clm skrev:*pettson* skrev:clm skrev:Hej,
Om Flexkopplingen håller på att ge upp, kan detta göra så att bilen går lite ryckigt? Speciellt när det regnar, eller har det i såna fall ingen betydelse hur vädret är om dålig Flexkoppling gör så att bilen går ryckigt? Någon som vet?
vad pratar vi om?.. Flexen på avgasystemet? eller att du har dubbelmassesvänghjul?.
Trasig flex på grenröret gör att bilen tar in luft och lambdasonden mäter då helt fel syrenivå i avgaserna.
Så är flexdelen trasig så MÅSTE den bytas. Eller så måste grenröret bytas. Biltema säljer själva flexdelen i rätt utförande.
Vi pratar om flex på grenröret, och jo, den har spruckit. Gör detta så att bilen går ryckigt? Det måste det göra då den tar in luft tycker man? Jag såg på din hemsida att du hade en guide på hur man fixar till detta, men jag grejar nog inte det i alla fall. Mekonomen hade ett komplett grenrör inkl. flex & packningar för ca. 2500:-. Får nog ta det och lämna in bilen.
Hur länge stoppar den efter den spruckit lite, håller det på att bli akut detta? Vad händer om jag fortsätter köra?
Felet till att börja med BRUKAR vara att övre motorkudden som sitter ovanpå motorn är trasig. Det gör att motorn rör sej onormalt mycket. Då spricker flexxen. Det brukar sällan hålla särskilt länge eftersom det är flexväven som håller ihop själva flexdelen. Tar du o skriver ut guiden och passerar närmaste verkstad som har en svetsare så ska du se att du kan få svetsningen utförd utan problem för bra mycket mindre än 2500kronor. Om du hittar nån som är lite trevlig så pratar vi om 3-400 kronor kanske en 500dring. Det är iallafall mindre än 2500kr. Själva reservdelen kostar 269 kronor.
Vad gäller att lämna in så. Betänk att jobbet är ganska enkelt att göra själv. Kanske har du en granne som skruvar nåt lite? Det handlar om några skruvar och några muttrar.
Volvo har ett *färdig* pris på runt 6000kronor för att åtgärda skadan för 269kr... :-O) Naturligtvis gör dom inte ett dugg förutom att montera ett nytt grenrör, grenröret ingår i priset.