Wiper skrev:Tjena jag har en volvo 850 GLT 1992 med motor B5254S och den dricker en massa bensin.
Vad kan felet vara?
Jag har titta över en massa vacum slanger, luftmassemätaren, rengjort gasspjället, tittat över vevhusventilationen, och tagit felkoder från datan.
Jag fick koderna 113 = Korttids bränsleblandning för mager.
221 = Långtids bränsleblandning för mager vid delbelastning.
121 = Signal från insugsrörets tryckgivare saknas eller felaktig.
Någon som kan hjälpa mig med detta?
Tacksam för all hjälp jag få...
Hmm börja med att radera alla felkoder och se vilka som återkommer. Du har både fel på massmätaren och lambdasonden enligt systemet. Enligt dej själv har du kontrollerat dessa. Felkoderna som skapas av att du kan ha glömt att ha satt i ett kablage när du slog på tändningen gör att bilen går in i limphome läge. Alltså nödläge för att ta sej till verkstaden. Dom koderna återställer inte sej själva. Bilen går heller inte normalt förräns koderna är just nollställda.
Så nollställ koderna och återkom med vilka koder som kom tillbaka direkt.
DTC information MFI 1–1–3
Villkor
The short term fuel trim value is a measure of the manner in which the injection period included in the basic MFI module program must be varied to ensure that the engine is supplied with the optimum air/fuel mixture. This optimum mixture corresponds to a value of λ= 1. If the engine is running lean, the short term fuel trim will extend the injection period to restore the optimum mixture. A DTC will be recorded if the engine runs so lean that the short term fuel trim reaches its upper limit and remains there for 166 seconds.
Ersättningsvärde
None.
Felorsak/er
-HO2S signal lead short–circuited to ground.
-HO2S faulty.
-Contact resistance and oxidation in MAF sensor connector.
-MAF sensor faulty.
Felsymptom
-Fault may cause high fuel consumption and driving problems.
Felkodsinformation 2–3–2 och 2–2–1 LH 3.2
Villkor
Bränslestyrenheten får information från lambdasonden om att bränsle/luftblandningen är för mager i tomgångsområdet (2–3–2) eller dellastområdet (2–2–1). Lambdasondspänningen är då i regel under 0,5 V. Bränslestyrenhetens lambdaintegrator kompenserar detta genom att feta upp bränsle/luftblandningen för att bibehålla lambda lika med 1. Om integratorns mittläge avviker från normalt mittläge kompenserar adaptionen detta. När adaptionen får feta upp näst intill maximalt (övre gräns), tolkas detta som onormalt och felkod sätts.
Ersättningsvärde
Inget.
Felorsak/er
-Avbrott på lambdasondförvärmningens spänningsledning eller signalledning.
-Lambdasondförvärmningens signalledning kortsluten till jord eller spänning.
-Defekt lambdasond.
-Kontaktresistans och oxidation i luftmassmätarens kontaktstycke.
-Defekt luftmassmätare.
-Lågt bränsletryck.
-Luftläckage.
-Felaktiga givarsignaler.
Felsymptom
-Kan ge hög bränsleförbrukning.
-Kan ge dåliga prestanda.
Felkodsinformation Felkod 1–1–2 LH 3.2
Villkor
Eftersom den beräknade luftmassan till stor del bestämmer insprutningstiden är systemet beroende av denna signal. Om styrenheten uppfattar att signalen är under 2,7 V eller över 8 V sätts felkoden.
Ersättningsvärde
När felkod sätts ger styrenheten ett fast värde som lastsignal (limp home). Adaptionen och tomgångsreg–leringen spärras. Lastsignal till EZ 129 K och AW50–42 sätts till fullast.
Felorsak
-Avbrott på signalledning eller spänningsledning.
-Signalledning kortsluten till jord eller spänning.
-Kontaktresistans i anslutningar.
-Defekt luftmassmätare.
Felsymptom
Inga.