- sön 01 jun 2008, 12:37
#196314
Hej
Min V70-98 (aut.) strular. Går fint av och till. Kör på motorväg, inser att moton tappar ork och vartalet minskar. Kompenserar med mera gas och motorn återhämtar sig något. Går OK sålänge jag ger mer gas och ökar farten hela tiden (och kan ta mig hem iallafall). Släpper jag gasen så sjunker vartal och motorn tappar ork och dör. Min amatörbedömning tolkar detta till att motorn inte får tillräckligt med bränsle. En annan amatördedömning är att jag tycker att den drar lite mer bränsle, förut låg den kring 10.4 och nu ligger den mot 11.8 (smittförbrukning enligt färddatorn, samma körcykel fram och tillbaka till jobbet).
Både EFI-414 och EFI-231 sätts, lambdalampa tänds. Har fritt översatt följande information. Men var ska jag börja felsöka? Var sitter de olika kablarna och slangarna?
EFI-231 Lower limit:
-defekt luftmassmätare
-högt bränsletryck
-läckage insprutningsventiler
-läckage EVAp system
-förorenad motorolja
-oljenivå för hög
-felaktiga signaler från sensorer.
EFI-414, möljiga orsaker
-defekt luftmassmätare
-kontaktresistans i terminaler
-öppen krets i kabeln för laddtrycksreducering från AW 50-42
- blockerade slangar mellan turboladdare och turboladdarens kontrollventil eller turboladdarens kontrollventil och tryck servo
-defekt kontrollventil, turboladdare
-defekt laddtrycksregulator tryck servo
-kontaktresistans i terminaler.
Min V70-98 (aut.) strular. Går fint av och till. Kör på motorväg, inser att moton tappar ork och vartalet minskar. Kompenserar med mera gas och motorn återhämtar sig något. Går OK sålänge jag ger mer gas och ökar farten hela tiden (och kan ta mig hem iallafall). Släpper jag gasen så sjunker vartal och motorn tappar ork och dör. Min amatörbedömning tolkar detta till att motorn inte får tillräckligt med bränsle. En annan amatördedömning är att jag tycker att den drar lite mer bränsle, förut låg den kring 10.4 och nu ligger den mot 11.8 (smittförbrukning enligt färddatorn, samma körcykel fram och tillbaka till jobbet).
Både EFI-414 och EFI-231 sätts, lambdalampa tänds. Har fritt översatt följande information. Men var ska jag börja felsöka? Var sitter de olika kablarna och slangarna?
EFI-231 Lower limit:
-defekt luftmassmätare
-högt bränsletryck
-läckage insprutningsventiler
-läckage EVAp system
-förorenad motorolja
-oljenivå för hög
-felaktiga signaler från sensorer.
EFI-414, möljiga orsaker
-defekt luftmassmätare
-kontaktresistans i terminaler
-öppen krets i kabeln för laddtrycksreducering från AW 50-42
- blockerade slangar mellan turboladdare och turboladdarens kontrollventil eller turboladdarens kontrollventil och tryck servo
-defekt kontrollventil, turboladdare
-defekt laddtrycksregulator tryck servo
-kontaktresistans i terminaler.