Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Köpte en volvo v70 -97 för tre veckor sedan av en bilhandlare. Har tjatat till mig att nytt(beg) hjullager av försäljaren som min kompis skulle sätta in i dag. Han ringde precis och frågade om jag hade märkt att det läckte olja som bara den mellan växellåda och motor. Detta har jag inte märkt . Någon som vet va det kan va? Vad som behöver lagas och vad delar och arbets tid kan gå på? Är helt knäckt nu...

Tacksam för alla svar

/Vhek
av TomasL
Det sitter en packbox där som brukar kunna ge upp och det resulterar då att det läcker ut olja mella motor och låda. Man måste riva ner lådan för att komma åt att byta packboxen. Det är lite pyssel med det. Kostar en hel del att lämna in till verkstad för att få det gjort.

Sen kan man ju också börja att spekulera i varför packboxen läcker. Det kan helt enkelt bero på att packboxen tackat för sig men det kan också vara ett resultat av en ej fungerande vevhusventilation. Om den är igensatt så blir det tryck i vevhuset och då kan den trycka ur sig olja vid packboxen vid vevaxeln.

Så börja med att göra rent vevhusventilationen och se om läckaget blir bättre. Det är den minst kostsamma åtgärden.
Säljaren ringde och frågade om du märkt om den läckte olja?!

Detta betyder att han visste om felet!
Kräv att han fixar det!
Han måste ju varudeklarera alla fel han vet!
aha, ok.

Om du inte har/hade garantier från säljaren blir det nog ett byte av packbox samt koppling (lika bra när allt är nere).
Säkerställ dock först att det är denna packbox, jag har haft en en S70 med 33000 mil samt min V70-99 med 17500 mil utan
att dessa beryktade packboxar läckte.
Bytte packbox, koppling och urtrampningslager på volvo. Det kostade 10600 Kr. Sedan fick de göra om det igen dagen efter.De hade tydligen inte
smort packboxen vid montering då kan den gå varm och paja direkt?

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]