Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pinkelton80
Har ett litet problem med min Volvo 854 R.
Det är så att när man drar på med plattan i bott så "blöddrar" den vid 3000 var och fram. Har haft den inne på Volvo där dom bytt följande-
Fördelarlock + Rotor
Pulsarventil
Tändstift
Generator
Bränslepump
Bränslefilter
Dom har provtryckt turbo systemet vilket är ok.

Allt detta utan resultat,problemet kvarstår :( Någon som möjligen vet vad detta fel kan bero på eller som har några tipps??
av *pettson*
Pinkelton80 skrev:Har ett litet problem med min Volvo 854 R.
Det är så att när man drar på med plattan i bott så "blöddrar" den vid 3000 var och fram. Har haft den inne på Volvo där dom bytt följande-
Fördelarlock + Rotor
Pulsarventil
Tändstift
Generator
Bränslepump
Bränslefilter
Dom har provtryckt turbo systemet vilket är ok.

Allt detta utan resultat,problemet kvarstår :( Någon som möjligen vet vad detta fel kan bero på eller som har några tipps??
Dom har fått bytt allt det där men har ändå ingen aning om vad felet är?
Vem byter bränslepump om inte bränsletrycket är dåligt? Samma med filter. Generatorn? Hur påverkar den gången på bilen på just varvtal över 3000rpm?? Fördelarlocket och rotorn kan jag förstå, men man byter tändkablarna samtidigt eftersom dom är lika färska (locken byts så sällan att kablarna hinner bli lika dåliga), högre varvtal= högre tändenergi= högre risk för överslag. Tändstift? Tja.. beror på hur just ditt bludder låter. Om det är bränsle eller tändmiss. Det har man tydligen inte rett ut.
Du har inte många alternativ? Laddtrycket var ju mätt, stiften är nya, bränsle lär den ju få. Bränsletrycket är uppmätt antar jag och inte bara bytt? Menar så Bränsletrycksregulatorn är okej och följer med. Kika så att vacumslangen till den är okej (går mellan vacumgranen och regulatorn) Annars får du inte rätt bränsletryck till högre varvtal.
av Pinkelton80
Ok bränsletrycksregulatorn såg bra ut enligt Volvo och dom har prövat med nya tändkablar men de blev ingen skillnad så därför byttes aldrig dom. Har dock ej kollat vacumslangen,men de kan ju inte kosta många kronor att byta den! Du har möjligtvis inga fler ideer om vad de skulle kunna vara för fel?

PS: Tack för svaret
av *pettson*
Pinkelton80 skrev:Ok bränsletrycksregulatorn såg bra ut enligt Volvo och dom har prövat med nya tändkablar men de blev ingen skillnad så därför byttes aldrig dom. Har dock ej kollat vacumslangen,men de kan ju inte kosta många kronor att byta den! Du har möjligtvis inga fler ideer om vad de skulle kunna vara för fel?

PS: Tack för svaret
Om volvo kollat bränsletrycksregulatorn så ska dom ha kollat så den följer med i trycket när man gasar.
Inga andra jobb gjorda? Inget packboxbyte eller nåt sånt så att svänghjulet varit nere?
av Pinkelton80
Ne inte som jag vet iaf. Bilen gick såhär för någon månad sedan också,då var det en packning bakom fördelarlocket som var paj. Men de blev bra efter att den byttes!
Men som sagt nu är de tillbaka och volvo verkar ju inte veta alls vad dom gör! På torsdag ska dom pröva med en ny styrenhet ifall att de är den som är kass, eftersom bilen är chippad tror dom nu att de beror på den. Men gjorde chippningen för lite mer än två år sedan och bilen har gått perfekt fram tills nu så tycker att de är knepigt ifall de skulle uppstå problem pågrund av chippningen nu.
Han som chippade bilen har jobbat på volvo och tagit fram program just till styrenheten och han hade aldrig hört något liknande,enligt han skulle problemet uppstått direkt isåfall. Men de börjar bli väldigt dyrt :(
av *pettson*
Pinkelton80 skrev:Ne inte som jag vet iaf. Bilen gick såhär för någon månad sedan också,då var det en packning bakom fördelarlocket som var paj. Men de blev bra efter att den byttes!
Men som sagt nu är de tillbaka och volvo verkar ju inte veta alls vad dom gör! På torsdag ska dom pröva med en ny styrenhet ifall att de är den som är kass, eftersom bilen är chippad tror dom nu att de beror på den. Men gjorde chippningen för lite mer än två år sedan och bilen har gått perfekt fram tills nu så tycker att de är knepigt ifall de skulle uppstå problem pågrund av chippningen nu.
Han som chippade bilen har jobbat på volvo och tagit fram program just till styrenheten och han hade aldrig hört något liknande,enligt han skulle problemet uppstått direkt isåfall. Men de börjar bli väldigt dyrt :(
gör såhär att du går och tar loss styrenheten och har den ur över natten. (eller lossar batteri minuspolen över natten) och ser om problemet återkommer när du återmonterar bilen..Jag har råkat på exakt samma problem ett par ggr. Dock inte hunnit hittat felet utan dom har rättat till sej vid nästa start osv. En av dom var chippad och en inte..
av Pinkelton80
Tror du de skulle kunna vara westgateklockan som är kass :???: blir snart galen på det här. Volvo verka ha snöat in sig på att de beror på att den är chippad,men de verkar långsökt. Bilen har ju gått kanon i lite över två år! Dom verkar tro att "motorn" helt plötsligt kommit på att den är chippad, men skulle något inte klarat av chippningen borde de väll rimligtvis märkts direkt eller iaf kort därefter inte efter 2,5 år?
Pratade dessutom med Volvo idag om bränsletrycksregulatorn men de trodde dom absolut inte att de var eftersom dom provtryckt systemet.
Det här är riktigt deprimerande måste jag säga :(
av Pinkelton80
Nu har jag hämtat bilen hos Volvo och dom har gått förbi magnetventilen så den är alltså urkopplad. Visst den blöddrar ej vid 3000 varv men den går också presis lika slött som min 850 GLT jag hade :( Går ju absolut inte som någon R å deffenetivt inte som om den vore chippad. Blir skogstokig på det här snart :(
av *pettson*
Pinkelton80 skrev:Nu har jag hämtat bilen hos Volvo och dom har gått förbi magnetventilen så den är alltså urkopplad. Visst den blöddrar ej vid 3000 varv men den går också presis lika slött som min 850 GLT jag hade :( Går ju absolut inte som någon R å deffenetivt inte som om den vore chippad. Blir skogstokig på det här snart :(
att köra bilen på grundladd gör väl ingen glad. Men det betyder att antingen är bränsle eller laddtryck fel..

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Limp home ger garanterat felkod. Den beror på[…]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]