Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larzan
Driver på 1-2-3 men ej "D".
Den växlande upp som vanligt under normalt lugn körning och när 4'ans växel skulle i så rusande motorn och all drivning försvann, växlade ned till 3'an och den återfick drivningen igen.

:cry: Misstänker lamellerna till överväxeln.
:| Har sköljt lådan för ca 1000mil sedan, men kan filtret ändå vara såpass igensatt att det inte följde med ut vid spolningen.
:shock: Filtret sitter inuti lådan.

:???: Vad kan en renovering kosta jämte en utbytes på Bilia i Stockholm??
av *pettson*
Larzan skrev:Driver på 1-2-3 men ej "D".
Den växlande upp som vanligt under normalt lugn körning och när 4'ans växel skulle i så rusande motorn och all drivning försvann, växlade ned till 3'an och den återfick drivningen igen.

:cry: Misstänker lamellerna till överväxeln.
:| Har sköljt lådan för ca 1000mil sedan, men kan filtret ändå vara såpass igensatt att det inte följde med ut vid spolningen.
:shock: Filtret sitter inuti lådan.

:???: Vad kan en renovering kosta jämte en utbytes på Bilia i Stockholm??
Inga kärvande solenoider eller nåt sånt?
Nu vet jag inte siffrorna på just din låda men jag kan dom på 850 seriens.. och jag är helt säker på att din inte är billigare.

Volvos pris i motala för en AW50-42LE utbytes: 27.510 kronor den dagen jag frågade iallafall.
Så ringde jag till volvos hovleverantör av just utbytes lådor. Volvo gör ju inte dom jobben själva även om dom gärna påskiner att det dom har är *orginal*.
http://www.stsab.net/index.html är dom som faktiskt gör jobben åt volvo.
Där fick man istället ge 16.500 kronor då jag ringde, om man hade med sej en utbyteslåda/ stomme då naturligtvis.
Nu kan förvisso priserna ändrats lite grand men dom lär vara lika stor skillnad på mellan STS och volvo...
av Larzan
Tack, billigare. Nja Ringde Bilia i Alvik och han sa att i värsta fall så går utbytes på ca 50 000kr!
Jag var tvungen att fråga, men då är den ny väl? Nej endast stommen kvar och innehållet byts ut.
Men det kunde vara någon ventil(er)7000kr, databox 9000kr, vilket fall som helst så ska den in på felsökning+service+bromsservice samt byte av bromsvätska. (svettigt, det blir knäckebröd ett tag)
Tror att lådan heter (inte säker) AW55.
av Larzan
Kollat upp nu. Lådan heter AW50-42, (Han var inte säker som svarade på kundmottagningen heller :cry: )
Men STS skulle ha 26000 ink. byte.
av Larzan
AutoTransmission skrev:Varför inte renovera din befintliga låda då?

/Stefan -Svensk växellådsservice
OM det skulle vara så att det behövs ett byte, tar för lång tid att få den renoverad. (nedmontering, skeppning, renovering, kontroll, skeppning, återmontering) Tror knappast att de sitter i armarna i kors och väntar på just min låda, och inte speciellt då man läst trådarna hur mycket problem det verkar vara med automaterna. Vissa rullar problemfritt, ja. Men väldigt många verkar har problem med oljan i första hand. Behöver bilen dagligen, i form av skjutsar till och från aktiviteter med barnen bl.a.

Men i mitt fall verkar det som OM gaspjället har haft en inverkan med, på lock-up´n först och främst, då den känner av (alternerar accellererar och motorbromsar) under konstant jämt tryck på gaspedalen vid rak väg. Det känns som det chokas i motorn. Att försöka hålla 50km/h med underhållsgas går inte, utan det krävs en svag hastighetsökning och motorbromsning om vartannat för att kunna hålla sig mellan 45-55 km/h. Varvräknaren kan hoppa mellan 1500-1900rpm i ett försök att köra 50km/h.

Det verkar vara en serie av samband som har orsakat det som nu har gått sönder.
Det ironiska i det hela är, bilen skulle in på en översyn OM en vecka i alla fall, men höll inte ända fram.
That´s life...If the shit CAN hit the fan, it´s gonna do it.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Borde du inte kunna åka in och få felkoder utlästa.
Har du tur så kanske det bara är nån solenoid som är besvärlig.

Det borde vara billigare att byta en solenoid eller kontrollsystem än hela lådan.

Mvh
av Larzan
Service gjord.
Bromsvätskan bytt. (när gjorde du det senast?) Går det att mäta kokpunkten någorlunda lätt?
Idag så ska de gå igenom lådan. (provköra och "DOM")
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]