Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pitchen
#197122
Hej Hopp

Funderar på att köpa en 855, -95a, 33' mil med automatlåda...
Bilen är mkt fin, inge rost och automatlådan växlar smidigt idag, men hur lång livslängd har en automatlåda egentligen... nån som vet???

/Tjejen som aldrig haft en automatlådebil :oops:
#199276
ja har en 855 t5 94:a till salu gått 22000

följande fel på besiktningen
1 färdbroms bromskraftfördelning
2 parkeringsbroms
3 abs lyser
4 motor oljeläckage är nog oljereturin till turbon
5länkarmslagring
6 färdbroms pulserar
7vidrutan sprucken
mvh Daniel
av *pettson*
#199280
Pitchen skrev:Hej Hopp

Funderar på att köpa en 855, -95a, 33' mil med automatlåda...
Bilen är mkt fin, inge rost och automatlådan växlar smidigt idag, men hur lång livslängd har en automatlåda egentligen... nån som vet???

/Tjejen som aldrig haft en automatlådebil :oops:
på en taxi runt 35-40.000 mil på en vanlig runt 17-25.000 mil. skillnaden är att oljan byts med intervaller på taxin..
av HD
#199304
Min har rullat 28 000 mil varav ca 3000 mil med chippad motor och den funkar utmärkt.
Har gjort spolning och byte utav olja vid 25 000 mil men vet inte vad dom förra ägarna har gjort något.
#199653
Min är i och för sig en v70 men det är ju samma motor/låda och den har gått drygt 37 tusen mil och växlar fortfarande mjukt och fint. Den har fått ny växellådsolja vid 15' och 35' mil. Enda felet är ett minimalt oljeläckage vid utgående axel på höger sida samt att det är dags att byta slangen till oljekylaren. Hur lådan mår beror nog förutom oljebyte på hur stor del den gått i stadstrafik med mycket växlingar samt hur gasglad tidigare ägare varit. Att rulla på motorväg med lock-up:en i sliter ju obetydligt på lådan..
av *pettson*
#199702
JH skrev:Vad brukar första tecknet på en sliten 850-låda vara?
slirningar och konstiga växlingar eftersom första saken som brukar hända är att filtret satt igen sej i lådan med för lågt oljetryck som följd.
av JH
#200665
*pettson* skrev:
JH skrev:Vad brukar första tecknet på en sliten 850-låda vara?
slirningar och konstiga växlingar eftersom första saken som brukar hända är att filtret satt igen sej i lådan med för lågt oljetryck som följd.
Har sett nåt om sytemtryck på upp till 18 bar. Så ett enkelt filter blockerar/påverkar detta?
av *pettson*
#200758
JH skrev:
*pettson* skrev:
JH skrev:Vad brukar första tecknet på en sliten 850-låda vara?
slirningar och konstiga växlingar eftersom första saken som brukar hända är att filtret satt igen sej i lådan med för lågt oljetryck som följd.
Har sett nåt om sytemtryck på upp till 18 bar. Så ett enkelt filter blockerar/påverkar detta?
tja filtret sitter ju på sugsidan.. vad är ett systemtryck värt om det inte blir nån olja som kan skapa det..?
av JH
#200786
*pettson* skrev: tja filtret sitter ju på sugsidan.. vad är ett systemtryck värt om det inte blir nån olja som kan skapa det..?
Självklart sitter filter på sugsidan... Fick väl nån bild av att man byggt lådan kring filtret på AW...
Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

ABS ring/sensorring

Felkoden ABS-C003A07 tyder ju vanligtvis på […]

Jag kopplade in å körde testen för[…]