Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå! Mitt första inlägg här :) Tänkte höra vilka synpunkter det finns på V70 Awd av 98-99 års modell, har nämligen gått och blivit sugen på en sådan. Jag vet att Volvos AWD-system med visco-koppling fått en hel del kritik, är det verkligen så dåligt som man hört? Hur funkar det i praktiken i "vardagskörning och sist men inte minst, hur håller grejorna? Vågar man köpa en AWD som gått 20 000 mil utan att vara rädd för dyra reparationer inom närmsta milen?

Hur är Volvos 2,5t motor som sitter i AWD;n, en pålitlig spis? Rapp eller seg?

Tacksam för alla erfarenheter och synpunkter om denna bil!

/Fredrik
ferlin skrev:Hallå! Mitt första inlägg här :) Tänkte höra vilka synpunkter det finns på V70 Awd av 98-99 års modell, har nämligen gått och blivit sugen på en sådan. Jag vet att Volvos AWD-system med visco-koppling fått en hel del kritik, är det verkligen så dåligt som man hört? Hur funkar det i praktiken i "vardagskörning och sist men inte minst, hur håller grejorna? Vågar man köpa en AWD som gått 20 000 mil utan att vara rädd för dyra reparationer inom närmsta milen?

Hur är Volvos 2,5t motor som sitter i AWD;n, en pålitlig spis? Rapp eller seg?

Tacksam för alla erfarenheter och synpunkter om denna bil!

/Fredrik
Köpte min bil för 4 år sen, då stod mätaren på 22300 mil, nu har den rullat 31156 mil, men dock utan fyrhjulsdrift!
Den brakade ihop av nån anledning förra vintern! (Tror de är viscokopplingen, måste leta upp en hel och jämföra) Ändå hade ja stenkoll på mönsterdjup och dylikt!

Annars har ja varit jättenöjd me min AWD, ska fixa detta så småningom!

Motorn tycker ja är pålitlig, hyfsat rapp, turbotrycket laddar ju snabbare jämfört me en fulltryckare, är ju lättrycksturbo i AWD, men tappar mer tryck vid högre varvtal jämfört me fulltryckare, dom laddar ju lite senare i varvtalsregistret!

Fråga om bilen har haft reparationer på drivlinan, om vinkelväxel är bytt eller inte t ex!

Kolla efter läckage mellan motor/växellåda
ECC mm mm
Jag har en AWD som nästan rullat 20000. Jag har kvitto på att tidigare ägare fått byta en del prylar som har med just AWD att göra.

Visst är den tyngre, men det är ett JÄVLA drag i spisen! :-) I och med att den är tyngre dricker den mer bensin och bensinen är som sagt inte direkt billig heller.......1,2-1,6 l milen får du nog räkna med, beronde på hur kul du tycker det är att gasa. Besiktigade min igår, inga bekymmer. "Det är ju en volvo" som killen på besiktningen uttryckte det.
absolut.kolla bara att det inte har tryckt ut någon olja,betrefande motorn så är oljebyten gjorda som dom skas så är det ingen fara.har själv en awd,det enda jag har byt sen jag köpet bilen är olje fällan,har gått ca30000mil :wink:
Jag är helnöjd med min V70 AWD-99. Bästa bil jag ägt nångång! Bra tryck i motorn, stabil på vägen och skön komfort!
Kolla historiken bara så den är välskött så borde det inte vara några större problem. Självklart finns det även måndagsex samt folk som inte kan sköta en bil med AWD.
Var även noga med däcken, mönsterdjup m.m som sagts tidigare.
Tack för alla svar! Låter ju i det stora hela bra, men 1,2-1,6 l/mil känns en aning svettigt :shock: Vad kan man räkna med för förbrukning landsväg i 110? Idag kör jag en Saab 9-5 2,3t som går att köra riktigt snålt på landsväg faktiskt.

Kan man kontrollera hur frisk AWD:n är vid en provkörning, hitta en grusplan och se om det driver på alla fyra?
Vet inte om de har elektroniskt gasspjäll från Magneti Marelli, är det så och du funderar på en bil som gått mer än 20 000 mil så gäller ju inte Volvos "good will åtagande" längre. Nytt spjäll går väl på minst 7 000 tror jag (i paritet med en vinkelväxel kanske?). Kan vara något att överväga oxå.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]