Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Phantom
En liten fråga som jag funderat på ett tag.

Min bil har rullat ca.12 100 mil, och jag ser att det troligen snart går hål vid fogen mellan ljuddämpare och mellanröret. (Kör lite för korta sträckor i veckorna och vet att det sliter på systemet, men kan tyvärr idag inte göra något åt det. Blir bättre snart när vi flyttar till huset vi köpt.)
Frågan är nu om original är rostfritt eller vad det nu kan vara(mitt ser ut att vara rostfritt från kat och bakåt)? Det ska enligt tidigare, enda ägaren!, aldrig vara bytt. Dessutom ser det ut att vara grovt för att vara original.
När man mäter ett avgassystem och säger att det är 3", 2,5" e.dyl. är det då ytterdiameter eller inre?

Ps.Bilen kommer från USA om det kan vara någon skillnad.
Användarvisningsbild
av ketto
Avgassystemet är grovt från början! Blev paff ja me när ja såg de första gången!
Mellanröret? Menar du röret mellan ljuddämparna bak?
Finns en skarv ovanpå bakaxeln vid vänster bakhjul!

Sen om systemet är rostfritt från början tror ja inte!
av DrEvilBoy
Mitt system är oxå grovt (AWD -99). Är det bara AWD som har grova rör som standard från fabrik eller är det extra utrustning?
Kan vara bra och veta när man skall köpa nytt då även mitt börjar att ge sig på vissa ställen.
Men då blir det dubbelpipigt :twisted:
Användarvisningsbild
av ketto
DrEvilBoy skrev:Mitt system är oxå grovt (AWD -99). Är det bara AWD som har grova rör som standard från fabrik eller är det extra utrustning?
Kan vara bra och veta när man skall köpa nytt då även mitt börjar att ge sig på vissa ställen.
Men då blir det dubbelpipigt :twisted:
Mitt va standard iaf! Är nog bara AWD som har så grovt!

*tips* köp Ferrita! :-)-)
Användarvisningsbild
av Phantom
När jag byter så blir det troligen ett dubbelpipigt, tycker det ser ganska läckler ut och skulle passa på bilen :)
Men hur mäts omkretsen ut eller insida?
Med mellanröret menar jag ända från katen och bak, samt mellan de båda burkarna. Kanske är fel benämning, men har inte orkat kolla upp vad det egentligen heter.
Användarvisningsbild
av ketto
iofs heter de ju mellanrör, från katten och bakåt, till bakaxeln! Kom på de nu!
Röret mellan ljuddämparna går ej att byta utan att såga av den! Är svetsat fast i båda ljuddämparna!
Ferritas är de flänsar man skruvar fast röret i!
Så här ser de ut:
Bild
Användarvisningsbild
av Phantom
ketto skrev:iofs heter de ju mellanrör, från katten och bakåt, till bakaxeln! Kom på de nu!
Röret mellan ljuddämparna går ej att byta utan att såga av den! Är svetsat fast i båda ljuddämparna!
Ferritas är de flänsar man skruvar fast röret i!
Så här ser de ut:
Bild
Har du bytt och vilken dimension har du på ditt? För min del blir det byte från katten och allt bakåt. Ev. lite grövre för att få ett mysigare ljud. Min bil låter ju ingenting idag, vill gärna ha det härliga ljud man kan få från motorn :)
Användarvisningsbild
av ketto
2½" är de på Ferritas system till AWD. Iaf bakre delen! 3" utblås!
Och ja har de på min! :lol:
Ska satsa på 3" downpipe och nån bra katt, (eller om de går att använda samma iaf) resten blir 2½"

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]