Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sarasbil
va inne o besiktigade pärlan nu, och parkeringsbromsen var bara 9 % istället för 16..så alltså kass. men hur går man tillväga? vad byter man och vad kan detta kosta? har en snäll pappa om jag har tur som kan hjälpa mig, om det inet är för svårt. bilen är en 850 -95:a tack so long! :wink:
Användarvisningsbild
av Fluffen
Plocka isär handbromsen ute vid hjulen och smörj upp och kontrollera så att allt är som det ska så att allt rör sig som det ska och att backarna inte har släppt.
Om allt verkar bra så justerar du upp den riktigt dvs inte bara inne vid spaken. :wink:
Vet att *Pettson* har skrivit åtskilliga gånger hur man ska justera. :D
Här är en tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ms#p189290
av sarasbil
är det avvancerat? eller kan en "hemmafixare" ge sig på det? det konstiga är att vi bytte allt i handbromsen i höstas och bromsskivor ochj klossar bak men ändå?? fick bromsvärden VF 2.0 HF 2,6 så dom behöver ju bytas. och VB 1,4 och HB 1,0..skumt??
Användarvisningsbild
av Fluffen
Låter som du behöver gå igenom och smörja upp dina bromsar runt om. :wink:
Köp en Haynes bok, där står den steg för steg hur du ska göra och kan knappast misslyckas.
av sarasbil
slipa ner dom fick jag ett tips om, kan ju börja med det.. kan ha blivit glasyta på dom. kan det vara så att hansbromsen, eftersom den är precis fixad nästan, att den bara behöver spännas?
av *pettson*
sarasbil skrev:va inne o besiktigade pärlan nu, och parkeringsbromsen var bara 9 % istället för 16..så alltså kass. men hur går man tillväga? vad byter man och vad kan detta kosta? har en snäll pappa om jag har tur som kan hjälpa mig, om det inet är för svårt. bilen är en 850 -95:a tack so long! :wink:
Enklast möjliga. Ut med bilen på en stor parkering. Börja köra med bilen SAKTA lägg mjukt i handbromsen så att du hör att den släpar i. Nu rengör du handbromstrummorna från rost och skräp, samtidigt slipar du in handbromsbeläggen i trumman. Gör så några omgångar om ca 2-300 meter.
Viktigt alltså att du kör SAKTA.
Sen hem och hissa upp bilen. Nu ska backarna justeras ut. RÖR INTE handbromsspaken den här gången, låt den vara släppt som den normalt är när den inte används. Justera nu ut backarna så att det låser helt på bägge hjulen, justera ENDAST vid hjulen. Ryck nu i handbroms spaken några ggr så att backarna verkligen ligger rätt. Släpp på spaken igen. NU släpper du på justeringen vid hjulen några hack. Det ska kännas att handbromsen ligger på lite lite grand. Det är inte viktigt att räkna så det blir samma antal hack på bägge sidor utan det viktiga är att det likadant motstånd på bägge sidorna. När detta är klart så är det på med hjulen igen och släppa ned bilen. NU ska spaken justeras till att låsa mellan 5-8 hack. Och nu ut o provkör på grus. Kör sakta slit i handbromsen. Spåren berättar om det är rätt justerat. Tar dom exakt på samma ställe och bägge låser så är det rätt gjort. :-)-) Annars blir det mera justera. :-)-)
Användarvisningsbild
av camaro69
sarasbil skrev:slipa ner dom fick jag ett tips om, kan ju börja med det.. kan ha blivit glasyta på dom. kan det vara så att hansbromsen, eftersom den är precis fixad nästan, att den bara behöver spännas?
Tror knappast på teorin att beläggen bak skulle vara glasade, då borde du ha usla bromsvärden fram också.

Det är nog så att du inte använder bromsen tillräckligt hårt. Det som behövs är nog att åka ut på en lång raksträcka utan trafik och göra några rejäla kraftiga inbromsningar och "motionera" bromsarna.

Gör man detta med jämna mellanrum "sunkar" inte bromsarna ihop.
Det är inte så kul att plocka ner och bort "plockandets" skull. Kör istället. Fungerar inte detta, så får du kanske plocka ner.

Testa med att spänna upp handbromsen, och använd den dagligen så brukar den fungera
hyfsat.

Lyssna även på *pettsons* råd. Han vet vad han snackar om.
av *pettson*
Hexenhammer skrev:Var inga problem för mig. Går att spänna den rätt enkelt. Tar den långt ner kan
man justera spaken direkt inne i bilen. Och sedan kan man släppa lite på fjädrarna
till handbromsen bak, så att den tar lättare. Ibland kan det dock behövas mer än så,
men det funkade för mig...
Hur menar du att justera mekanismen felaktigt skulle hjälpa någon? (felaktigt för 850)
N serien har ju inte samma handbromsmekanism som 850 serien..

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]