Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funderade lite på det här med all elektronik och alla microprocessorer i bilen. Jag tycker att det verkar som om farthållaren kan hålla bränsleförbrukningen lägre på en och samma plana vägsnutt än vad jag själv kan trots att det handlar om samma jämna fart utan hastighetsökning. Man brukar/brukade säga att man sparar upp till 10% bensin på att köra med farthållare, men jag har en känsla av att farthållaren, ETMen och växellådans styrning samverkar utöver denna standardbesparing så att varvtalet och bensinförbrukningen blir lägre på min teststräcka än då jag själv sköter gasen. Har helt ovetenskapligt "mätt" genom att hålla ögonen på varvmätaren samt flödesmätaren på färddatorn.

Kan det stämma, jag menar kan bilens logiska system känna att "jaha nu är farthållaren inkopplad, då styr vi vår gas-by-wire maximalt snålt och ser samtidigt till att vi har en optimal utväxling på lådan" ? Och att denna "setup" isf är en annan än vad som väljes då det är en människa i andra änden av gaspedalen ?
Där ser man. olika erfarenheter alltså. Sthlm - Gävle är dessutom en bra teststräcka, har åkt den regelbundet under en period för många år sedan. Men hur är det, du har väl inte den adaptiva lådan ?
Har haft min V70 AWD automat -99 nu i 6 månader och klarar mig inte utan farthållaren. Min drar mindre soppa (enligt datorn) när jag har farthållaren på. Om jag kör utan farthållare så drar den mer fast jag försöker vara så lätt på gasen som möjligt. Detta gäller när jag kör på landsväg och motorväg men när jag åker en mindre väg med mycket kurvor och backar (upp och ner) så drar bilen mindre utan farthållare.

Personligen tycker jag inte om farthållare (antar att jag är den ende i världen som tycker så), men om den gör att jag kan spara pengar så får den vara i kopplad.

Har tidigare alltid trott att med farthållaren ikopplad så drar den mer... men vad man kan ha fel ibland. :-)-)
Jag har inte själv jämfört, men jag har för mig att jag någon gång läst några såna eco-driving tips där de tipsat om att inte ha farthållaren på.

Jag tror så här:
Om du kör på en väg med mycket backar så drar det nog mer eftersom farthållaren ju varje gång det blir lite uppför trycker på mera gas och släpper kanske helt när det blir nerför och det på så vis blir ojämt gaspådrag vilket borde dra mer.
Kör du utan farthållare på samma väg så kan du mer jämna ut det hela och kanske i stället sakta in lite uppför och öka lite nerför.

Kör du motorväg eller plan landsväg så är det nog inte så stor skillnad. Jag har dock svårt att tro att farthållaren skulle kunna minska förbrukningen om du ändå håller samma hatighet.
Men så är det just det att det blir lätt till att du kör lite fortare om du inte har farthållaren inkopplad. Eller som vissa personer i trafiken som inte lyckas hålla en jämn fart, även på landsväg. Då kan det nog bli lite bränslebesparande.

Tycker själv att farthållare är väldigt bekvämt och det hjälper en att hålla hastighetsbegränsningar (särskilt vid 50-sträckor).
DrEvilBoy skrev:Om jag kör utan farthållare så drar den mer fast jag försöker vara så lätt på gasen som möjligt.
Precis ! Det var den effekten jag tyckte mig se oxå. Satt och spånade om att det kanske kunde vara adaptionen, att "det logiska systemet" dvs ETM/Vxllåda/farthållare i kombination ställer om växellådan just då farthållaren används ? Jag menar, om bileländet tycker att jag kör sportigt (inte sant för jag kör som en gubbe men vem vet vad bilen fått för sig) så står den adaptiva lådan i läge SPORT så att säga, men när farthållaren slås på kan den ställa sig i läge ECONOMY för att återgå till SPORT då farthållaren slås av igen. Inte för att lådan har några SPORT- eller ECONOMY-knappar som de gamla lådorna men kanske att den har några liknande lägen i den interna logiken ?

Anledningen till att jag undrar är att motorn inte är någon sparbössa vad gäller bensinförbrukning direkt - hehe - och med dagens priser vill man hålla nere förbrukningen. Om själva lådan ställer sig i "snål-läge" då farthållaren används vore det alltså bäst ekonomi att köra på farthållaren så ofta som möjligt ?
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]