- tor 15 maj 2008, 22:49
#193018
Har aldrig haft en bil, och har inte så mycket pengar heller, så jag sonderar lite i lågprisutbudet av Volvo855 och V70.
Man verkar kunna få en från 1996-1997 som gått drygt 30-32 000 mil, för 20-30 000kr.
Frågan som en bilokunnig ställer sig, när är en bil slut? Är en sådan välanvänd bil redan halvdöd? Vad skall man räkna med, vad gäller oförutsedda driftstopp (jag ser framför mig att sitta i en död bil på E4:an och tänka tillbaka på bilköpets strategi). "Aldrig"? 1 gång/år? 1 gång/månad?
En annan märklig sak är att en lite nyare bil som gått lika långt eller ännu längre, kanske 35000 mil, kan kosta tredubbelt så mycket som den från 1997. Är inte den lika sliten och benägen att gå sönder? Får man verkligen en så mycket bättre driftsäkerhet att det är värt att lägga 2-3-dubbelt så mycket på en lika sliten men nyare bil?
Man verkar kunna få en från 1996-1997 som gått drygt 30-32 000 mil, för 20-30 000kr.
Frågan som en bilokunnig ställer sig, när är en bil slut? Är en sådan välanvänd bil redan halvdöd? Vad skall man räkna med, vad gäller oförutsedda driftstopp (jag ser framför mig att sitta i en död bil på E4:an och tänka tillbaka på bilköpets strategi). "Aldrig"? 1 gång/år? 1 gång/månad?
En annan märklig sak är att en lite nyare bil som gått lika långt eller ännu längre, kanske 35000 mil, kan kosta tredubbelt så mycket som den från 1997. Är inte den lika sliten och benägen att gå sönder? Får man verkligen en så mycket bättre driftsäkerhet att det är värt att lägga 2-3-dubbelt så mycket på en lika sliten men nyare bil?