- tor 12 jun 2008, 16:47
#198260
Väldigt okunnig vad gäller bilar....so bare with me!
Jag har en tyskimporterad Volvo 855 GL årsmodell -94. Den har sista tiden strulat rejält för mig.
Det började med att den när den är varm inte ville starta. Om jag kört den och sen stängt av för att inom några miuter starta bilen igen så gick den inte igång utan låg bara och malde. När den gjorde så var det bara att vänta några minuter och sen startade den utan problem. Detta hände till en början mkt sällan, kanske högst nån gång i månaden. Sen har det blivit värre och nu är det så hela tiden. Stänger man av motorn eller gud förbjude får ett motorstopp så får man inte igång den inom de närmsta minutrarna. Mkt irriterande tex när man tankar.
Första vändan på verkstan byttes följande: tändstift, tändspole, rotor, fördelardosa, tändkablar samt bränslefilter.
Detta gav effekt och den uppförde sig normalt i en månad. Sen återkom problemet plus att bilen två ggr på två dagar tvärdog för mig när jag körde. Jag låg i jämn hastighet bägge ggrna (70 km/h och ca 90 km/h) och då kände jag bara hur gasen inte tog. Bytte växel men inget hände när jag gasade. Efter att ha rullat 100 meter kanske så dog den. Startade inte direkt, väntade några minuter och då gick den igång igen....samma scenario bägge ggrna.
Lämnade in igen på verkstad (Volvo bägge verkstads-besöken) och då byttes kamlägesgivare/positionsgivare (samma sak?). Fick hämta bilen igår och kunde idag konstatera att problemet kvarstår. Den har inte dött för mig nått mer när jag kör men när jag som idag tex kört från jobbet (2 mil så den var ordentligt varm) och förbi till hundgården för att hämta vovven. Från det jag stängde av tills jag skulle starta igen hade det gått 5 min. Då ville den inte starta. Väntade 2-3 minuter och då gick den igång. Testade flera gånger sen efteråt och det var likadant varje gång. Har bilen varit igång och man stänger av så startar den inte direkt igen.
När den inte vill starta så kan den ibland gå igång och hosta rejält på superlågt varvtal, gå några sekunder innan den dör igen.
Bensinpumpen hörs bra och det luktar inte alls av bränsle, verkar alltså inte bli sur.
Är det någon som har nån aning om vad det kan vara för fel? Jag ska försöka mig på att avläsa felkoder lite senare ikväll när jag läst mig till hur man gör.
Enligt verkstan skulle den fungera efter de nu bytt kamlägesgivare (inte visat felkoder och startade bra när dom testkörde). Suck säger jag bara.
Hoppas på hjälp härifrån och jag ber om ursäkt om jag uttrycker mig dåligt gällande biltermer....har ingen större koll som sagt men hoppas få lite idéer härifrån om vad det kan tänkas vara.
MVH Lotta

Jag har en tyskimporterad Volvo 855 GL årsmodell -94. Den har sista tiden strulat rejält för mig.
Det började med att den när den är varm inte ville starta. Om jag kört den och sen stängt av för att inom några miuter starta bilen igen så gick den inte igång utan låg bara och malde. När den gjorde så var det bara att vänta några minuter och sen startade den utan problem. Detta hände till en början mkt sällan, kanske högst nån gång i månaden. Sen har det blivit värre och nu är det så hela tiden. Stänger man av motorn eller gud förbjude får ett motorstopp så får man inte igång den inom de närmsta minutrarna. Mkt irriterande tex när man tankar.
Första vändan på verkstan byttes följande: tändstift, tändspole, rotor, fördelardosa, tändkablar samt bränslefilter.
Detta gav effekt och den uppförde sig normalt i en månad. Sen återkom problemet plus att bilen två ggr på två dagar tvärdog för mig när jag körde. Jag låg i jämn hastighet bägge ggrna (70 km/h och ca 90 km/h) och då kände jag bara hur gasen inte tog. Bytte växel men inget hände när jag gasade. Efter att ha rullat 100 meter kanske så dog den. Startade inte direkt, väntade några minuter och då gick den igång igen....samma scenario bägge ggrna.
Lämnade in igen på verkstad (Volvo bägge verkstads-besöken) och då byttes kamlägesgivare/positionsgivare (samma sak?). Fick hämta bilen igår och kunde idag konstatera att problemet kvarstår. Den har inte dött för mig nått mer när jag kör men när jag som idag tex kört från jobbet (2 mil så den var ordentligt varm) och förbi till hundgården för att hämta vovven. Från det jag stängde av tills jag skulle starta igen hade det gått 5 min. Då ville den inte starta. Väntade 2-3 minuter och då gick den igång. Testade flera gånger sen efteråt och det var likadant varje gång. Har bilen varit igång och man stänger av så startar den inte direkt igen.
När den inte vill starta så kan den ibland gå igång och hosta rejält på superlågt varvtal, gå några sekunder innan den dör igen.
Bensinpumpen hörs bra och det luktar inte alls av bränsle, verkar alltså inte bli sur.
Är det någon som har nån aning om vad det kan vara för fel? Jag ska försöka mig på att avläsa felkoder lite senare ikväll när jag läst mig till hur man gör.

Hoppas på hjälp härifrån och jag ber om ursäkt om jag uttrycker mig dåligt gällande biltermer....har ingen större koll som sagt men hoppas få lite idéer härifrån om vad det kan tänkas vara.
MVH Lotta