Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av coldhand
Ja, har som innan skrivit om min ryckande 855:a -94.
För någon vecka sedan började den tokrycka mer än vanligt, det var i princip konstant och bilen dog 5 gånger av 10 när jag frikopplade och vartalet gick ner, riktigt rycker och sliter i bilen. När bilen dog på landsvägen när jag frikopplade så kunde jag ej starta den med tändningen utan fick lägga i 1:an och rulla igång och det gick utmärkt, Men då tändes "lambdasonds-lampan" och jag fick felkod 3-1-4 på A2, dvs Kamaxelgivarsignal saknas eller är felaktig. Men vad jag vet ska det bara ha med starten av bilen att göra, med den givaren alltså, Hursomhelst bilen har gått att starta utan problem sen dess och ryckigt har den gått hela tiden, Jag drog ur kontakten till kamaxelgivaren och blåste rent med lite tryckluft och sprayade på 556 satte tillbaka den och bilen gick som en klocka, raderade felkoden och lampan släcktes.. Sedan dess har det inte ryckt alls. Men jag är lite orolig nu att den är som den var innan de våldsamma ryckningarna, att jag kunde köra typ 5 mil utan att den rycker och att den börjar rycka när jag kört långt, har inte testat ännu.

Och har även märkt att nålen på termostaten inte alltid står på klockan 3 även när bilen är varm, den går ner en bit nästan hälften och sen kan den gå upp till nästan kl 3 igen, ibland är den korrekt.. Kan det ha med ryckningarna att göra?

Lagt till modell och årsmodell i rubrik. Vänligen glöm inte detta vid nya inlägg och komplettera gärna även tråden med motormodell
MVH/// DDD Moderator
av bullit
Ryckningarna och dog hör till Kamaxelgivaren, byter du på 10minuter.

Byt tempgivaren samtidigt med termostaten. Detta kan oxå göra att bilen är svårstartad ojämn tomgång osv.
Man kanse ser i instrumenthuset att temp e okej. Men när man kopplar upp bilen på rullande landsväg så kanse givaren vissar minus20 grader och sekunden efter plus 80grader och då blir det tokigheter.
Och samtidigt så spar du en slant på bensinen oxå.

Men du verkade fixa felet ändå?!
bullit skrev:Ryckningarna och dog hör till Kamaxelgivaren, byter du på 10minuter.

Byt tempgivaren samtidigt med termostaten. Detta kan oxå göra att bilen är svårstartad ojämn tomgång osv.
Man kanse ser i instrumenthuset att temp e okej. Men när man kopplar upp bilen på rullande landsväg så kanse givaren vissar minus20 grader och sekunden efter plus 80grader och då blir det tokigheter.
Och samtidigt så spar du en slant på bensinen oxå.

Men du verkade fixa felet ändå?!
Ja konstigt nog, alltså eftersom kamaxelgivar-felkoden uppstod när bilen dog och jag rullade igång den på växel, sen så fort jag tog ur kontakten blåste och sprayade med 556 samt raderade felkoderna så har den gått som en klocka sen dess, bara termostaten som börjat ge sig nu tror jag. det är inte mycket den ändrar sig men ibland bara lite nedanför och ibland som vanligt märker inget förövrigt men men, tiden får väl utvisa om ryckningarna kommer tillbaka hehe..
Jo kamaxelgivare är nog inte svårt att byta men eftersom jag inte får felkoder längre så antar jag att den inte är trasig.. :)
Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en Me[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]