Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Eastwood
Har problem :cry:
Bytte till Biltemabackar förra året (originalen hade delat på sig som vanligt), men fick inte till justeringen riktigt och lät det bero. Härom dagen gjorde jag den första besiktningen sedan dess och fick en tvåa. Justerade då enligt följande:
släppte vid spaken, spände backarna tills dom låste sig, släppte 2 hack så att hjulen nätt och jämnt rullar (tar emot lite), spände max (åt rätt håll) framme vid spaken. Ändå får jag ingen nämnvärd bromsverkan förrän vid 7-8 hack, och att låsa hjulen (med bilen i rullning) går inte alls. Besiktningskillen gav mig en ny tvåa och sa att "handbromsen på dom här bilarna är så bra att den ska låsa vid 2-3 hack". Jag undrar nu om det kan vara vajrarna som är slut, eller vad ska man tro? Finns det nåt mer man kan kolla först? ?:-/
PS. Det är en 850 -94
av *pettson*
Eastwood skrev:Har problem :cry:
Bytte till Biltemabackar förra året (originalen hade delat på sig som vanligt), men fick inte till justeringen riktigt och lät det bero. Härom dagen gjorde jag den första besiktningen sedan dess och fick en tvåa. Justerade då enligt följande:
släppte vid spaken, spände backarna tills dom låste sig, släppte 2 hack så att hjulen nätt och jämnt rullar (tar emot lite), spände max (åt rätt håll) framme vid spaken. Ändå får jag ingen nämnvärd bromsverkan förrän vid 7-8 hack, och att låsa hjulen (med bilen i rullning) går inte alls. Besiktningskillen gav mig en ny tvåa och sa att "handbromsen på dom här bilarna är så bra att den ska låsa vid 2-3 hack". Jag undrar nu om det kan vara vajrarna som är slut, eller vad ska man tro? Finns det nåt mer man kan kolla först? ?:-/
PS. Det är en 850 -94
Först av allt..är allt rättvänt? Är expandrarna okej och rättvända? Att du har biltemabackar har inte med saken att göra. Och nej vajrarna ska inte spänna ut sej. Nånting har blivit galet i monteringen. Och bilprovningen har helt FEL angående låsningen på handbromsen. Handbromsen ska enligt manual låsa mellan hack 5-8 inte ett dugg tidigare. Anledningen är just att man blir för klen då spaken är en hävstång. Man kan inte använda hävstångseffekten om man inte låter det gå just 5-8 hack. Vet att bilprovningen tjatar om 2-3 hack men här i stan blev jag idiotförklarad tills han fick läsa innantill i volvos verkstadshandbok.. då hette det: men så har vi alltid tyckt o testat.. en jävligt lam ursäkt alltså. ;-//

Gör så att du nu efter att ha kört med handbromsen släpper den igen och sen provar att justera ut igen. Det kan krävas några ggr spänna justera osv innan backarna lagt sej tillrätta.

Nåt jag funderar starkt på är om folk tidigare handlat vajrar till bilar. Och sen fått fel längd? Det förekommer en sats kortare vajrar och en sats längre..
Användarvisningsbild
av ketto
Lasse81 skrev:Min handbroms är också konstig.
HUr spänner man i bilen? Är det den stora insexskruven som ska skruvas åt?
ja..
av Lasse81
Min är inskruvad i botten. Är ingen skillnad. Kanske slitna skivor?
Jag släppte skruven, spände ut backarna, och sen drog jag åt skruven.
Ingen skillnad, fortfarande glapp på cirka 4 hack.
av *pettson*
Lasse81 skrev:Min är inskruvad i botten. Är ingen skillnad. Kanske slitna skivor?
Jag släppte skruven, spände ut backarna, och sen drog jag åt skruven.
Ingen skillnad, fortfarande glapp på cirka 4 hack.
Finns det alltså ett glapp som motsvarar 4 hack där inget händer? Har du kikat så vajrarna går tillbaka innan du justerat ut backarna? S
av Roadman
Har bilprovningen alltid fel eller???

En parkeringsbroms ska ta ordentligt efter 2/3 delar av spakvägen och med ordentligt menas
16% av totalvikten uträknat i någon formel eller minst ett hjul ska låsa sig och det andra ska ta
lite grann på parkeringsbromsen.

På Volvo 850/CVS70 så tar parkeringsbromsen normalt sett mellan 3-8 hack och då är hjulen låsta med råge!!!
Om den inte en 4WD.

Sen vad som står i verkstadshandboken är en annan sak...

/ Peter
av Lasse81
Nej,ska kika på det, tack för tipset.
Tänkte att jag ska fixa det när beläggen bak tar slut, skivorna ser ut att ha legat på havsbotten i åtta år så dom måste också bytas.
av *pettson*
Roadman skrev:Har bilprovningen alltid fel eller???

En parkeringsbroms ska ta ordentligt efter 2/3 delar av spakvägen och med ordentligt menas
16% av totalvikten uträknat i någon formel eller minst ett hjul ska låsa sig och det andra ska ta
lite grann på parkeringsbromsen.

På Volvo 850/CVS70 så tar parkeringsbromsen normalt sett mellan 3-8 hack och då är hjulen låsta med råge!!!
Om den inte en 4WD.

Sen vad som står i verkstadshandboken är en annan sak...

/ Peter
Har bilprovningen alltid rätt och har förstått det bättre än konstruktören? Nej tänkte väl inte det. Om vi spänner handbromsen felaktigt i praktiken alltså så den tar ordentligt på 3 hack så har vi inte rätt styrka men visst tar det, vi hinner inte få nån hävstång (kika på spakkonstruktionen). Men det kanske volvos konstruktörer inte förstått rätt? Jag pratar inte om nån haynesbok utan volvos egna böcker. Då vore det väl fan om saker och ting ska provas utanför dom ramar dom justeras? (ursäkta franskan) I vida framgår att: Vrid justerskruven så att full bromseffekt erhålls mellan andra och åttonde hacket. Kontrollera att hjulen kan rotera fritt efter justeringen då parkeringsbromsen befinner sig i sitt nedre läge. När vi nu kikar på verkligheten så släpper inte backarna vid uppspänt för 2 hack låsning med begagnade skivor och backar, utan endast med nya samt nya vajrar. Vid 3-4 hack orkar jag som är fullvuxen rycka i handbromsen ordentligt så det är låst framåt/bakåt. Men inte grannens dotter som är 60kg kvinna. När vi då kontrollerar Renoveringshandboken där konstruktören sagt sitt istället för grabbarna som vill göra det enkelt, finner vi 5-8 hack istället. Tar vi och fixar låsning på 5 hack kan granndottern göra en låsning med 3 fingrar istället för att slita vilt. Vem har nu fel? Konstruktören eller bilprovningen och vilka fakta gäller. Justerar man enligt böckerna som konstruktören tänkt så är det väl totalt illa om saker ska provas på ett annat sätt.
Jag för min del håller på konstruktören. Eftersom dom ändå specar UPP TILL 8 HACK för låsning så lär bromsreserven räcka till hur vi än vänder oss.
Räcker inte volvos specar till så får nog bilprovningen se över det här med att släcka tvåor för verkstäder. Vi vill ju inte att bilprovningen ska skapa tvåor som sen släcks på verkstan med ett garv för att verkstan har andra specar vid sin kontroll.. eller vill vi det?

Du frågade i början om bilprovningen alltid har fel...
Nej är svaret.. Det är bara deras RÄTT som är väldigt få om vissa saker. Det kallas inte svensk inkonsekvenskontroll för inte.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]