Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wiper
Tjena jag har en volvo 850 GLT 1992 med motor B5254S och den dricker en massa bensin.
Vad kan felet vara?

Jag har titta över en massa vacum slanger, luftmassemätaren, rengjort gasspjället, tittat över vevhusventilationen, och tagit felkoder från datan.

Jag fick koderna 113 = Korttids bränsleblandning för mager.
221 = Långtids bränsleblandning för mager vid delbelastning.
121 = Signal från insugsrörets tryckgivare saknas eller felaktig.

Någon som kan hjälpa mig med detta?

Tacksam för all hjälp jag få...
av *pettson*
Wiper skrev:Tjena jag har en volvo 850 GLT 1992 med motor B5254S och den dricker en massa bensin.
Vad kan felet vara?

Jag har titta över en massa vacum slanger, luftmassemätaren, rengjort gasspjället, tittat över vevhusventilationen, och tagit felkoder från datan.

Jag fick koderna 113 = Korttids bränsleblandning för mager.
221 = Långtids bränsleblandning för mager vid delbelastning.
121 = Signal från insugsrörets tryckgivare saknas eller felaktig.

Någon som kan hjälpa mig med detta?

Tacksam för all hjälp jag få...
Hmm börja med att radera alla felkoder och se vilka som återkommer. Du har både fel på massmätaren och lambdasonden enligt systemet. Enligt dej själv har du kontrollerat dessa. Felkoderna som skapas av att du kan ha glömt att ha satt i ett kablage när du slog på tändningen gör att bilen går in i limphome läge. Alltså nödläge för att ta sej till verkstaden. Dom koderna återställer inte sej själva. Bilen går heller inte normalt förräns koderna är just nollställda.
Så nollställ koderna och återkom med vilka koder som kom tillbaka direkt.

DTC information MFI 1–1–3

Villkor
The short term fuel trim value is a measure of the manner in which the injection period included in the basic MFI module program must be varied to ensure that the engine is supplied with the optimum air/fuel mixture. This optimum mixture corresponds to a value of λ= 1. If the engine is running lean, the short term fuel trim will extend the injection period to restore the optimum mixture. A DTC will be recorded if the engine runs so lean that the short term fuel trim reaches its upper limit and remains there for 166 seconds.

Ersättningsvärde
None.

Felorsak/er

-HO2S signal lead short–circuited to ground.
-HO2S faulty.
-Contact resistance and oxidation in MAF sensor connector.
-MAF sensor faulty.

Felsymptom
-Fault may cause high fuel consumption and driving problems.

Felkodsinformation 2–3–2 och 2–2–1 LH 3.2

Villkor

Bränslestyrenheten får information från lambdasonden om att bränsle/luftblandningen är för mager i tomgångsområdet (2–3–2) eller dellastområdet (2–2–1). Lambdasondspänningen är då i regel under 0,5 V. Bränslestyrenhetens lambdaintegrator kompenserar detta genom att feta upp bränsle/luftblandningen för att bibehålla lambda lika med 1. Om integratorns mittläge avviker från normalt mittläge kompenserar adaptionen detta. När adaptionen får feta upp näst intill maximalt (övre gräns), tolkas detta som onormalt och felkod sätts.

Ersättningsvärde
Inget.

Felorsak/er

-Avbrott på lambdasondförvärmningens spänningsledning eller signalledning.
-Lambdasondförvärmningens signalledning kortsluten till jord eller spänning.
-Defekt lambdasond.
-Kontaktresistans och oxidation i luftmassmätarens kontaktstycke.
-Defekt luftmassmätare.
-Lågt bränsletryck.
-Luftläckage.
-Felaktiga givarsignaler.

Felsymptom
-Kan ge hög bränsleförbrukning.
-Kan ge dåliga prestanda.

Felkodsinformation Felkod 1–1–2 LH 3.2

Villkor

Eftersom den beräknade luftmassan till stor del bestämmer insprutningstiden är systemet beroende av denna signal. Om styrenheten uppfattar att signalen är under 2,7 V eller över 8 V sätts felkoden.

Ersättningsvärde
När felkod sätts ger styrenheten ett fast värde som lastsignal (limp home). Adaptionen och tomgångsreg–leringen spärras. Lastsignal till EZ 129 K och AW50–42 sätts till fullast.

Felorsak
-Avbrott på signalledning eller spänningsledning.
-Signalledning kortsluten till jord eller spänning.
-Kontaktresistans i anslutningar.
-Defekt luftmassmätare.

Felsymptom
Inga.
av Wiper
Tack för alla svar.
Gjorde detta ikväll

Jag startade bilen och tog sedan bort luftmassemätaren kontakten och då dog bilen direkt så den fungerar.
Jag gjorde även samma sak med lambdasonden och det vart ingen skillnad om den var in eller ur kopplad bilen gick med lambdasonden ur kopplad med lika dåligt som med den in kopplad...
av *pettson*
Wiper skrev:Tack för alla svar.
Gjorde detta ikväll

Jag startade bilen och tog sedan bort luftmassemätaren kontakten och då dog bilen direkt så den fungerar.
Jag gjorde även samma sak med lambdasonden och det vart ingen skillnad om den var in eller ur kopplad bilen gick med lambdasonden ur kopplad med lika dåligt som med den in kopplad...
Det var ju kalas, vi var ju överens om att bilen redan gick på nödprogrammet.. men det du gjorde var inte riktigt det jag skrev och bad dej göra. Vad du nu gjort egentligen är att verkligen se till bara att bilen tar ordentligt med bränsle. Det är liksom lite värdelöst vetande, du visste redan att nåt är fel och att bilen drar bärnsle?. Att istället döda koderna och se vilken/ vilka som återkommer hade hjälpt till att lösa problemet istället..
Kan jag återigen be dej att släcka ALLA Felkoderna? För att sen återkomma med den/dom koden/koderna som återkommer?
av *pettson*
Wiper skrev:jag gjorde det också felkoderna 113, 221 & 121 kommer tillbaka...
Raderade du koderna och sen testade igen utan att stänga av tändningen emellan? Så du fick 1-1-1. (Då vet du att koderna raderades) Sen så av tändningen.. starta bilen och sen stänga av igen. Sen återigen läsa av koderna?
av Wiper
Den tömde halva tanken på en resa från vallentuna till täby så det e mkt.

Japp jag gjorde så och koderna kommer bara tillbaka hela tiden, testade även att ta bort både + & - från batteriet för att nollställa förut och dom kommer bara tillbaka...
av Wiper
he he lite men den drar mkt soppa även när man kör lungt så :)
men kan inte någon hjälpa mig med felen börjar tröttna på saker som inte fungerar.. :???:

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Limp home ger garanterat felkod. Den beror på[…]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]