Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomas70
Hej alla.
Detta är min första tråd i forumet så ni får ursäkta mig om jag lagt tråden fel.

Vill bara delge er alla att jag fått ovärderlig hjälp av detta forum då jag trots mina 37 år inte har haft några speciellt bra kunskaper på att mecka bil genom åren.
Har alltid haft vänner och proffs på bilar av alla de slag som hjälpt en vidare med de fel som uppkommit på bilen.
Dock är det aldrig försent att lära sig så numera försöker jag göra det jag bedömer jag kan ge mig på själv.

Köpte mig inte för så länge sen följande.
Märke: volvo
Modell: 850
Typ: 2.5 10V
År: 1994
Motorkod: B5252S
Fordon: 854-512 gl/se-pkt

Dock hade den gått en del och haft ett lite för stort antal ägare men jag tänkte jag testar den varianten med att köpa en bil som gått långt nästan 30k samt haft mer än 7 ägare.
Det har jag som man alltid misstänkt vara väldigt riskabelt och det visade sig på denna bil :lol:

Har sedan i maj haft följande fel och vidtagit följande åtgärder.

Rycking gång - byte av luftfilter samt andra tillhörande slangar, Fick tydligen fel blandning.
Service underhåll - byte av olja, luftfilter, fördelarlock, rotor.
Gång på 4 cylindrar - byte av tändkablar då den ena hade ett brännhål rakt igenom
Läckage (Hål) i kylare - Byte ut kylaren till en sprillans ny
Ej fungerande AC - Tömning, provtyckning, påfyllning 0,8 kilo
Motorfäste övre / inre - Byte av motorfäste som spruckit rejält.
Anliggande broms högerbak - Uppsmörjning av bromscylinder etc.
Nya bromsklossar runt bilen samt nya skivor back.
Egen toning av bakruta samt bakre sidorutorna borttagna.

Kvarvarande fel som ska åtgärdas.
Nya däck runt om dem är rejält hyvlade så ingen körning i regn tills det är byt.
ABS lampa samt felkoder, Har flertalet felkoder som gör att ABS inte fungerar, har rivit framvagnen och rengjort och skrapat rent kransarna men det hjälpte inte så det blir till att kontrollera givarna med mera.
Nytt avgassystem halvsats + Flexibel skarv
Byte av vindruta är extremt repig samt 7 stenskott - Får det på glasdelen på försäkringen enligt glasmästaren.

Så här är det väl med gamla bilar som gått mycket.
Senast redigerad av 1 tomas70, redigerad totalt 0 gånger.
Puh,Tack för det magistern det var det jag behövde höra.
Det låter som om jag oroat mig i onödan.
Tyckte det verkade lite väl mycket fel på en gång men å andra sidan verkar det också som om tidigare ägare inte lagt ner speciellt mycket intresse att hålla bilen i ordning.
BEHÖVER ju inte vara så illa på gamla bilar, blir väl lite till vad det är för skräp man köper.

felen kanske är lättavhjälpta och sedan bilen i prima skick övrigt maskinelt och går många år, vet man ju inte innan.
men utsidan/bristerna kan ju avslöja lite om hur resten är skött.

Vet några st som köpt 850 som rullat 35-45tusen mil vid köp, sett bra ut och funkat kanon dok kanske något mindre fel upptsåt inom en tid.
somsagt vet man ju aldrig innan. sedan beror ju på vad man räknar som mindre fel, rep för 2-3tusen tycker inte jag är så stor om dem kommer sällan dok tråkia pengar =P
Instämmer, allt är vanliga fel som jag inte alls blir förvånad över att hitta på en 850 -94. Lite tråkigt när allt kommer på en gång bara...
Ang. ABS-givarna är det lättast att mäta dem i styrenhetens kontaktstycke:
Bild
C:a 1 kOhm ska det vara.
Ni är otroliga, Tack för all feedback.
Ja det är otroligt irriterande när allt kommer på en gång, Dessutom är inte mitt humör det bästa när det uppstår flertalet problem under en kort period då blir jag heligt :evil:
Nu till idiotfrågan, Vart sitter styrenhetens kontaktstycke för ABS-givarna ?
Styrenheten sitter intill huvudcylindern. (Där du fyller på bromsvätska) Du fäller upp en blank bygel för att få loss det. Klipp buntbandet som håller kabelkanalen så är det lättare att vända på det. Var försiktig när du mäter, det är lätt att pressa isär kabelskorna om man trycker ner mätspetsen för hårt.
Jaha då har jag fått tag i en mätare och kollat detta idag.
Så blev resultatet som jag inte blev klokare av hoppas nån av er vet svaret och vad åtgärden blir.

VF Värde: 1,14
HF värde: pendlar mellan 4-9 :cry:
VB Värde: 1,14
HB värde: 1,14
Varför stannar inte höger fram på ett och samma värde ?, Varför är det så högt ?
Vad beror felet på och vad gör man.
av tomas70
Jaha då ska jag lägga till två nya fel på bilen som måste åtgärdas snarast.

Nu har styrleden och stabiliseringsstaget pajat.
Hur är det egentligen med styrleder, Kan man byta det på något sätt utan att behöva göra en framvagnsinställning ?
Är det lika bra styrleder på biltema "Feltema" som på Mekonomen ?
P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]