Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#198260
Väldigt okunnig vad gäller bilar....so bare with me! :wink:

Jag har en tyskimporterad Volvo 855 GL årsmodell -94. Den har sista tiden strulat rejält för mig.

Det började med att den när den är varm inte ville starta. Om jag kört den och sen stängt av för att inom några miuter starta bilen igen så gick den inte igång utan låg bara och malde. När den gjorde så var det bara att vänta några minuter och sen startade den utan problem. Detta hände till en början mkt sällan, kanske högst nån gång i månaden. Sen har det blivit värre och nu är det så hela tiden. Stänger man av motorn eller gud förbjude får ett motorstopp så får man inte igång den inom de närmsta minutrarna. Mkt irriterande tex när man tankar.

Första vändan på verkstan byttes följande: tändstift, tändspole, rotor, fördelardosa, tändkablar samt bränslefilter.

Detta gav effekt och den uppförde sig normalt i en månad. Sen återkom problemet plus att bilen två ggr på två dagar tvärdog för mig när jag körde. Jag låg i jämn hastighet bägge ggrna (70 km/h och ca 90 km/h) och då kände jag bara hur gasen inte tog. Bytte växel men inget hände när jag gasade. Efter att ha rullat 100 meter kanske så dog den. Startade inte direkt, väntade några minuter och då gick den igång igen....samma scenario bägge ggrna.

Lämnade in igen på verkstad (Volvo bägge verkstads-besöken) och då byttes kamlägesgivare/positionsgivare (samma sak?). Fick hämta bilen igår och kunde idag konstatera att problemet kvarstår. Den har inte dött för mig nått mer när jag kör men när jag som idag tex kört från jobbet (2 mil så den var ordentligt varm) och förbi till hundgården för att hämta vovven. Från det jag stängde av tills jag skulle starta igen hade det gått 5 min. Då ville den inte starta. Väntade 2-3 minuter och då gick den igång. Testade flera gånger sen efteråt och det var likadant varje gång. Har bilen varit igång och man stänger av så startar den inte direkt igen.

När den inte vill starta så kan den ibland gå igång och hosta rejält på superlågt varvtal, gå några sekunder innan den dör igen.

Bensinpumpen hörs bra och det luktar inte alls av bränsle, verkar alltså inte bli sur.

Är det någon som har nån aning om vad det kan vara för fel? Jag ska försöka mig på att avläsa felkoder lite senare ikväll när jag läst mig till hur man gör. :oops: Enligt verkstan skulle den fungera efter de nu bytt kamlägesgivare (inte visat felkoder och startade bra när dom testkörde). Suck säger jag bara.

Hoppas på hjälp härifrån och jag ber om ursäkt om jag uttrycker mig dåligt gällande biltermer....har ingen större koll som sagt men hoppas få lite idéer härifrån om vad det kan tänkas vara.

MVH Lotta
#198460
Ingen som har nån idé....är nyss hemkommen från jobbet och mitt på E4:an när jag ligger i jämn hastighet (90) så dör bilen igen så uppenbarligen var det INTE kamlägesgivaren som jävlades eftersom problemet finns kvar nu. Är så frustrerande detta, är beroende av bil för mitt sommarjobb och så bara strular det.... :cry:
#198498
tja jag har exakt samma bekymmer med min 850. specielt tråkigt när man har tankat och han inte hoppar igång på en 5 minuter. gjorde som du byte det ena efter det andra det gick bra ett tag för att sedan bli värre. Nu startar han inte om han har stått i solen länge tillochmed. utan man måste rulla den till en skuggig plats och sedan vänta ett bra tag så han blir kall. Jag funderade på om det kunnde vara kolen eller nått med generatorn för jag drog lite i kablarna samt knackade på generatorn med hammare. har inte hänt att bilen stannat sedan dess. men som sagt det händer säkert igen. om du kommer på vad det va så snälla skriv lösningen så jag kan fixa min bil med.
#198501
Nu har vi kollat felkoder. Dock undrar jag om själva felkods-enheten kanske är trasig? Volvo-verkstan hade inte satt på "locket" till A och B-sockeln till att börja med, sen satt kabeln i en utav dom, A3:an tror jag det var. Hur som helst. I A1 + A4 + A6 så gick det inte att läsa några felkoder för själva kontakten i sockeln saknades, stoppade man ner sladden så hölls den inte på plats och det var liksom ingen kontakt i själva hålet.....ska det vara så?

Vi kollade iaf koderna och fick felkod 1-2-2 i sockel A2. Lufttempgivarsignal felaktig eller är felaktig. Kan det vara det som orsakar problemet?

I sockel A3 fick vi 1-4-2 men det hade med bromsljus att göra så det borde ju inte inverka på detta problem?

Vi kunde inte nollställa felkoderna heller. När vi höll inne knappen i över 5 sek så ska det ju tydligen blinka men lampan var stendöd hur vi än försökte...tips?
#198528
artemis skrev:Nu har vi kollat felkoder. Dock undrar jag om själva felkods-enheten kanske är trasig? Volvo-verkstan hade inte satt på "locket" till A och B-sockeln till att börja med, sen satt kabeln i en utav dom, A3:an tror jag det var. Hur som helst. I A1 + A4 + A6 så gick det inte att läsa några felkoder för själva kontakten i sockeln saknades, stoppade man ner sladden så hölls den inte på plats och det var liksom ingen kontakt i själva hålet.....ska det vara så?

Vi kollade iaf koderna och fick felkod 1-2-2 i sockel A2. Lufttempgivarsignal felaktig eller är felaktig. Kan det vara det som orsakar problemet?

I sockel A3 fick vi 1-4-2 men det hade med bromsljus att göra så det borde ju inte inverka på detta problem?

Vi kunde inte nollställa felkoderna heller. När vi höll inne knappen i över 5 sek så ska det ju tydligen blinka men lampan var stendöd hur vi än försökte...tips?
A2 felkoderna är dom som är intressanta.

Men öppnar termostaten( du känner på slangarna om dom är varma) och vissar verkligen temp/motorgivaren rätt?!
givarna kan göra bra bekymmer, ena stunden tror styrenheten att bilen är kall, och nästa varm. Och då blir den svårstartad.
#198746
kolla även jordkablar osv när du ändå ber någon kolla relät =)

Sedan vore det ju bra om du körde bilen varm, hade någon kunnig stackare med sig som hjälper dig felsöka lite. ex kollar gnistan, kompen finns väl där antar jag då den går bra övrigt? samt kollar om det kommer bränsle/hör om pumpen går.

ANTAR jag att volvo redan gjort, ananrs är det jävla dålig stil att bara börja byta saker för att antas hitta felet.

iallafall hade farsan liknande problem på sin golf. vi konstaterade att gnista och allt fanns men pumpen var död. bytte relä inget hjälpte. tänkte byta pump. fick då tips om att man kunde ta av plasten på relät och "klämma" ihop det (blev som en knapp) för att manuelt tvinga pumpen att gå.

visade sig då att pumpen gick kanon och bränsle kom fram till motorn så felet låg innan relät. på tok överkurs för oss så blev inlämning till verkstad.
duktiga killar får jag säga hittade en trasig kabel i en kabelhärva och kostnaden var inte så sjuk som jag trode. 2700kr inkl 30kr materialkostnad =P

somsagt FELSÖK lite innan. många saker är enkla att kolla, hör du illa be tjejen lyssna =P
#198837
Nu har vi tittat på bränslepumpsrelät....går ju inte o avgöra om det är nått som är tokigt där men jag ska åka och köpa ett nytt imorgon och testa om det blir någon skillnad. Angående felkoden om Lufttempgivarsignalen...hur kan vi kolla det? Vilken "del" ska bytas och är det något vi kan göra själva eller ska vi lämna in den igen?

Sen undrar jag en sak angående felkoderna. Om jag raderar dom nu utan att ha fixat lufttempgivarsignalen. Kommer den felkoden komma upp igen?

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Däck dimensioner

Skrapar 185/65-15 i skärmarna??? :-/ Vad f&o[…]