha tänkte jag då...mätte -bra värden???? vaf*n ,mätte sladdarna var för sig från kontakten till sensorn: ena sladdan uppvisade 4 ohm och den andra 20ohm! tror jag hitta felet!!!
Jag fixade till en ny sladd och kopplade på den uppe vid kabelstammen som går till absboxen. testade : absen lyste : -felkod hö fram avbrott/fel i krets, jaja vi mäter väl kablarna där oxå: -ena kabeln o,4 och dvs det min multimeter visar vid kortning=bra kontakt -attans men det blev bingo på den andra sladden: 100ohm....saken är biff gjorde en ny kabel där oxå ,absen lyste inte -åkte och besiktade :D

Nu tror jag att det skulle ha gått att lösa genom att mäta sig fram i de kontaktstycken som abs kablarna går igenom för det är nog där problemet satt,dålig kontakt/glappkontakt men det här funkar nog lika bra(trots högtalarkablarna som blev givarkablar) men går fortare. ville bara visa på ytterligare en svaghet hos volvos abssystem.
Hur menar du det är en svaghet i en bil som är 12 år gammal och förmodligen rullat mera än 5-6000 mil? Alla sladdar som går ned på en hjulupphängning liksom slangar och rör som finns därnere är att räkna som slitsaker. Alltså inget konstigt med det?
Fan vet hur många kabelbrott jag fixat på mercedes abs sladdar i framvagnen, eller bytt kablagen på opel.. Eller osv.. Alla är lika dåliga eller bra hur man önskar se det. Att däremot ersätta kablaget med ett oskärmat kablage är väl kanske inte nåt jag skulle göra eftersom impulserna är allt annat än starka.
Jag för min del har när det tryter passerat biltema och köpt en skaplig lågnivåkabel för slutsteg med bra diameter och sen skarvat i med lödning. För att avsluta med en krympslang över och sen vulktejp på detta. Och sen ytterligare en krympslang över detta som slitskydd.
av patte11
#210873
Jag menade dom som sitter under säkringscentralen.....jag hade inte ordat mycket om dom satt på bärarmen, jag hade förstått.......... :lol: :lol: :lol:
av patte11
#210874
volvo har ingen skärmad kabel, den är tvinnad för att minska magnetisk störning o dyl.
av *pettson*
#210970
patte11 skrev:volvo har ingen skärmad kabel, den är tvinnad för att minska magnetisk störning o dyl.
Och tvinningen skapar... för att minska magnetisk störning?.. En skärmning ja :idea: Då tvinnad kabel är lite sällsynt i rätt format så använder jag just: skärmad kabel.
av patte11
#211088
*pettson* skrev:
patte11 skrev:volvo har ingen skärmad kabel, den är tvinnad för att minska magnetisk störning o dyl.
Och tvinningen skapar... för att minska magnetisk störning?.. En skärmning ja :idea: Då tvinnad kabel är lite sällsynt i rätt format så använder jag just: skärmad kabel.


Om du tittar riktigt,riktigt noga så går ena sladden runt den andra precis som om man har tvinnat dom, till en längre sträcka använde jag en borrmaskin men säg inget :lol: :lol: :lol: :lol:
min sladd är tyvärr inte fabrikstvinnad då.......-pirat tvinnad kanske?? :idea:
av patte11
#211089
patte11 skrev:
*pettson* skrev:
patte11 skrev:volvo har ingen skärmad kabel, den är tvinnad för att minska magnetisk störning o dyl.
Och tvinningen skapar... för att minska magnetisk störning?.. En skärmning ja :idea: Då tvinnad kabel är lite sällsynt i rätt format så använder jag just: skärmad kabel.


Om du tittar riktigt,riktigt noga så går ena sladden runt den andra precis som om man har tvinnat dom, till en längre sträcka använde jag en borrmaskin men säg inget :lol: :lol: :lol: :lol:
min sladd är tyvärr inte fabrikstvinnad då.......-pirat tvinnad kanske?? :idea:

tror att tvinningen kan vara mösterskyddad???MOhhahahahahaha
av *pettson*
#211090
patte11 skrev:
*pettson* skrev:
patte11 skrev:volvo har ingen skärmad kabel, den är tvinnad för att minska magnetisk störning o dyl.
Och tvinningen skapar... för att minska magnetisk störning?.. En skärmning ja :idea: Då tvinnad kabel är lite sällsynt i rätt format så använder jag just: skärmad kabel.


Om du tittar riktigt,riktigt noga så går ena sladden runt den andra precis som om man har tvinnat dom, till en längre sträcka använde jag en borrmaskin men säg inget :lol: :lol: :lol: :lol:
min sladd är tyvärr inte fabrikstvinnad då.......-pirat tvinnad kanske?? :idea:
Nu vet jag inte riktigt om du vet vad en tvinnad kabel är, den är inte ens gjort med samma typ av koppar som en vanlig. Den är dessutom förstärkt emellan kardelerna men men.. jag köper den komplett med hölje i tvinnat format då jag söker sån och jag vågar garantera att du inte tvinnat själv med höljet kvar och jag vågar väl garantera att du inte gjorde det med rätt typ av kablage.. allt annat är ju ointressant för min del.. För mej får du köra med vad du vill och göra exakt vad du vill. Menar det enda du skapat dej är problem som du så småningom får sota för iform av olika mekaniska skador på din tvinnade bit.
av patte11
#211100
Nu vet jag inte riktigt om du vet vad en tvinnad kabel är, den är inte ens gjort med samma typ av koppar som en vanlig. Den är dessutom förstärkt emellan kardelerna men men.. jag köper den komplett med hölje i tvinnat format då jag söker sån och jag vågar garantera att du inte tvinnat själv med höljet kvar och jag vågar väl garantera att du inte gjorde det med rätt typ av kablage.. allt annat är ju ointressant för min del.. För mej får du köra med vad du vill och göra exakt vad du vill. Menar det enda du skapat dej är problem som du så småningom får sota för iform av olika mekaniska skador på din tvinnade bit.[/quote]


Kardel
Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Ett rep
Ett rep

Kardel, benämning på en del av ett rep, wire, ledning eller dylikt. Repet består av ett antal kardeler som tvinnats tillsammans. Varje kardel kan i sig vara tvinnad (spunnen) av flera (tunnare) kardeler.

I elsammanhang används ordet kardel för att beskriva en enskild tråd i en flerledarkabel - en flexibel ledning kan till exempel vara tillverkad genom att 7 kardeler tvinnas till en tråd, som sedan isoleras.

Detta bör ej förväxlas med en enskild ledare i en flerledarkabel. En anslutningssladd för något vanligt handverktyg kan till exempel vara uppbyggd som "ett rep" av 3 st ledare, där varje isolerad ledare tillverkats genom att spinna ihop 19 kardeler. -öhhh?

Och precis vilken koppar är den tillverkad av? -tror du börjar yra, vad blev kontentan? att jag skulle ha ett ett mekaniskt skydd för kabeln efter jag draget ut kopparledarna och ersatt dom med "specialkoppar" och föstärkt dom mellan varann, det låter som du hittar på lite och du...jag läste att man ska jorda skärmen för att den ska fungera som det är tänkt annars kunde bli t.o.m mera störningar, jordar du din vulktejpade och krympslangsförsedda kabel med skärm?

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]