Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kvastfeningen
Har aldrig haft en bil, och har inte så mycket pengar heller, så jag sonderar lite i lågprisutbudet av Volvo855 och V70.

Man verkar kunna få en från 1996-1997 som gått drygt 30-32 000 mil, för 20-30 000kr.

Frågan som en bilokunnig ställer sig, när är en bil slut? Är en sådan välanvänd bil redan halvdöd? Vad skall man räkna med, vad gäller oförutsedda driftstopp (jag ser framför mig att sitta i en död bil på E4:an och tänka tillbaka på bilköpets strategi). "Aldrig"? 1 gång/år? 1 gång/månad?

En annan märklig sak är att en lite nyare bil som gått lika långt eller ännu längre, kanske 35000 mil, kan kosta tredubbelt så mycket som den från 1997. Är inte den lika sliten och benägen att gå sönder? Får man verkligen en så mycket bättre driftsäkerhet att det är värt att lägga 2-3-dubbelt så mycket på en lika sliten men nyare bil?
Användarvisningsbild
av xc70awd
när det gäller volvo 855-v70 så är det ingen ting,kolla bara att alla servicar är gjorda,så som olje byten,kamrem,mm om det har varit många ägare så kolla även upp med olika försäkringsbolag om den har varit inblandad i någon olycka,vet du även var bilen har rullat dom sista 4-5 åren så kolla med volvo i respektive kommun vad dom har gjort.absolut viktigast är att du ringer till vv och kollar att det inte finns skatteskulder eller att bilen inte stulen,om du inte är speciellt händig undvik bilar som har massa små fel.själv så köpte jag en 855 2,5 se för en vecka sen och den har rullat 33300 fantastiska mil,lycka till med bil köpet :D
av Lasse81
På vilket sätt är det offentligt?
Bolagen behöver inte lämna ut den information.
Vad jag hört så vill dom inte alltid släppa ut det.
Användarvisningsbild
av xc70awd
att dom inte vill är väl en sak,men som jag sa tidigare så har det inte varit några som helst problem för mig att få reda på såna uppgifter.men jag påstår inte heller att jag har rätt i detta,det kan lika gärna vara som du säger.men som sagt jag har väl haft en j.... tur :wink:
av Lasse81
Jag har inte blivit nekad personligen, vet bara att fick samtal på vårt förra jobb från kunder som blivit nekade av bolagen.
Kanske skiljer mellan bolag?
av kvastfeningen
Intressanta tips! Skall försöka få något från försäkringsbolagen, och kolla med skatteverket. Så skatteverket har på något vis koll på om bilen är stulen, eller är det kanske polisen man skall fråga om det? När jag tänker efter så kan man ju själv jämföra ägarnamnet i fordonsregistret med säljarens namn, hm. Tror bilen varit här i Stockholm, skall se om Volvo kan svara på något ang. service. Hade inte tänkt på dessa saker, tack så mycket!

/en som förhoppningsvis kommer att rulla
Användarvisningsbild
av xc70awd
vägverket har uppgifter om bilskatten,inte skatteverket :wink: när du ringer till polisen behöver du bilens ram nr,på v70 så sitter det på vänstra sidan vid framrutan,855 vet jag inte kan kolla det senare

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]