Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Helena
Varit in på verkstaden vid flera tillfällen. De har inte hittat felet.De har uppdaterat programvaran i elektronikboxen för det nya programet skulle vara självadaptiv (lär sig själv) så att den skall kompensera för ev. glapp el fel mm. (jösses) de har även gjort rent vevhusventilationen.

De har försökt att läsa felkoder men inte hittat några sådana, de berättade för mig att felkoderna kan försvinna om man stänger av tändningen. En gång så åkte jag in när bilen krånglade och de fick ta en titt på en gång utan att stänga av tändningen men igen felkod den här gången heller.

Killarna på verkstaden börjar tröttna de med , de säger till mig att bogsera in bilen när de har stannat, men stäng inte av tändningen och kom bara hit mellan kl 07.00 - 16:00 Månd-Fred. för på helgen har vi stängt. Men som tur är så gick det bara 2 dagar så blev det stopp igen, sakt och gjort vi bogserade in den men nu när de läste av felkoderna så blev det så många fel.
Verkstadkillen sade att så här många felkoder kan det inte bara vara .

Den går ojämt, ryckigt. När man gasar så accelererar inte alltid bilen. Det spelar ingen roll om man gasar bott.
Nu sista tiden stannar den för oss när den blir varm. Sedan efter 5-10 min så går den igen, men stannar igen efter ca 1 km.
Den startar motorn, men dör.
Alla de här felen verkar komma och gå lite. Men nu sedan den började stanna så ligger kanske felet kvar.
Har inte vågat mig ut med bilen.
Men just det där hackiga den haft, det kommer och går.
Har även provat att stänga av ac:en under körning när problemen med motorn börjar men utan positivt resultat.
Periodvis går bilen jättebra!
Användarvisningsbild
av Nexus
en enkel fråga. Vad har du för motor i bilen? Sen eftersom det är en 99:a så kan det ju vara gasspjället som strular. har man testat gjort rent det??
av Helena
Var tvungen att springa och kolla :)
Det är en 5 cylindrig bensinmotor. 165 hk
De gjorde rent gasspjället, kanske för ca 1 år sedan.
Kan det vara det felet isåfall igen?
Efter så kort tid!
Användarvisningsbild
av Nexus
rengörningen kanske fungarade förra gången men ibland så återstår bara att byta gasspjället som inte är gratis :(
enligt felsymtomen så tycker jag det lutar lite åt gasspjället vad man har snokar runt lite om tidigare då jag själv har det på min bil och om det skulle börja strula så vill man ju ha" lite kött på benen".
Har bilen varit på aktoriserad Volvo verkstad????
av Helena
Ja, den har alltid varit på aktoriserad volvo verkstad.
Så om det skulle vara gasspjället. Den kan alltså lägga av helt då?
Som igår då den stannade 3 gånger innan vi kom hem.
Verkar som den får bränsle men att det inte tänder.
För det luktade hemskt från katalysatorn!
av olagutt
prova att få låna en lmm först värker mest att vara det ,for jag hade detta problem efter att dom la in nytt styr program på min c70 99 och då sa dom att det va spjällhuset men så visade det sig att det va lmm som kostar 800 på biltema och 2100 på helmia
Användarvisningsbild
av Nexus
när den var inne sist och hade massa felcoder! nollade de systemet då? för då kan ske det är lättare att se om det t e x bara ligger 2 coder nu.
fel på gasspjäl kan det nog vara utan att lampan tänds.Men man chansar ju inte byta då det kostar en hel del :(
Hur gick bilen sist innan de gjorde rent gasspjället och uppgraderade???
av Helena
Blev tipsade att ta bort minus polen på batteriet en kort stund.
Sedan dess har bilen gått bra *peppar peppar*
Tror de nollade sist vi var inne!
Men mekaninkern vi pratade med nu trodde tydligen inte att det var gasspjället efter som inte lampan tändes.
Men han var inte säker.
Men det är ju konstigt att det går bra nu, efter att vi bara gjort en "omstart" med hjälp av batteriet.
Blir trött- vad sjutton kan vara så svårt fel.
Får god lust att sälja bilen till bilfirma.

Före innan de gjorde rent så gick den ojämt, stannade någongång. Så det är nog samma fel nu som då!
Och mellan de här tidpunkterna har bilen gått bra!
Det är ju det som är mysko.
Tror vår bil har ett eget liv :) Gör som den känner för.....

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Limp home ger garanterat felkod. Den beror på[…]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]