- tis 22 jul 2008, 16:51
#206022
Halloj,
tjejen var in på SBP idag för de årliga kontrollen och fick nerslag på för högt k-värde, dvs bilen sotar för mycket. Gränsvärdet är 0,4 och vår bil mätte 4,5...
Jag tänkte att hon inte blåst ur all gammal sot så jag vickade i en flaska k-diesel och tog en repa på en mil ungefär med ett varvtal på runt 3500 rpm och åkte sen direkt tillbaka till SBP för efterkontroll, nu var jag nere i 2,0. SBP-gubben var väldigt schysst så han tillät mig att prova att koppla loss LMM:en och då kom vi ner i 1,0, problemet då var att lambdalampan lös.
Luftfilter bytte jag för en vecka sen så det är OK. Jag börjar tro att det är nån spridare som gett upp och inte producerar en bra dimma. Kan detta vara problemet?
Går det att rengöra spridarna själv eller är det nått för en verkstad (har en UL-tvätt)?
Vilken sorts spridare är original i V70 TDI -98 och vad kostar dom?
*EDIT Eller det kanske är nån som har en annan idé?
//Anders
tjejen var in på SBP idag för de årliga kontrollen och fick nerslag på för högt k-värde, dvs bilen sotar för mycket. Gränsvärdet är 0,4 och vår bil mätte 4,5...
Jag tänkte att hon inte blåst ur all gammal sot så jag vickade i en flaska k-diesel och tog en repa på en mil ungefär med ett varvtal på runt 3500 rpm och åkte sen direkt tillbaka till SBP för efterkontroll, nu var jag nere i 2,0. SBP-gubben var väldigt schysst så han tillät mig att prova att koppla loss LMM:en och då kom vi ner i 1,0, problemet då var att lambdalampan lös.
Luftfilter bytte jag för en vecka sen så det är OK. Jag börjar tro att det är nån spridare som gett upp och inte producerar en bra dimma. Kan detta vara problemet?
Går det att rengöra spridarna själv eller är det nått för en verkstad (har en UL-tvätt)?
Vilken sorts spridare är original i V70 TDI -98 och vad kostar dom?
*EDIT Eller det kanske är nån som har en annan idé?
//Anders