Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rakoon
Hej,

Jag har en volvo v70-00 som larmet(orginal) har börjat strula på helt plötsligt.

När jag larmar på som vanligt ser allt ok ut. dörrarna låses och blinkerserna blinkar till. Men efter några minuter så går larmet utan att man gör nåt.

Är det nån som vet vad det kan vara för fel?

Tacksam för tips.

/rakoon
Användarvisningsbild
av Claes74
rakoon skrev:Hej,

Jag har en volvo v70-00 som larmet(orginal) har börjat strula på helt plötsligt.

När jag larmar på som vanligt ser allt ok ut. dörrarna låses och blinkerserna blinkar till. Men efter några minuter så går larmet utan att man gör nåt.

Är det nån som vet vad det kan vara för fel?

Tacksam för tips.

/rakoon
kolla felkoder, skulle tro att du får en som säger fel på glaskross sensor bakruta.
inget ovanligt på tidiga v70, brukar ärga sönder runt spolarmunstycket på bakrutan.
men som sagt kolla koderna först, kan ju vara nått annat.
av mollan
Jag hadde samma problem tidigare på min V70 -99 GLT, i mitt fall var det microbrytaren i låskistan till förardörren som var sliten. Detta märkte jag tydligt då larmet gick på och belysningen tändes i bilen.
Det är ju samma brytare som påverkar kupebelysningen så när brytaren är sliten så faller den helt plötligt över och larmet uppfattar det som att dörren öppnas = larmet går. När jag hadde detta problemet så kunde det ofta ta flera timmar innan det hände och då oftast typiskt nog mitt i natten.
Jag köpte en begagnad låskista på skroten för ca 600 (Ny ca 1200 spänn) och bytte. När jag nu kollat upp den gamla (Trasiga) låskistan så tror jag det är fullt möjligt att göra en lurfix på brytaren genom att göra rent släptorna som brytaren ligger an mot noga och sedan limma på nån form av plastbit så att microbrytarens slaglängd påverkas i större utsträckning.
Min högst personliga tolkning är att själva toppen på microbrytaren slityta och motsvarande glidyta på låsmekanismen slits ytters lite så att brytaren tappar kontakten.
Funkar denna lösningen så sparar du gott med kosing för det är inte helt otroligt att det kommer att krångla på de andra dörrarna var det lider.
Jag har bytt två nu på min och en tredje som börjar krångla så jag tänker prova denna lösning.
av *pettson*
mollan skrev:Jag hadde samma problem tidigare på min V70 -99 GLT, i mitt fall var det microbrytaren i låskistan till förardörren som var sliten. Detta märkte jag tydligt då larmet gick på och belysningen tändes i bilen.
Det är ju samma brytare som påverkar kupebelysningen så när brytaren är sliten så faller den helt plötligt över och larmet uppfattar det som att dörren öppnas = larmet går. När jag hadde detta problemet så kunde det ofta ta flera timmar innan det hände och då oftast typiskt nog mitt i natten.
Jag köpte en begagnad låskista på skroten för ca 600 (Ny ca 1200 spänn) och bytte. När jag nu kollat upp den gamla (Trasiga) låskistan så tror jag det är fullt möjligt att göra en lurfix på brytaren genom att göra rent släptorna som brytaren ligger an mot noga och sedan limma på nån form av plastbit så att microbrytarens slaglängd påverkas i större utsträckning.
Min högst personliga tolkning är att själva toppen på microbrytaren slityta och motsvarande glidyta på låsmekanismen slits ytters lite så att brytaren tappar kontakten.
Funkar denna lösningen så sparar du gott med kosing för det är inte helt otroligt att det kommer att krångla på de andra dörrarna var det lider.
Jag har bytt två nu på min och en tredje som börjar krångla så jag tänker prova denna lösning.
Nu har jag inte kikat om det är samma.. MEN till 97 års 850 finns microbrytare/elkopplare att köpa löst. 3545714 heter en elkopplare.. 9152439 heter en annan microbrytare (vänster innerbelysning) 9152449 heter elkopplare höger innerbelysning. Separat kopplare finns som *elkopplare tjuvlarm* Dock utan artikelnr. Menar bara för att man inte längre har det i sitt sortiment angivet som brytare till 70 serie så är det inte omöjligt att det är exakt samma brytare.

Det finns den typen av dumhet ibland som när man kikar på plåt till 850 resp 70 serie. 850 har skärmkant och helsida som går att köpa. 70 serie endast helsida. Samma kaross.. ;-//
av mollan
*pettson* skrev:
mollan skrev:Jag hadde samma problem tidigare på min V70 -99 GLT, i mitt fall var det microbrytaren i låskistan till förardörren som var sliten. Detta märkte jag tydligt då larmet gick på och belysningen tändes i bilen.
Nu har jag inte kikat om det är samma.. MEN till 97 års 850 finns microbrytare/elkopplare att köpa löst. 3545714 heter en elkopplare.. 9152439 heter en annan microbrytare (vänster innerbelysning) 9152449 heter elkopplare höger innerbelysning. Separat kopplare finns som *elkopplare tjuvlarm* Dock utan artikelnr. Menar bara för att man inte längre har det i sitt sortiment angivet som brytare till 70 serie så är det inte omöjligt att det är exakt samma brytare.

Det finns den typen av dumhet ibland som när man kikar på plåt till 850 resp 70 serie. 850 har skärmkant och helsida som går att köpa. 70 serie endast helsida. Samma kaross.. ;-//
I mitt fall så var microbrytarna ingjutna i låskistan så det såg inte ut som om dom var utbytbara.
av rakoon
Jag lämnade in den på volvo så dom fick kolla på den.

Det visade sig att det var glaskross sensorn till bakrutan sóm var av/trasig. Så det var antingen att kopla ifrån den eller att köpa ny bakruta för 6000:-.

När dom var inne och rotade i bakluckan så har dom haft sönder fästena till "innerväggen" av bakluckan. :evil:

När jag pratade med volvo idag så är det inte säkert att dom fixar det utan kostnad... "Det är ju en så gammal bil och dom brukar ge med sig efter ett tag" :shock:

Så det är ok att sabba min bil bara för att den är gammal...?

Man blir ju så trött.
av *pettson*
rakoon skrev:Jag lämnade in den på volvo så dom fick kolla på den.

Det visade sig att det var glaskross sensorn till bakrutan sóm var av/trasig. Så det var antingen att kopla ifrån den eller att köpa ny bakruta för 6000:-.

När dom var inne och rotade i bakluckan så har dom haft sönder fästena till "innerväggen" av bakluckan. :evil:

När jag pratade med volvo idag så är det inte säkert att dom fixar det utan kostnad... "Det är ju en så gammal bil och dom brukar ge med sig efter ett tag" :shock:

Man blir ju så trött.
Gammal eller inte.. var den hel vid inlämnandet ska den vara hel vid utlämnandet. Bara för man lämnat in bilen så har man inte godkänt åverkan på fordonet.
Användarvisningsbild
av Claes74
rakoon skrev:Jag lämnade in den på volvo så dom fick kolla på den.

Man blir ju så trött.
Det är möjligtvis ingen som vet hur man kopplar ur glasskrossensorn i bakrutan??
Användarvisningsbild
av Örnen
Det finns en repsats för bakluckans clips som de åtminstone borde ge dig utan kostnad. Innehåller några skruvar och metallfästen. Annars är det faktiskt en bättre lösning än original att ta 2st långa plåtskruvar med platt skalle borra hål till höger och vänster en bit från ytterkanten. Kolla att du har plåt bakom så du inte borrar i tomme. Detta håller iaf bättre och är enklare lossa om du ska komma åt under luckan senare. :-)-)
Hittar du larm-kablarna borde det ju bara vara bygla ihop dem. Vet inte om det funkar då jag inte provat detta. Beror ju på om larmet löser ut för brytande eller slutande koppling.
Användarvisningsbild
av Claes74
Örnen skrev:Det finns en repsats för bakluckans clips som de åtminstone borde ge dig utan kostnad. Innehåller några skruvar och metallfästen. Annars är det faktiskt en bättre lösning än original att ta 2st långa plåtskruvar med platt skalle borra hål till höger och vänster en bit från ytterkanten. Kolla att du har plåt bakom så du inte borrar i tomme. Detta håller iaf bättre och är enklare lossa om du ska komma åt under luckan senare. :-)-)
Hittar du larm-kablarna borde det ju bara vara bygla ihop dem. Vet inte om det funkar då jag inte provat detta. Beror ju på om larmet löser ut för brytande eller slutande koppling.
måste väl vara brytande då fellarmen kommer av att en ledning i bakrutan ärgat av?
AC & kylfläkt

Inte direkt plomberad, den var hel utan märke[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]