Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av coldhand
Mm, är lite smyg på den då min bil rycker mycket i tid och otid, vid gaspådrag eller jämn gas spelar ingen roll och ibland så dör bilen när jag frikopplar, varvtalsmätaren dyker ner.. När bilen rycker så hoppar varvtalsmätaren också, när den ryckte som mest drog jag ur kontakten till kamaxelgivaren och blåste med tryckluft samt sprayade med 5-56 satte tillbaks den och bilen gick som en klocka i ca 1 vecka, nu är jag tillbaka på samma ställe och bilen rycker, gjorde samma procedur och bilen gick bra i 1 dag sen ryckte den igen, borde jag ha en defekt kamaxelgivare? får ingen felkod, fick felkod på kamaxelgivarsignalen en gång när bilen dog och jag var tvungen att rulla igång den på 2:ans växel eftersom den inte gick att starta med nyckel men den försvann när jag blåste rent och smörjde kontakten.. :/

Några tips?!
av *pettson*
coldhand skrev:Mm, är lite smyg på den då min bil rycker mycket i tid och otid, vid gaspådrag eller jämn gas spelar ingen roll och ibland så dör bilen när jag frikopplar, varvtalsmätaren dyker ner.. När bilen rycker så hoppar varvtalsmätaren också, när den ryckte som mest drog jag ur kontakten till kamaxelgivaren och blåste med tryckluft samt sprayade med 5-56 satte tillbaks den och bilen gick som en klocka i ca 1 vecka, nu är jag tillbaka på samma ställe och bilen rycker, gjorde samma procedur och bilen gick bra i 1 dag sen ryckte den igen, borde jag ha en defekt kamaxelgivare? får ingen felkod, fick felkod på kamaxelgivarsignalen en gång när bilen dog och jag var tvungen att rulla igång den på 2:ans växel eftersom den inte gick att starta med nyckel men den försvann när jag blåste rent och smörjde kontakten.. :/

Några tips?!
Tja antagligen har du ett fint kabelbrott på den signalkabeln. Inget ovanligt. Känn på kabeln och känn om du kan förnimma ett veck. Det vecket är ett brott. Antingen löder man om kabeln eller så byter man givaren.
Användarvisningsbild
av coldhand
*pettson* skrev:
coldhand skrev:Mm, är lite smyg på den då min bil rycker mycket i tid och otid, vid gaspådrag eller jämn gas spelar ingen roll och ibland så dör bilen när jag frikopplar, varvtalsmätaren dyker ner.. När bilen rycker så hoppar varvtalsmätaren också, när den ryckte som mest drog jag ur kontakten till kamaxelgivaren och blåste med tryckluft samt sprayade med 5-56 satte tillbaks den och bilen gick som en klocka i ca 1 vecka, nu är jag tillbaka på samma ställe och bilen rycker, gjorde samma procedur och bilen gick bra i 1 dag sen ryckte den igen, borde jag ha en defekt kamaxelgivare? får ingen felkod, fick felkod på kamaxelgivarsignalen en gång när bilen dog och jag var tvungen att rulla igång den på 2:ans växel eftersom den inte gick att starta med nyckel men den försvann när jag blåste rent och smörjde kontakten.. :/

Några tips?!
Tja antagligen har du ett fint kabelbrott på den signalkabeln. Inget ovanligt. Känn på kabeln och känn om du kan förnimma ett veck. Det vecket är ett brott. Antingen löder man om kabeln eller så byter man givaren.
Hmm, okej, har bytt kamaxelgivare + kabel med min far då han har en likadan bil, varken hans eller min har ryckt sedan vi bytte i förrgår.. bara att vänta och se antar jag, anledningen till att ryckningarna är så oregelbundna borde väl då vara läget på kabeln? om det är brott på den så om den flyttar lite på sig under färd så rycker det eller varför så random?!
av *pettson*
coldhand skrev:
*pettson* skrev:

Några tips?!
Hmm, okej, har bytt kamaxelgivare + kabel med min far då han har en likadan bil, varken hans eller min har ryckt sedan vi bytte i förrgår.. bara att vänta och se antar jag, anledningen till att ryckningarna är så oregelbundna borde väl då vara läget på kabeln? om det är brott på den så om den flyttar lite på sig under färd så rycker det eller varför så random?!
hmm gör mej en tjänst.. antar att tändkablarna inte är bytta på ett tag? OM dom inte är bytta.. ställ bilen mörkt. Ta en sprayflaska för vatten.. se till att kablaget syns.. Starta bilen och spraya.. OM kablaget är dåligt ovan tändstiftsbrunnarna så visar det sej nu med ordentligt fyrverkeri och du kan höra överslagen. Om inte så låt torka på motorvärmen och lyft sen en kabel i taget och inspektera tändhattarna så det inte är överslag i en sån eller flera såna..
Användarvisningsbild
av coldhand
hmm gör mej en tjänst.. antar att tändkablarna inte är bytta på ett tag? OM dom inte är bytta.. ställ bilen mörkt. Ta en sprayflaska för vatten.. se till att kablaget syns.. Starta bilen och spraya.. OM kablaget är dåligt ovan tändstiftsbrunnarna så visar det sej nu med ordentligt fyrverkeri och du kan höra överslagen. Om inte så låt torka på motorvärmen och lyft sen en kabel i taget och inspektera tändhattarna så det inte är överslag i en sån eller flera såna..
Har även skiftat tändkablar med min far, utan resultat, ryckte lika mycket med hans kablar som med mina, så jag uteslöt den felfaktorn :(
Blir smått galen på detta snart, vill inte lämna in bilen heller eftersom jag misstänker att det kommer bli hutlöst dyrt att felsöka ett fel som kan vara vad som helst.. :) de kommer förmodligen rekommendera att jag ska byta både det ena och det andra :(
av *pettson*
coldhand skrev:
Har även skiftat tändkablar med min far, utan resultat, ryckte lika mycket med hans kablar som med mina, så jag uteslöt den felfaktorn :(
Blir smått galen på detta snart, vill inte lämna in bilen heller eftersom jag misstänker att det kommer bli hutlöst dyrt att felsöka ett fel som kan vara vad som helst.. :) de kommer förmodligen rekommendera att jag ska byta både det ena och det andra :(
Problemet via nätet att diagnostisera småryck är ju att det finns 1000 saker.. och man kan lätt utesluta dom flesta vid en provkörning och med småtester. Men via nätet så är de som sagt inte lika enkelt..
Användarvisningsbild
av coldhand
*pettson* skrev:
coldhand skrev:
Problemet via nätet att diagnostisera småryck är ju att det finns 1000 saker.. och man kan lätt utesluta dom flesta vid en provkörning och med småtester. Men via nätet så är de som sagt inte lika enkelt..
Nej så mycket förstår jag också, skulle inte vilja kalla det småryck heller, det rycker rejält när bilen tappar all tändning, :).. Men man får väl pröva sig fram som sagt.. Ibland blr man tvungen att stanna bilen. :/
Användarvisningsbild
av coldhand
Mmm, som sagt bytte kamaxelgivare med farsan, nu har ingen av bilarna ryckt på 4 veckor.. Men igår så smög sig ryckningarna tillbaka till min bil.. Ett par gånger ryckte det och den höll på att dö en gång när jag frikopplade.. Jävla skumt att varje gång jag var o pillat med kamaxelgivaren o kontakten så går bilen fint ett bra tag med sen kommer det tillbaka.. Kanske kan utesluta att det är själva givaren som är trasig. Jag tänkte mer på kontakten som jag kopplar kamaxelgivaren i, kanske är den det är fel på och att det reder till sig lite när man är där och pillar.. Irriterande som fan bara, trodde problemet var löst eftersom det hade hållt upp i en månad men icke.. *gråt* :)
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Jag såg att @theodorkalin hade gjort det p&a[…]

AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild, men jag har m[…]

Det sitter inget filter, bara en sil inuti tanken.[…]

Däck dimensioner

Genomslagsgummi, nja men ena plattan eller va man […]