-94 9000 2,3T cse skrev:Claes74 skrev:
ett ac system skall vara tätt!! om sedan några regler säger att det FÅR läcka betyder inte det att det SKA göra det.
Hej
Kan du förklara den där meningen igen. Och vad är tätt för dig?
Om VOLVO säger att det är ok om det läcker ut 15%/år så innebär väl det att det är att betrakta som normalt att AC-systemet gör det. Eller menar du att Volvo bryter mot miljölagarna, ISO-normer mm? Det är naturligt med ett visst läckage.
För mig är ditt ord "inte att det SKA göra det" en ren nollvision som bara möjligtvis en Miljöpartist kan tro på. 8) Det är fullständigt GIVET att ett ac-system läcker. Men visst, det är inte bra, lika lite som att det inte är bra att människor dör i trafiken TROTS att nollvisionen beslutat nått annat...
Ja, jag lämnar denna OT nu. Men det är mycket givande att lära sig i diskussioner o av andras åsikter.
Jo, "Bear", du kan behöva fylla på med jämna mellanrum, detta beroende på att man ej kan skapa ett fullständigt tätt rum o definitivt inte massproducera dessa till en massa olika biltillverkare.
Mvh
*Om VOLVO säger att det är ok om det läcker ut 15%/år så innebär väl det att det är att betrakta som normalt att AC-systemet gör det. Eller menar du att Volvo bryter mot miljölagarna, ISO-normer mm? Det är naturligt med ett visst läckage.*
Det här är ett djärv påstående du har som är TOTALT FELAKTIGT. Att Volvo säger *det är okej* innebär INTE att det ska vara så eller att det är normalt på nåt sätt. Det innebär att HOS DOM är det normalt. Andra märken har andra normer.
En liknelse..
Volvo hade problem med oljekonsumptionen på årmodellerna 92.93 vissa 94:or.. NORMALT är över 1,5 liter/ 1500 mil, men berättigad gräns för klagomål var 1 liter/100 mil. Är det nåt som gäller i alla bilsammanhang eller tror du att volvo ansåg detta var normalt för att inte behöva åtgärda sådär nån halvmiljon bilar? Inga andra bilar drar en sån mängd olja och kallas normala?
Vad en FABRIKANT säger är normalt har lite och ibland intet med sanningen att göra. Naturligtvis berodde detta i min liknelse på att ett konstruktionsfel var gjort. Det är även någonting man skrivit i sin INTERNA information ihop med ett åtgärdsprogram. Men för kunderna var det *normalt* I AC sammanhang finns ingen serviceintervall på påfyllning eller ens kontroll. Det bevisar ju att ingen förväntar sej att gastrycket ska förändras inom överskådlig framtid, räknade man kallt av 15% per år så vore det mycket enkelt att lägga in en ac kontroll i en service. Alltså ännu en sak man kan ta betalt för utan att kunden frågar varför..
Att man då anger att det är NORMALT med 15% bortfall per år beror på att dom själva inte har såpass god kunskap om systemen (på verkstäderna) och att dom inte vill ha några som helst klagomål. I enighet med reglerna har man gått igenom systemet, inte hittat några läckor och därmed fyllt och då spelar det inte nån som helst roll överhuvudtaget om det så läcker ut på två månader det är isåfall enlig REGLERNA *självläckage*.
Eftersom det då enligt felsökningsreglerna kallas självläckage har man ju inte brutit mot några regler. Brilliant va?
Vore man ärlig och sa, tyvärr vi har inte fått det så tätt vi kan, tja då har man plötsligt brutit mot ett dussin regler.
I själva verket så skulle ALDRIG detta accepteras i varenda kylanläggning i matvarubutiker och annat trots att vi pratar om samma teknik i betydligt större format. Ett system kan inte bli totalt tätt det är nåt jag köper men ett självläckage handlar om PROMILLE i utsläpp, inte procent..och ABSOLUT INTE om 15 procent.
Kunskapskillnaderna i kylteknik ser du när man fyller en bil hos verkstad resp hos en van kyltekniker.
Volvo med flera använder fyllautomaten och knappar in ett antal gram som bilen ska ha för att vara full, naturligtvis vet inte verkstadskillen nånting om beräkning av gasmängd ifall någon ändring är gjord (Större slang, annat utförande på filter osv) så det blir ingen kompensering. Sen får kunden köra med systemet som det blev.
Kylteknikern kikar på sina manometrar så att kompressorn jobbar EXAKT som den ska med sina gradtal för att få ut mesta kylverkan ur systemet.
Kylteknikern väger inte ens gasen vid påfyllningen, utan väger kannan INNAN, stänger kranen när systemet jobbar som tänkt med mesta möjliga verkan och väger därefter kannan igen för att se hur många gram som är intankade efteråt. Kylteknikern har ytterst sällan folk som tycker systemet jobbar för dåligt medans verkstäder med fyllautomat har sådana klagomål hela tiden. Konstigt nog har kyltekniker ytterst sällan läckage som återkommer medans det är vardag i verkstan. Kan det vara för nogrannheten tror du. Kolla med din lokala kyltekniker om han räknar med 15% läckage i dom system han servar.. :roll: