Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jurre_s
Startar en ny tråd istället för att fortsätta på annan.

Har haft trubbel med misständningar ett tag, motorelektroniklampan tänds och när jag "nollar" genom att rycka minuspolen tänds den igen kort därpå.

När jag släpper upp kopplingen, vill motorn dö. Den tappar all effekt och jag måste parera snabbt med gasen.
Har märkt att den går bättre ibland.

Har bytt tändstift, luftfilter, tändkablar, rotor och fördelarlock.

Köpte en OBDII läsare på biltema igår (CR101) och läste felkoder.
Fick följande:
P1505 (ingen beskrivning)
P1507 (ingen beskrivning)
P300 (general misfiring all cylinders)
P303 (cylinder 3 misifiring)
P302 (cylinder 2 misfiring)

Kunde ej heller nolla minnet genom att trycka på "clear"-knappen på instrumentet.
Lämnade tillbaka till biltema och fick pengarna åter. Ville ju inte ha läsaren eftersom den inte förstår alla felkoderna.

Har motor B5254S, den har gått 15000 mil.
Har gjort rent alla kontakter till givarna med elektronikrengöring.
Har kollat alla vakuumslangar som jag kunnat komma åt. Även tittat på den som sitter trångt till vid servopumpen på insuget. Allt ser OK ut och jag har testat med startgas för att vara på säkra sidan.

Min granne sa att det verkar vara LMM som är trasig.
Idag har jag lött ihop en kabel som jag skall sätta mellan LMM och kontakten, vill komma åt med en multimeter för att mäta upp givaren. Har kikat på forumet och sett att signal ska finnas på stift 4.

Är det någon som har mätt på en LMM?
av *pettson*
jurre_s skrev:Startar en ny tråd istället för att fortsätta på annan.

Har haft trubbel med misständningar ett tag, motorelektroniklampan tänds och när jag "nollar" genom att rycka minuspolen tänds den igen kort därpå.

När jag släpper upp kopplingen, vill motorn dö. Den tappar all effekt och jag måste parera snabbt med gasen.
Har märkt att den går bättre ibland.

Har bytt tändstift, luftfilter, tändkablar, rotor och fördelarlock.

Köpte en OBDII läsare på biltema igår (CR101) och läste felkoder.
Fick följande:
P1505 (ingen beskrivning)
P1507 (ingen beskrivning)
P300 (general misfiring all cylinders)
P303 (cylinder 3 misifiring)
P302 (cylinder 2 misfiring)

Kunde ej heller nolla minnet genom att trycka på "clear"-knappen på instrumentet.
Lämnade tillbaka till biltema och fick pengarna åter. Ville ju inte ha läsaren eftersom den inte förstår alla felkoderna.

Har motor B5254S, den har gått 15000 mil.
Har gjort rent alla kontakter till givarna med elektronikrengöring.
Har kollat alla vakuumslangar som jag kunnat komma åt. Även tittat på den som sitter trångt till vid servopumpen på insuget. Allt ser OK ut och jag har testat med startgas för att vara på säkra sidan.

Min granne sa att det verkar vara LMM som är trasig.
Idag har jag lött ihop en kabel som jag skall sätta mellan LMM och kontakten, vill komma åt med en multimeter för att mäta upp givaren. Har kikat på forumet och sett att signal ska finnas på stift 4.

Är det någon som har mätt på en LMM?
Nu har du ju bevisligen kommit så långt att du läst ur koderna. Men ännu har du inte tagit dom till dej och analyserat dom, utan du drar iväg i tankarna. Du köpte ett bra instrument och lämnade tillbaka det för att det levererade en felkod som inte stod i klartext. Klart är att du har mycket kvar att lära om instrument och avläsningar. Man får inte allt i klartext om man inte önskar investera sådär 20-30.000kronor istället för 800. Priset sätter nivån så att säga i det här fallet. Dock räcker det bra med att få just koden.
Jag tog iallafall dina koder och slog lite på google. Det tog runt 2 minuter att få fram att din massmätare är oskyldig till koderna. MEN att du har en annan sak som klagas på. Står den öppen så går ju det mesta fel i bränsleberäkningen..

P1505= EFI-223 Tomgångsventil, öppning, signal saknas.
P1507= EFI-245 Tomgångsventil stängning, signal saknas.

P0300= EFI-545 Misständning från minst 1 cylinder.
P0302= EFI-452 Misständning cylinder 2
P0303= EFI-453 Misständning cylinder 3
av jurre_s
OK pettson, jag hör vad du säger...

Nåväl, jag har varit på tomgångsmotorn förut och sprutat 556 i den. Något annat man kan göra för att väcka liv i den?

Om lindningarna är brända i spolen borde man kunna mäta att det går för mkt ström eller ingen ström alls. Då spelar det ju ingen roll hur mkt jag smörjer den. Har gjort rent kontakten, men ska kolla spänningen fram till motorn.
av jurre_s
Lite info nu,
mätte upp spänningen från kontakten till tomgångsmotorn.
mellan mittstift och ytterstift mättes 7-10V beroende på varvtal.
O.9A i ena lindningen.
Kunde inte se siffrorna på stiften, för mörkt ute nu.
Kollar upp det imorgon.

Tomgångsmotorn vibrerar med tändningen påslagen. Har preppat den med mera 556 och vad jag kan se så löper "rullen" inuti som reglerar öppningen i spjället utan motstånd.

Fortfarande trött motor vid start från stillastående. Undrar om batteriet är helt ok, märker att ljusen lyser starkare när motorn går upp till 1200 rpm.
av *pettson*
jurre_s skrev:OK pettson, jag hör vad du säger...

Nåväl, jag har varit på tomgångsmotorn förut och sprutat 556 i den. Något annat man kan göra för att väcka liv i den?

Om lindningarna är brända i spolen borde man kunna mäta att det går för mkt ström eller ingen ström alls. Då spelar det ju ingen roll hur mkt jag smörjer den. Har gjort rent kontakten, men ska kolla spänningen fram till motorn.
Vi kan börja med att motorn inte är spänningsstyrd rakt av. Den är frekvensstyrd. Om du nollar koden på motorn och den koden kommer tillbaka är ett byte ditt enda option, möjligen då att mäta kablaget. Du säger ju att den vibrerar så därmed är kablaget helt. Att kontrollera tomgångsmotorn så att den är rätt kalibrerad längre gällande hur tungt/lätt den ska gå plus att den ska röra sej exakt på varje puls är nånting som man inte mäter hemma. Inte ens på verkstan. Det är ett jobb man gör i en kalibrerad testbänk där flödet igenom tomgångsmotorn mäts emot pulsdatan.
Du har kontrollerat att du inte har insuget med uttaget på sidan så att slangen är av där? (ett vacumuttag i ändan mot servopumpen) Det gör nämligen att bilen missar.
Du har även kontrollerat slangarna som går ifrån insuget fram emot kylaren, går en av där så är det samma visa, det misständer ordentligt eftersom det blir fel luftmassa. Att jag nämner slangarna är för att det inte är nån ovanlighet att dom torkar av.
av jurre_s
Drog ut kabeln från spjällgivaren och märkte att motorn blev starkare nu.
Tomgångsmotorn verkar funka som den ska, när jag släpper kopplingen och håller bromsen regleras tomgången som den ska.
Kan vara att jag haft loss kontakten till tomgångsmotorn och därför fått felkoden enligt tidigare.
Egentligen borde jag väl nolla minnet och läsa ut igen..
av *pettson*
jurre_s skrev:Drog ut kabeln från spjällgivaren och märkte att motorn blev starkare nu.
Tomgångsmotorn verkar funka som den ska, när jag släpper kopplingen och håller bromsen regleras tomgången som den ska.
Kan vara att jag haft loss kontakten till tomgångsmotorn och därför fått felkoden enligt tidigare.
Egentligen borde jag väl nolla minnet och läsa ut igen..
Absolut att du borde göra så. Det är enklare att jaga fel som finns.. :-)-)
av jurre_s
Mätte upp spjällägesgivaren med databladet i handen och fick följande resultat:

stängd trottel: 0.46V
fullt öppen: 4V

Så här långt allt väl antar jag, dock märkte jag när jag ändrade vinkeln på givaren att från stängt läge (0.46V) så gick det fort upp till 1V. Efter ung. 1V så går det långsammare för samma vinkeländring.

Min gissning är att givaren är sliten kring sitt stängda läge och därför ger den inte längre en linjär spänning mot vinkeländringen.
av Netan
Samma motor, samma problem. Jag har också gått över alla slangar och kontakter.
Slutligen lät jag Volvo/Bilia göra en felsökning, vilket gav felkoden EFI 121. Dvs fel på LMM.
Kostnad 750 för felsökning 3300 för LMM. Bytet är enkelt, tar ett par minuter.
Bilen går nu klockrent.
Har man tur kan man hitta en LMM på skroten. Biltema har inte just denna modell.

Se även "netans" inlägg om stopp på väg hem.
Mvh JÅP
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]