Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har läst många inlägg här och på andra forum (inkl amerikanska) ang detta och även kollat in den eminenta spolningsinstruktionen från nordicr:s hemsida.

Enligt nån på ett amerikanskt forum så skulle man undvika spolning på långmilare som inte tidigare bytts på, då han hävdade att många fått lådras efter det...

Har en v70 2.5t som har gått 25500mil, fullservad enl bok, köpte den i januari för att ha som andrabil.

Har mkt dokumentation o kvitton på service o reparationer, men oljebyte i lådan har nog inte blivit gjort tack vare volvos brist att lägga med det i ordinarie service...

Frågan är alltså, vågar man spola ur lådan med risk för att beläggningar o annat släpper, eller skall man göra ett par/tre byten med nån veckas mellanrum istället?

Har i allafall tur nog att ha den 4-stegade lådan och kan köpa billig dexron III för ca 600:-/20 liter på Swedol :)

Pratade med supporten på volvo, enl dem skulle man spola med ca 8 liter tills oljan såg fräsch ut o sedan lägga in ny mjukvara för bytt växellådsolja.

Skall kanske tillägga att jag inte har några egentliga problem med lådan, vill göra detta i rent förebyggande syfte.

Mikael
Spola på Du, och använd alla 20 litrarna eftersom Du köpt dem så billigt.
Gjorde det med min låda och med samma typ av olja och resultatet blev fantastiskt.
Bilen hade visserligen bara gått 16000 mil men från att varit en ganska kantig och klonkig automatlåda förvandlades den till ett silkeslent, spinnande, mjukväxlande underverk där det kan vara svårt att känna när växlarna byts.
Och det där med att uppgradera mjukvaran när man bytt olja..?.. kolla det en gång till. Verkar vara lite konstigt, men jag kan ha fel.
Någon som vet ordentligt?

Georg
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]