Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sysrq
Hjälp.. Jag har sökt med ljus och lyckta i dett forum men inte hittat något klart svar.
Vad behöver jag för att läsa av felkoder och släcka motor lampan på min 855 GLT -96:a ?? ??:-/

Tack på förhand /Pelle
Användarvisningsbild
av Claes74
sysrq skrev:Jag har inget diagnostik enhet i motorrummet..
det handlar första inlägget om i den tråden ja, läs nästa.
Användarvisningsbild
av Claes74
det skall finnas 2 svarta lådor under huven i höger framända, ca 3 x 7 cm stora, märkta A och B tror jag.
har du inte dessa där så är det obd2 uttag på din bil, vet inte riktigt var det sitter på din bil.
min v70 har uttaget under armstödet, kan va att du har ditt under myntfacket framför växelspaken, bara en ide har hört det nämnas nån gång.
Användarvisningsbild
av Claes74
med diagnostik uttag menas det gamla systemet som läses av med blinkkoder, det nya heter OBD2 uttag
av sysrq
Ahh sitter ett uttag (ODB2)? under myntfacket. Har hört att det skall finns någon form av USB kabel och PC program för att läsa av och nollställa felkoderna, stämmer det?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Här är en länk till ett pdf dokument som visar hur du enkelt läser ut felkoder från OBD kontakten.
Det gäller volvomodeller mellan 96-98.
Du behöver några små sladdar, en diod/lampa en tryckknapp, och eventuellt ett motstånd beroende på vilken diod du väljer.

Har provat detta och funkat perfekt.
Det fungerar på samma sätt som "dosan" som sitter i motorummet på övriga årsmodeller.

Länken:
http://850r.dk/pdf/850/volvo%20error%20 ... 6-1998.pdf

På sista sidan står vilka stift som går till vilken styrenhet.

Mvh
Andreas
Användarvisningsbild
av andreas 80
Ja det bör också fungera.

Vet iof. inte om felkodsläsaren jag tipsade om fungerar på alla styrsystem.
Jag provade på en 10v motor, det är Fenix system på den.

Vill minnas att vissa system är tvugna att använda just den kopplingen för att läsa felkoder.

Vet att om man laddar hem demoversionen av vol-fcr så kan man se vilka system som fungerar.

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]