Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stenfan
Hej, ny är på forumet men också nybliven volvo ägare men redan med problem.

Först har jag lite problem med att min Volvo 855 T5 1995a (automat).
När den växlar så är de cirka 50% av gångerna som de känns som att den kastar i växlarna, det ger både oljud och ryck i bilen. Om det är någon med erfarenheter av ett liknande problem skulle jag hemskt gärna vilja ta del av hur du/ni gick tillväga för att lösa problemet. Saker ni själva bytt eller ändrat.

Har fått felkoden 3-2-3 som tydligen ska vara någe med automat lådan, om någon har en aning om vad som kan orsakat felet, är jag tacksam för svar. Även här vore jag glad om någon som råkat ut för problemet kan komma med en lösning som i alla fall funkade för dig.

Med tanke på att de kan vara i automatlådan så undrar vi om det kan ha med o göra att filtret i lådan är igentäppt. Om någon har erfarenheter om att rengöra eller byta det. De vill säga om det går att komma åt de.

/mvh stensson
Senast redigerad av 2 Stenfan, redigerad totalt 0 gång.
av JH
Stenfan skrev:Hej, ny är på forumet men också nybliven volvo ägare men redan med problem.

Först har jag lite problem med att min Volvo 855 T5 1995a (automat).
När den växlar så är de cirka 50% av gångerna som de känns som att den kastar i växlarna, det ger både oljud och ryck i bilen. Om det är någon med erfarenheter av ett liknande problem skulle jag hemskt gärna vilja ta del av hur du/ni gick tillväga för att lösa problemet. Saker ni själva bytt eller ändrat.

Har slirande lock up och undrar vad som kan orsaka felet, är jag tacksam för svar. Även här vore jag glad om någon som råkat ut för problemet kan komma med en lösning som i alla fall funkade för dig.

/mvh stensson
Går att testa solenoiden för lock-upen (klickar upprepade ggr) genom kontrollfunktion 4. Vet ej om det gäller alla modeller.
Tryck 4 ggr i lagom takt med kabel i A1 (i stället för 1 gång för felkodsavläsning).
Mata in 3-4-4 (antal tryck i lagom takt varje gång lampan tänds).
Ska höras ett svagt klickande från lådan. Felet kan ju också vara intermittent.

Som referens kan nämnas koderna 3-4-2, 3-4-3, 4-1-1 för övriga solenoider.
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]