- sön 11 maj 2008, 14:33
Ja då har man vart på en kylfirma och läckagetestat systemet och fått domen att kondensorn är kaputt, och att torkfiltret behöver bytas. Allt ska visst kosta 7370kr att göra (ny kondensor ink. byte, nytt torkfilter ink. byte, O-ringar, oljor och påfyllning av systemet)... Suck...
Jag känner verkligen att jag inte vill betala detta, så jag undrar om man på egen hand skulle kunna byta ut kondensor och torkfilter.
Är bytet ett j*vla göra, eller är det någorlunda överkomligt?
Vilka O-ringar och oljor behöver jag?
Ska jag passa på att byta nått annat när jag ska byta kondensorn? slangar?
Dessutom så står det "läckindikator" på kostnadsförslaget, är det spårvätskan som de för in i systemet för att söka läckage eller är det nån annan "grej" som ska bytas ut också?
Förmodar att jag måste tömma systemet på den gas som finns kvar, men enligt min närmaste volvo-verkstad så säger de att "ACn inte kyler överhuvudtaget" så det borde väl betyda att det inte finns nån gas kvar?
och ja, jag är en newbie :D men jag är villig att lära mej och prova på bara någon duktig och vänlig själ kan förklara för mej hur jag ska göra och vilka grejer som behövs.
Tack på förhand
PS. Jag skriver upp exakta priser för allt här nedan, om nån är intresserad av att se vad jag måste betala för de olika grejerna och jobbet hos kylfirman:
Kondensor - 1793kr
Torkfilter - 434,50kr
O-ringar+läckindikator - 100kr
Oljor - 120kr
AC/kontroll - 476kr
Fyllning - 1360kr
Arb.kostnad - 1612,50kr
Moms - 1474kr
TOTALT: 7370kr
Jag känner verkligen att jag inte vill betala detta, så jag undrar om man på egen hand skulle kunna byta ut kondensor och torkfilter.
Är bytet ett j*vla göra, eller är det någorlunda överkomligt?
Vilka O-ringar och oljor behöver jag?
Ska jag passa på att byta nått annat när jag ska byta kondensorn? slangar?
Dessutom så står det "läckindikator" på kostnadsförslaget, är det spårvätskan som de för in i systemet för att söka läckage eller är det nån annan "grej" som ska bytas ut också?
Förmodar att jag måste tömma systemet på den gas som finns kvar, men enligt min närmaste volvo-verkstad så säger de att "ACn inte kyler överhuvudtaget" så det borde väl betyda att det inte finns nån gas kvar?
och ja, jag är en newbie :D men jag är villig att lära mej och prova på bara någon duktig och vänlig själ kan förklara för mej hur jag ska göra och vilka grejer som behövs.
Tack på förhand
PS. Jag skriver upp exakta priser för allt här nedan, om nån är intresserad av att se vad jag måste betala för de olika grejerna och jobbet hos kylfirman:
Kondensor - 1793kr
Torkfilter - 434,50kr
O-ringar+läckindikator - 100kr
Oljor - 120kr
AC/kontroll - 476kr
Fyllning - 1360kr
Arb.kostnad - 1612,50kr
Moms - 1474kr
TOTALT: 7370kr