Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ihsahn
Jag vet att det finns ett par andra trådar inom det här ämnet, men jag tyckte inte några av dem riktigt stämde in på mitt problem.
Efter att jag bytte från vinterdäck till sommardäck så har det börjat klonka i framvagnen när jag svänger. Det låter klonk när man vridit ratten kanske ett halvt varv och sen när jag har nästan helt rattutslag. Om man vrider ratten helt från ena sidan till den andra så låter det klonk 2-3 gånger, 1 gång strax efter fullt rattutslag, 1 när däcken är ganska mycket rakt framåt och en gång när ratten är nästan i det andra fulla utslaget. Jag antar att något har hänt när jag hissade upp bilen, men jag har ingen aning om vad. Någon som känner igen problemet? Har nyligen bytt nedre styraxelknut (på verkstad) men sen dess har jag kört flera hundra mil utan att det har klonkat, så det borde inte bero på det...
Tilläggas bör att ratten går att svänga jättelätt åt båda hållen, och det blir inte trögare eller något sådant när det klonkar. Klonkadet låter som om det kommer från framför pedalerna, men det beror nog på att det är där torpedväggen är tunnast...

Jag har en 850 GLE-93 (manuell)
Användarvisningsbild
av B4B
Vanliga fel i framvagnen på 850 och V70 förutom styr och spidelleder är krängningshämmarbustningarna. Och i ditt fall, där du säger att klonket kommer framför pedalerna är det troligt att så är fallet. För att vä. bustning sitter på subfarmen där under. Men du har tur för att enbart bustningarna till -93:a går att bytta så du slipper byta hela krängningshämmaren. :-DD
av Ihsahn
B4B skrev:Vanliga fel i framvagnen på 850 och V70 förutom styr och spidelleder är krängningshämmarbustningarna. Och i ditt fall, där du säger att klonket kommer framför pedalerna är det troligt att så är fallet. För att vä. bustning sitter på subfarmen där under. Men du har tur för att enbart bustningarna till -93:a går att bytta så du slipper byta hela krängningshämmaren. :-DD
Okej. Men låter inte bustningarna bara när man kör? För det här låter även när jag står still och svänger runt.
Användarvisningsbild
av B4B
Kan var så att fjädern rör sig i fjädersättet när du svänger.
av Ihsahn
B4B skrev:Kan var så att fjädern rör sig i fjädersättet när du svänger.
Mjo, det skulle ju förklara varför det uppkom efter att jag hissade upp bilen. Är det farligt att köra med det (ska köra 90 mil om några veckor) eller bör jag åka in med bilen till en verkstad så snart som möjligt?
av Kena
Hejsan "granne", min låter ibland åxå när jag svänger och det verkar vara fjädrarna som låter. Kör du vidare min började låta förra sommaren...och låter ff.
av Ihsahn
850R skrev:hej du

har du tjekket dette beslag se linke , det kan også være det i toppen af motor dette giver et klonk i torpedväggen

http://volvospeed.com/Repair/front_mount.php
Näe, det där har jag inte kollat. Är det något allvarligt som bör åtgärdas direkt? Jag ska köra 90 mil om 2 veckor, och när jag har gjort det så får jag tillgång till professionell verkstadshjälp så jag väntar helst med att göra saker som inte är akuta.
av *pettson*
snabbfundering.. Verkstan har inte lossat styrväxeln? För har dom det så är inte bultarna åtdragna tillräckligt, då klonkar det ordentligt när styrväxeln rör på sej några mm när du styr åt sidorna.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]