Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lasse81
Hej!

Har en 850 -93 med 10v motorn.
För andra gången på kort tid stannade nu bilen direkt efter start.
Första gången det hände så gick det att starta igen efter 10 minuter utan problem.
Den här gången lämnade jag bilen, ska hämta den vid tolvrycket i kväll.

Är det någon som har några ideer? Jag har inte hunnit läsa ut felkoder än...
Den enda gemensamma nämnaren jag kan komma på är att jag kört extremt korta sträckor vid båda tillfällena.
Den här gången var det fjärde starten, och det på en sträcka av max 4km.
Kan den ha blivit sur helt enkelt? Men då borde den väl inte starta och gå normalt i 1 sekund...?
av glt 92
Har haft precis samma problem med min 850 , fick ett tips om att det kunde vara reläet till bensinpumpen som hade spruckna lödningar på kretskortet. Tog loss och öppnade reläet och det visade sig att de lödöar som satt om benen från spolen var spruckna, man såg det tydligt med lupp. Lödade om dem och nu har problemet försvunnit. Det hela var ganska lätt fixat, tog kanske en halvtimme. Eller köp ett nytt relä om du inte har möjlighet att löda det. Det här var ett fel som var jävligt störigt att ha så det var dessto roligare att det var så lättfixat.
Användarvisningsbild
av B4B
Det finns en mycket bra beskrivning på "pettson" hemsida (http://pettson.info/index.html) under tips och trix :lol:
av Lasse81
Ok

Är det någon som vet vad ett nytt kostar?
Eftersom jag inte kan löda själv så är jag nyfiken på hur mycket jag kan betala för att låta någon annan löda...
Inga andra ideer, eller är detta typiskt bränslerelät?
av *pettson*
Lasse81 skrev:Ok

Är det någon som vet vad ett nytt kostar?
Eftersom jag inte kan löda själv så är jag nyfiken på hur mycket jag kan betala för att låta någon annan löda...
Inga andra ideer, eller är detta typiskt bränslerelät?
kostar drygt en 500dring.. Om nån vill ha mera än 100kronor för att löda reläet. SLÄNG RELÄET HÅRT I ANSIKTET. Köp sen möjligen ett nytt.
Det är löjligt enkelt att både komma åt och löda.
av Lasse81
Åkte tillbaka, bilen startade ej. Läste av felkoder. Testade igen, gick igång direkt. :-)

Borde inte bilen gå lite längre än cirka 1 sekund om bränslerelät var sönder?
Ryckte ju säkringen till soppapumpen när jag lyfte insuget för att släppa på trycket i systemet, då gick bilen ju minst 3-4 sekunder?

Fick ut felkod 1-1-5, men den är gammal, min kontakt till spridare 1 saknar clips, vilket gör att den kontakten hoppat av två gånger när jag kört fort med högt varv.

Ska kolla reläet i veckan, har tenta snart så matten måste göras först...
av Lasse81
Hej.

Samma problem igen. Nu har jag inte ens kört bilen innan.
Startade och den dog direkt. Den går inte ens 1 sekund. Vad händer vid trasigt sopparelä? Borde inte bilen gå så länge det finns soppa i fuelrailen?

Jag misstänker dock att ni har rätt, för vrider jag på tändningen är det tvärtyst om pumpen. Inget ljud alls.

Edit:
Blir vansinnig, varför är det bara direkt efter start detta händer?
Bilen fungerade ju klockrent i går... Den har ju eller aldrig stannat när jag kört, bara direkt efter start.
Är bränslepumpsrelät bara ett relä eller återkopplar den till styrboxen på något sätt?
Glappkontakt någonstans? Ena pluskabeln satt halvlöst, försäkte skruva åt den, men den var lätt gängpaj.
Kan detta ge problem av denna art?
av *pettson*
Lasse81 skrev:Hej.

Samma problem igen. Nu har jag inte ens kört bilen innan.
Startade och den dog direkt. Den går inte ens 1 sekund. Vad händer vid trasigt sopparelä? Borde inte bilen gå så länge det finns soppa i fuelrailen?

Jag misstänker dock att ni har rätt, för vrider jag på tändningen är det tvärtyst om pumpen. Inget ljud alls.

Edit:
Blir vansinnig, varför är det bara direkt efter start detta händer?
Bilen fungerade ju klockrent i går... Den har ju eller aldrig stannat när jag kört, bara direkt efter start.
Är bränslepumpsrelät bara ett relä eller återkopplar den till styrboxen på något sätt?
Glappkontakt någonstans? Ena pluskabeln satt halvlöst, försäkte skruva åt den, men den var lätt gängpaj.
Kan detta ge problem av denna art?
angående reläet så ta ett kik in på min hemsida. Välj tips/trix så letar du dej fram till bränslereläet.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]