Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj,

tjejen var in på SBP idag för de årliga kontrollen och fick nerslag på för högt k-värde, dvs bilen sotar för mycket. Gränsvärdet är 0,4 och vår bil mätte 4,5...
Jag tänkte att hon inte blåst ur all gammal sot så jag vickade i en flaska k-diesel och tog en repa på en mil ungefär med ett varvtal på runt 3500 rpm och åkte sen direkt tillbaka till SBP för efterkontroll, nu var jag nere i 2,0. SBP-gubben var väldigt schysst så han tillät mig att prova att koppla loss LMM:en och då kom vi ner i 1,0, problemet då var att lambdalampan lös.

Luftfilter bytte jag för en vecka sen så det är OK. Jag börjar tro att det är nån spridare som gett upp och inte producerar en bra dimma. Kan detta vara problemet?
Går det att rengöra spridarna själv eller är det nått för en verkstad (har en UL-tvätt)?
Vilken sorts spridare är original i V70 TDI -98 och vad kostar dom?

*EDIT Eller det kanske är nån som har en annan idé?
//Anders
Ja inte är gränsvärdet 0,4 iaf!! i motorrummet ska det sitta en klisterlapp med K-värdet tryckt på.Dra bilen hårt på låga växlar så den blåser ut all sot från avgassystemet,varva upp bilen till rödmarkeringen några gånger tills den slutar å svartrycka.

Gissar på gränsvärde på 2,0....
det som står under huven plus 0.5 enheter gäller som gränsvärde hos SBP.

skulle vara intressant att veta hur långt den rullat?
är den chippad ryker den bra mycket..
hade en v70tdi -98 som rök på bra när det var varmt ute, samt att den var chippad.

spridarna kostar väl en tusenlapp stycket samt att den med nållyftsgivaren går på 2000kr, ungefär.. så runt 6000:- för 5spridare skulle jag tro. ultraljudstvätt funkar inte för dieselspridarna, då dom får ett mekaniskt slitage i spetsen.
Tack för svaren.
Ja inte är gränsvärdet 0,4 iaf!!
Gränsvärdet är 0,4. Tydligen har det blivit sänkt av någon anledning för förra gången vi besiktade så gick bilen igenom med 1,0. SBP-gubben bara skakade på huvet och beklagade sig över att "vi tycker inte heller om dessa nya gränsvärden".
skulle vara intressant att veta hur långt den rullat?
är den chippad ryker den bra mycket..
Bilen är inte chippad och den har rullat 32 000 mil.

Man kan ju undra hur många dieselbilar med 10 år på nacken som kan uppfylla dessa krav!?!?
om dom har sänkt gränsvärdena för dieslarna så kommer bilägarna få problem..

om spridarna börjar vara dåliga så märks det mycket på bränsleförbrukningen samt att den inte har nå "klipp" i sig, om nån haft lös spridarna och kratschat av spetsarna är dom oxå förstörda.

är det bytt kamrem/pumprem nyligt? hur är tändinställningen? kanske inte primärt i detta fall men för att ge en bra bild på det hela.
är det bytt kamrem/pumprem nyligt? hur är tändinställningen? kanske inte primärt i detta fall men för att ge en bra bild på det hela.
Kamrem och pumprem bytt för ca 3000 mil sedan. Tändinställning har jag ingen koll på, finns det ens på dieslar?

Anledningen till att jag misstänker spridarne är att jag ibland kan känna att bilen "hugger till" när man varvar lite.

Har också hört att man på gamla dieslar kan lura SBP genom att "ställa ner pumpen" så att motorn går väldigt magert. Fungerar detta på min bil och hur gör man?
när dom bytt remmarn ska dom ha gjort tändinställningen.

du har en mekanisk pump med elektronisk regulator, det går inte att ställa ner den mekaniskt som på de äldre med mekanisk regulator.

32000mil så är det dags att byta spridarna enl mitt tycke. tror att vissa dieselfirmor kan renovera dina då kommer du billigare undan!
K-värdet är inte 0,4 :-)-)

K-värdet miljöklass 2000 och tidigare

För dessa bilar gäller det specifika k-värde som anges av tillverkaren och framgår av;
Angivet K-värde i fält 71 (kod T31Y, T31AW eller T31AM)
eller av skylt på bilen
eller Q-type
Om k-värde i QTYPE eller fält 71 avviker från skyltens uppgift så är det k-värdet på skylten som gäller.

Finns inte ett specifikt k-värde tillgängligt gäller de generella gränsvärdena:

Turbomotor k 3,0 m-1
Sugmotor k 2,5 m-1
K-värdet är inte 0,4
På båda mina besprotokoll står det klart och tydligt angivet att gränsvärdet är 0,4. Men eftersom du verkar säker på din sak så har jag mailat SBP för att få bekräftelse på detta, ska dra iväg ett mail tll VV också.
--> erbe, vad har du för källa på dina uppgifter?

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]