Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frigo
Hej!

Har en 850 från 1992 som då har volvo guard installerat. Visst larm är bra men inte när de är icke funktionabel.

Problemet: Larmet har då börjat bli lite konstigt här på siståne, började med att ifall jag öppna dörren för snabbt efter upplåsning så började larmet att tjuta. Detta avhjälptes genom att låsa och låsa upp den igen, för att förebygga detta missöde så gav man fan i att öppna dörren för fort efter upplåsning.

Sen blev det värre... Så fort det varit fuktigt ute (t.ex. regn) så börjar larmet tjuta fast man väntar ett tag med att öppna dörren. Detta löser man genom låsa-låsaupp-metoden

Sen blev det ÄNNU värre... Precis samma sak fast nu funkar inte min egentillverkade metod. Var tvungen att öppna huven och lossa minuspolen för att få fanskapet att sluta tuta, som tur var så fick jag igång den efter att ha haft bort polen en stund.

Så min fråga är då: Kan jag fixa larmet på något sätt? Om inte så hur kopplar jag bort den utan att något annat försvinner?

Har tatt bort säkringen för centrallåset (samma säkring till alarmet) som nödlösning men centrallås är grymt skönt att ha.
av *pettson*
frigo skrev:Men kom igen?

Någon måste väl veta hur man kopplar ur larmet! Eller är detta "Sveriges Volvoforum för enkla och vanliga problem"?
Du får tolka forumet som du önskar. tolkningen visar ju din attityd gentemot alla som svarar. Så jag antar att du inte får flera svar med den inställningen? Men det är inte heller forumet dit alla kan vända sej för att enklast koppla ur ett larm som alla tror. Larmet tar 1 hel minut att koppla ur och du behöver två detaljer för att göra det hela. MEN tyvärr för din del så månar jag om dom som önskar ha sina bilar kvar. Jag säger inte att du är en bov men det är väldigt enkelt att vara bov och läsa dom mycket enkla instruktionerna för att enklast sno sin helgbil. Även din bil kan ju bli nåns helgbil att mosa och leka i, då är det ju inte lika roligt förstås. DET är anledningen till att det är så tyst. En del information ska inte ut offentligt för allas säkerhet.
av frigo
Allvarligt har du ens läst mitt problem?

Bara det att jag säger att jag har avaktiverat larmet genom att ta bort säkringen, som är inne i motorrummet och för att komma dit så måste man dra i spaken vid pedalerna. Borde inte det bevisa att jag inte är en bov? Herregud typiskt Sverige.

"Larmet tar 1 hel minut att koppla ur och du behöver två detaljer för att göra det hela." PMa mig då?
av *pettson*
frigo skrev:Allvarligt har du ens läst mitt problem?

Bara det att jag säger att jag har avaktiverat larmet genom att ta bort säkringen, som är inne i motorrummet och för att komma dit så måste man dra i spaken vid pedalerna. Borde inte det bevisa att jag inte är en bov? Herregud typiskt Sverige.

"Larmet tar 1 hel minut att koppla ur och du behöver två detaljer för att göra det hela." PMa mig då?
Allvarligt? Sist jag tittade tog det 30 sek extra. Tur att dom som är mindre nogräknade inte klarar att ta ur eller igenom rutan och öppna huven? Snacka i nattmössan är säkert trevligt men det får inget gjort. Jag har läst ditt problem men jag tänker inte lösa det via tangentbordet ändå. Det är den här *herregud typsiskt sverige* attityden som gör att iallafall jag sover om nätterna, flera med mej. Vill någon annan lösa ditt problem via pm eller via mail eller whatever utan att veta vem du är vart du bor och utan att veta om det är din bil oavsett vad du bedyrar så är det upp till honom/henne. Jag föreslår volvo så är ditt problem löst utan trassel. Där ska ägarkontroll utföras innan service görs på larmet så då är ju biffen klar. Även där ska den typiska svenska attityden gälla. Förmodligen för att även där värna om våra försäkringspremier på bilarna. För vad fan är larmet värt om alla manualerna om in och urkoppling cirkulerar på nätet?
OM du använt hälften av tiden och orken som du argumenterar, till att tänka till om larmets inkoppling och dess delar så hade allt varit urkopplat innan du skrivit om hur dåligt allt är av forumet eller hur dum nu jag är som inte ger dej din information :idea:

SÅHÄR skrev jag:
*Jag säger inte att du är en bov men det är väldigt enkelt att vara bov och läsa dom mycket enkla instruktionerna för att enklast sno sin helgbil. Även din bil kan ju bli nåns helgbil att mosa och leka i, då är det ju inte lika roligt förstås. DET är anledningen till att det är så tyst. En del information ska inte ut offentligt för allas säkerhet.*
Det här med att läsa är ju en fråga som du inte skulle ställt till mej bevisligen.
av frigo
helgonet skrev:Hej! Har du kollat magneten som styr bensinluckan att den går felfritt, om den kärvar kan felet uppstå. Så var det på min också.
Skall se efter med detsamma tack :)

Mer svar och mindre tjaffs är bra :-)-)
av jockeman
frigo skrev:
helgonet skrev:Hej! Har du kollat magneten som styr bensinluckan att den går felfritt, om den kärvar kan felet uppstå. Så var det på min också.

min va konstig med börja larma när den ville. Men jag dela på kablen till motorhuven då låser den bara bilen men inte larmar duger till mig då ändå ingen bryr sig om ett larm på en parkering bara glor sen går iväg konstigt folk.
av frigo
jockeman skrev:
frigo skrev:

min va konstig med börja larma när den ville. Men jag dela på kablen till motorhuven då låser den bara bilen men inte larmar duger till mig då ändå ingen bryr sig om ett larm på en parkering bara glor sen går iväg konstigt folk.
Vilken kabel menar du?

Jo jag bryr mig inte heller om larmet, gammal bil + glesbyggd så jag är inte orolig.
av jockeman
[Skall se efter med detsamma tack :)

Mer svar och mindre tjaffs är bra :-)-)[/quote]
min va konstig med börja larma när den ville. Men jag dela på kablen till motorhuven då låser den bara bilen men inte larmar duger till mig då ändå ingen bryr sig om ett larm på en parkering bara glor sen går iväg konstigt folk.[/quote]

Vilken kabel menar du?

Jo jag bryr mig inte heller om larmet, gammal bil + glesbyggd så jag är inte orolig.[/quote]
sitter en liten svart koppling precis vid huvlåset på förarsidan med två svarta kablar i den dela jag så då försvann problemet. Den känner väl av att huven är stängd så det går att larma prova får du se mvh jocke

Poäng på det där med displayer, me[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]