Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jhellqvi
Jag har en AC på min Volvo 855 -94 med följande dåliga beteende:

När man sätter på den hör man att kompressorn(?) går igång och att den tar ström pga att varvtalet på tomgång går ner något. Sedan kommer lite kyla i början sedan inget mer.
Man märker att kompressorn(?) går igång då och då även om ingen kyla kommer.

vad kan detta symtom tyda på och hur kan jag fixa detta?

Hälsningar,

Johan
Användarvisningsbild
av Claes74
jhellqvi skrev:Jag har en AC på min Volvo 855 -94 med följande dåliga beteende:

När man sätter på den hör man att kompressorn(?) går igång och att den tar ström pga att varvtalet på tomgång går ner något. Sedan kommer lite kyla i början sedan inget mer.

Hälsningar,

Johan
låter ju som nått fel på trycksensorn oxå, den skall ju deaktivera kompressorn vid lågt systemtryck?
av jhellqvi
Claes74 skrev:

Hälsningar,

Johan
låter ju som nått fel på trycksensorn oxå, den skall ju deaktivera kompressorn vid lågt systemtryck?
Hur kollar jag detta?
Hur kollar jag hur mycket kulmedel som finns kvar?
Och var kan man i Nack i Stockholmsområdet hitta någon som kan fylla på med kylmedel?
Användarvisningsbild
av Claes74
jhellqvi skrev:
Claes74 skrev:

Hälsningar,

Johan
Hur kollar jag detta?

svårt att själv kolla hur mycket r134 som saknas, det enda mab kan göra är att kontrollera om det finns gas eller inte.
någonstans i rören mot torpedväggen finns en liten påfyllningsventil, ser ut som en förstorad däckventil tryck på nålen i mitten så skall det pysa om det är gas kvar.
för att få reda på vad som är fel så är det nog bara att lämna in den, felsökning brukar kosta någonstans mellan 1000 - 1500.
Hur kollar jag hur mycket kulmedel som finns kvar?
Och var kan man i Nack i Stockholmsområdet hitta någon som kan fylla på med kylmedel?
av Troberg
Koppla upp ett manometerställ och kolla ifall du har nå köldmedium kvar i systemet. Annars lämnar du in den till nån kylfirma/bilmeck så fyller dem på åt dig.
av flummbeck
En seriös firma som kan och får fylla ac-anlägningar får inte "bara" fylla en anläggning. Det måste göras en läcksökning och har jag inte helt fel förmig så måste även en reperation göras. Man kan ju ofta se i anonnser att ACn fungerar men behöver "bara" fyllas. Det är alltså inte bara att fylla, om man inte kan hitta en oseriös firma som bara fyller anläggningen. Rätta mig gärna om jag har fel....
av *pettson*
flummbeck skrev:En seriös firma som kan och får fylla ac-anlägningar får inte "bara" fylla en anläggning. Det måste göras en läcksökning och har jag inte helt fel förmig så måste även en reperation göras. Man kan ju ofta se i anonnser att ACn fungerar men behöver "bara" fyllas. Det är alltså inte bara att fylla, om man inte kan hitta en oseriös firma som bara fyller anläggningen. Rätta mig gärna om jag har fel....
du har rätt. Ska man spårsöka kör man in en annan gas med spårmedel i istället. Men oftast går det utmärkt att ta reda på var felet är om det finns lite lite gas kvar bara . Då kör man med en läcksniffer..

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]