Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haaka
#201674
Heisann!

Beklager norsken, men har en utfordring til brorfolket :wink:

850 AWD 1997mod, med ulyd ved lav hastighet, 5-15kmt, og moderat til mye rattutslag. Lyden artet seg i første omgang som kvasse/harde slag, som de av feks drivknuter, slakk i splines, hylser i kasse/vinkelveksel o.l. Men er utelukket som feilårsak. Etter skift av viscokobling, og overhaling av bakaksel, skift av clutsjlameller i sperre er lyden atskillig mykere, ikke fullt så kraftige slag/vibrasjoner, men desto mer frekvent, og oppleves i dag som om ABS/TCS slår inn, men kan også utelukke dette som årsak.

Det kan ikke finnes utover normal slakk i bakaksel, inn/utgående, girkasse, vinkelgir, mellomaksel, dog ved inspeksjon av mellomaksel klinger det mye i fremre del av mellomakselen ved dreiing mot slakk. Dette en lyd som påstås å høres utenfra bilen, og i enkelte tilfeller inni bilen og... Hurtige, relativt gjevne vibrasjoner, skaper during i hele bilen når bilen kjører skarpe svinger i lav fart, spesielt ved lett gasspådrag, og mindre ved brems/ubelastet. Kan som sagt oppleves som feks et abs-anlegg som slår inn, bare i sterkere lydstyrke, men kan utelukkes som feil.

Søker tips/hjelp fra dere svensker, da dette kanskje er bortimot eneste 850 awd i norge :roll:
Om noe er uforståelig, så spør gjerne om det kan finnes noen forslag. Det påløper seg en atskillig pengesum i feilsøk, og skiftede komponenter, så all hjelp mottas med stor takk!! :D

Mvh
Haaka
Norge
av haaka
#201725
CP2 skrev:Den här tråden kanske kan passa in även på dina problem?

http://forum.nordic85x70club.nu/viewtopic.php?t=10388
Oioi!!

Mange takk, skal se nærmere på dette..

Men kan samtidig føye til, at dette er et problem som blir borte etter bare et par minutter med kjøring, ettersom bilen blir varm. Har også kjørt bilen uten mellomaksel, og da er lyden borte. Så problemet lokaliseres til bakakselen, spærre, viscokobling, vinkelveksel, et av disse alternativene eller kombinasjon under hastighetsforskjell mellom framaksel og bakaksel. Problemet viser seg i sving både til høyre og venstre. Bilen er også prøvekjørt på løst underlag for å lette motstand mellom fram/bakaksel og sperresystem, uten at lyden arter seg annerledes. Vibrasjonen har frekvens av et abs-system, og varighet av ca halvt til et sekund av gangen. Utløses umiddelbart ved lett gasspådrag, og forsvinner ettersom farten øker. Dette er mye lyd, mørk during/vibrasjon som høres i hele bilen.

Som sagt overhalt bakaksel (drivaksellager, lameller osv...), inspisert sperrevekter, drev og øvrige lager, men da lyden er borte uten drift til bakaksel/fjerning av mellomaksel, er det å gå utifra at heller ikke spærren er sansynlig årsak til disse ulydene... :?:

Har noen innsikt i funksjon av viscokoblingen på denne bilen med (tror det er) 1145 bakaksel. Jeg vet den har et frihjulsystem i momentrøret, og er forøvrig fullt mekanisk. Men finnes det noen type lockup-system i disse viskosekoblingene? Mekanisk lås av koblingen? Dog er viscokoblingen skiftet/ny.

Vil for all del ikke bli ensporet i å lete ette feil i bak/mellomaksel og awd-transmisjon, men har gjort større feilsøk som utelukker det meste annet. Fortsatt uten å kunne finne noen direkte defekt/slitasje... ?:-/

Noen som kjenner til problem med defekt i mellomakselen? Ikke akselkryss, men feks brist i gods, indre del av fremre aksel..? Anyone?

Problemet skulle gjerne fått utviklet seg til faktisk defekt/åpenbar feil, men er meget urovekkende å kjøre med til daglig.. Så frustrasjon er det nok av :wink:

Mvh
Haaka
Tekniker Land Rover/Volvo
Norge
av haaka
#202025
Ingen flere forslag?

Har nå i ettertid demontert parkeringsbrems, for prøverkjøring uten noen unødvendig friksjon/motstand i drivverket... Uten hell..

Dog gjort bremsetest ved bakhjul, både med og uten 'ruller' på framhjul, uten effekt når framhjul går fritt med drift på bakhjul (gjennom bremsetester). Men uten ruller på forhjul/når forhjul er stillestående, med samme drift på bakhjul, kommer en veldig lik ulyd, bare desto tydeligere. Og kan sammenlignes med lyden av en nyere haldex/volvo awd ved feilaktig utført bremsetest av bakhjul (f.eks. med tenning på/motor igang). Klicking, knepping, raske lyse slag... Og denne ulyden blir borte etter 6-7 sekunder med konstant ulyd, for så å forsvinne, og hjulene drives med mer 'normal' og jevn motstand 50-100Nm ved drift på bakhjul, stasjonære forhjul. ?:-/

Kan en ny viscokobling leveres med presis samme ulyd/defekt som den gamle koblingen!?! ?:-/ ??:-/

Og igjen, om språket er 'trasig', send pm eller gjerne spør! Kunne virkelig trenge hjelpen.. Alle mulige forslag.. :wink: :idea:
Användarvisningsbild
av CP2
#202055
haaka skrev: Dog gjort bremsetest ved bakhjul, både med og uten 'ruller' på framhjul, uten effekt når framhjul går fritt med drift på bakhjul (gjennom bremsetester). Men uten ruller på forhjul/når forhjul er stillestående, med samme drift på bakhjul, kommer en veldig lik ulyd, bare desto tydeligere. Og kan sammenlignes med lyden av en nyere haldex/volvo awd ved feilaktig utført bremsetest av bakhjul (f.eks. med tenning på/motor igang). Klicking, knepping, raske lyse slag... Og denne ulyden blir borte etter 6-7 sekunder med konstant ulyd, for så å forsvinne, og hjulene drives med mer 'normal' og jevn motstand 50-100Nm ved drift på bakhjul, stasjonære forhjul. ?:-/

Kan en ny viscokobling leveres med presis samme ulyd/defekt som den gamle koblingen!?! ?:-/ ??:-/
I Sverige på bilbesiktningen testar man inte bromsarna på en äldre AWD i rullarna eftersom en gammal AWD går sönder om ena axeln rör sig och inte den andra. Vet ej, men den nya viscokopplingen kanske är precis lika sönder som den gamla pga att axlarna enligt ovan rullat på "bremsetester".
av haaka
#202069
CP2 skrev:I Sverige på bilbesiktningen testar man inte bromsarna på en äldre AWD i rullarna eftersom en gammal AWD går sönder om ena axeln rör sig och inte den andra. Vet ej, men den nya viscokopplingen kanske är precis lika sönder som den gamla pga att axlarna enligt ovan rullat på "bremsetester".
Det stemmer. Skal bilen bremseprøves, så må alle ikke-drevne hjul avlastes, og det gjør vi forsåvidt her i norge og.. Men blir en del av feilsøket å faktisk belaste koblingen, og dens frihjulsfunksjon og innkobling. Det tåler den, og vi får konstatert at feilen med stor sansynlighet kan ligge i viscokoblingen. Da ulyden har vært til stedet både i gammel kobling, ny kobling, og i ettertid også kan provoseres frem, gang på gang, ved prøvekjøring og bremserulle. Så tror nok ikke vi har ødelagt noe, spørsmålet er kanskje heller hvordan awd-ens frikobling kanskje kan lage disse lydene under kjøring, som de gjør under 'bremsetest'..?
Användarvisningsbild
av CP2
#202076
Finns x antal topics här på forumet som handlar om just AWD och i all synnerhet AWD som inte "virker" som den skall. Heldigvis virker min egen AWD ännu....... :???: Sök och du skall finna!

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]