Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan1
Min 98'an xc70 AWD (31000 J***A mil 11000 av mig) gick i dag ca 10 mil sedan stannade jag i 10 min och handlade kom ut, bilen startade men gick ojämt körde ca 15 m stannade startade om gick igång men ojämt hackigt och slö som om det inte fanns något drag kvar körde sakta ca 60 m till och stannade sedan ville den inte gå ingång tändningen funkar och den ville nästan hoppa igång men bilen blev mer och mer död, var tvungen att rulla bilen 15 m och sedan var den stendöd klicka bara i tändningen men lysen och dylikt funkar. (batterit lär väl vara slut, provstartade den ca 15 gånger sedan var ju "tändningen" igång medans jag rulla bilen.

kollade bensinpumps säkringen men den var hel.

nu står bilen i en liten stad och vill bli felsökt, läste till min fasa att byte av pump är skitsvårt/krångligt eller om man lämmnar in svindyrt. (just på AWD )

hur går jag till väga för att felsöka på ett enkelt sätt och vart och hur mäter jag ström och sådant ?

tacksam för alla tips.

Edit. brännslepumpen låter inget när jag vrider nyckel, inte heller klickade något enligt han som lyssnade, skall man kunna höra reläklicket "utifrån" bilen? (stod hukad vid tanklocket för att förklara var han stod förstår att tanklocket inte har med saken att göra.. :lol: )
Tjenare, enklast att kolla om det kommer soppa över huvud taget är väl att lossa "ventilhatten" på insuget och trycka in piggen, setan dra på starten och göra samma sak igen, är där bensin så funkar det ju (sedan om det funkar till 100% är ju en annan sak)

då får man väl mäta bränsletrycket med en mätare på insuget?

På farsan golf var det enkelt att testa pumpen, vi plockade loss plasten/höljet på bränslerelät och klämde ihop det med fingrarna medans tändningen var på. blev som att köra pumpen med en knapp (kanske inte funkar på xc70 men värt att prova, var försiktig när du tar loss plasten så slipper du köpa nytt relä, *pettson* har fin visning hur man gör på sin hemsida)

Sedan om pumpen är paj så ska det väl hjälpa att knacka lätt på den så kan den råka hoppa igång några km till så man får hem bilen.

svårt att byta säger du, sitter den inte som på övriga v70 utan awd nere i tanken, åtkomst via en lucka i bagagen/under sätet eller något liknande?
Jo jag såg det där med nibblern och leka kaross kirurg, inte min nivå, känns liksom way to "jag kommer stå där med ett gapande hål i bilen utan varken pump eller funktion och gnissla tänder"-varning på det.

men någon måste ju kunna tala om hur jag kollar att stömmen går ända fram utan att göra massa hål i bilen eller riva baken på den? typ vart sitter reläna mm mm? gärna bilder eller tydliga beskrivningar.
Stefan1 skrev:Jo jag såg det där med nibblern och leka kaross kirurg, inte min nivå, känns liksom way to "jag kommer stå där med ett gapande hål i bilen utan varken pump eller funktion och gnissla tänder"-varning på det.

men någon måste ju kunna tala om hur jag kollar att stömmen går ända fram utan att göra massa hål i bilen eller riva baken på den? typ vart sitter reläna mm mm? gärna bilder eller tydliga beskrivningar.
Har du inte instruktionebok till bilen? borde väl stå där vart relät sitter.
Sitter det inte under säkringsboxen som är i motorutrymmet? man snäpper loss övre delen på något vis.

Somsagt funkar det att göra så med relät är det ett bra sätt att se om ström kommer ändå fram, men det förutsätter ju att pumpen funkar.

Det med niblern verkade nästan som det bästa man kan göra, verkar inte alltför avancerat. måste väl kosta fläsk att lämna in på verkstad för att plocka ner pumpen, IDIOTISK konstruktione
Någon av er måste ju kunna svara på hur jag bäst utröner om det är bränslepumpen eller ett relä och vart relätsitter och hur jag vet att jag gör rätt om jag ska testa/byta det???

som sagt pumpen låter inget när jag vrider tändningen
Stefan1 skrev:Någon av er måste ju kunna svara på hur jag bäst utröner om det är bränslepumpen eller ett relä och vart relätsitter och hur jag vet att jag gör rätt om jag ska testa/byta det???

som sagt pumpen låter inget när jag vrider tändningen
Det gjorde inte farsans pump heller i sin golf.
så vi trode det var pumpen som var trasig. bestälde en ny, visade sig oturligt nog att den funkade fint.

Så vi gjorde som jag nämnt med relät efter tips från en mekkunnig gubbe. bytte relä och det hjälpte inte heller. alltså låg felet innan relät vilket var för avancerat att felsöka så vi fick lämna in, var en kabel som hade skadat sig. kostnad 30kr kabel och 2670kr felsökning + arbetskostnad. =(

sök efter bränslerelä här på forumet har varit nämnt tidigare.
Försök med det här om Du vill testa pumpen:

Titta på bilderna av mitt Plåkirurgiska ingrepp.
Där kan man se att kablaget består av två vita, en svart och en röd kabel.
Dessa kablar är dragna i ett svart plasthölje som ligger inkilat mellan tanken och underredet och det kablaget lyckades jag inte få loss även när jag lättade på tanken någon cm med lossning av fästbanden runt tanken.
Kablaget kommer upp ur ett redan färdigt hål med lock som Du finner i durken bakom höger bakre ryggstödet.
Man får ta bort en täckskiva som sitter där men sen hittar man kablaget bland en del andra, men det ska inte vara några problem att identifiera den svarta och röda ledningen som ska försörja pumpen med ström. De vita ledningarna går till tankmätaren.
Jag antar att det sen bara är att koppla bort röd/svarta ledningarna och testa med en simpa eller koppla på någon batteriström och höra om det låter.
Gör det inte det återstår det väl bara att leka Plåtkirurgdoktor.
Och det är ganska kul faktiskt
om man vågar....... :wink:

Georg
enligt Volvo skulle ett byte inklusive pump gå på ca 8.500 pump och packning, jag fick först priset 3.400 men ifråga satte och då kom de fram till 8.500 svindyrt men inte som jag läst här 15 loppor. nåja skall efter att batteriet laddats byta relät kan ju alltid hoppas!

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]