Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gadden
Hej hopp allesammans,

För att vara ärlig så är jag totalt värdelös vad gäller bilar, och körkort innehar jag inte ens. Därav vänder jag mig till forumet som jag fann på Google i hopp om lite hjälp.

Det är nämligen som så att jag köpt en Volvo 850 (1995) till min fästmö som en liten present. Problemet är att bilstereon är trasig. Sätter man på högsta volymen så kommer det bara lite - väldigt lågt - från högtalarna (måste väl innebära att förstärkaren i stereon är trasig, eller?)... Hur som helst så har jag tänkt att köpa en ny bilstereo åt henne, och är därav i behov av lite hjälp.

Vad exakt är det för bilstereo jag behöver? Vad heter storleken? Vart kan jag köpa? Vilken rekommenderar ni? Kikade runt lite på Tradera och fann http://www.tradera.com/FABRIKS_NY_KANON ... n-69013569

Fungerar den till 850? Jag vill inte hålla på att sätta i extrasladdar och sånt, utan bara en som jag smidigt och enkelt kan "plugga i", genom att sätta i befintliga sladdar.

Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Vänliga hälsningar, Emil Lindberg
Användarvisningsbild
av Tomas88
Även om det inte finns en sån där "iso-kontakt" på bilen brukar man kunna köpa en som man kopplar till den kamla kopplingen så att man sedan kan använda vilken stereo man vill utan att behöva ha en orginalstereo.

Kollade biltema och de har en för 850 från 94 och frammåt för 79,90.
Användarvisningsbild
av gundj
Du har inte tryckt igång "Mute"?
av Gadden
Tomas: Hur vet jag exakt vad jag behöver och vilka sladdar osv, då? Du vill inte hjälpa mig plocka fram något bra och halvbilligt paket, månntro? :) Skulle uppskatta något rätt så modernt.. :)

gundj: Nej, mute är inte intryckt, utan jag antar att förstärkaren i stereon gått sönder.. :/
Användarvisningsbild
av Tomas88
Om ingen har varit och pillat med stereo och högtalare innan så kan du säkert bara plugga i en sån kontakt som finns på Biltema eller på någon annan biltillbehörsbutik.

Sen bör det bara vara att köpa en stereo med ISO kontakt. Vilket typ alla har.
Kontakten som Biltema har hittar du genom att gå in på http://www.biltema.se klicka Bil, Bilstereo, Kablar, sen har du adapterkablage ISO längst upp.

Biltema har ju billiga stereos också om du nöjer dig med en enkel. Min bror har en biltemastereo och den har funkat bra.
Köper du en ISO kontakt ska du bara plugga i den i befintligt kablage sen plugga in den i din nya stereo.

Jag har aldrig kopplat in någon stereo i en 850 så jag vet inte hur svårt det är att få bort den gamla, men det kan säkert någon annan svara på.
av Gadden
Den gamla stereon är inte pillad på, och jag har testat koppla ur den och det var inga problem alls. Däremot; har inte Volvo 850 en speciell storlek på sina stereos? Hur vet jag vilken stereo som passar i "hålet"? Det är mitt största problem.. :)
av fhedbom
I 850 har du dubbel-din (Lika stor som 2 st vanliga bilstereo) Man kan sätta i en vanlig stereo och sen ett fack som e lika stort
av fhedbom
Jag skulle köpa en vanlig stereo, kablesatsen på biltema och prylfacket på volvo art.nr 9132390 så funkar det utmärkt och det e lätt att installera

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]