Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krewken
Ja då har man vart på en kylfirma och läckagetestat systemet och fått domen att kondensorn är kaputt, och att torkfiltret behöver bytas. Allt ska visst kosta 7370kr att göra (ny kondensor ink. byte, nytt torkfilter ink. byte, O-ringar, oljor och påfyllning av systemet)... Suck...
Jag känner verkligen att jag inte vill betala detta, så jag undrar om man på egen hand skulle kunna byta ut kondensor och torkfilter.
Är bytet ett j*vla göra, eller är det någorlunda överkomligt?
Vilka O-ringar och oljor behöver jag?
Ska jag passa på att byta nått annat när jag ska byta kondensorn? slangar?
Dessutom så står det "läckindikator" på kostnadsförslaget, är det spårvätskan som de för in i systemet för att söka läckage eller är det nån annan "grej" som ska bytas ut också?
Förmodar att jag måste tömma systemet på den gas som finns kvar, men enligt min närmaste volvo-verkstad så säger de att "ACn inte kyler överhuvudtaget" så det borde väl betyda att det inte finns nån gas kvar?

och ja, jag är en newbie :D men jag är villig att lära mej och prova på bara någon duktig och vänlig själ kan förklara för mej hur jag ska göra och vilka grejer som behövs.

Tack på förhand

PS. Jag skriver upp exakta priser för allt här nedan, om nån är intresserad av att se vad jag måste betala för de olika grejerna och jobbet hos kylfirman:
Kondensor - 1793kr
Torkfilter - 434,50kr
O-ringar+läckindikator - 100kr
Oljor - 120kr
AC/kontroll - 476kr
Fyllning - 1360kr
Arb.kostnad - 1612,50kr
Moms - 1474kr
TOTALT: 7370kr
Användarvisningsbild
av Funk
Grattis till att det var kondensorn som gick sönder, hade det varit evaporatorn som det brukar vara så hade en Volvoverkstad tagit det dubbla...

Det är inte svårt att byta delarna, lite nya oringar och en bra momentnyckel är allt som behövs. Oljor behöver du inte bry dig om, när du bytt delarna så skall systemet vacuumsugas och då efterfyller man även oljor. Kom bara ihåg att systemets delar är fuktkänsliga, och skall inte vara tomma länge. Byt inte grejorna flera dagar innan du får tid för fyllning.

Men... Arbetskostnaden du får betala är inte så stor del i det hela, speciellt inte om du bara gör det enkla jobben... Bättre att verkstaden ser till att allt funkar och lämnar garanti.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Krewken
Tack Thomas för ett snabbt svar.

Ja i och för sig så kanske det inte rör sig om så stora summor vad gäller arbetet, men jag känner verkligen att jag vill göra detta själv, och dessutom så sa killen på kylfirman att det inte var säkert att det enbart var kondensorn som läckte, utan att det också kan vara evapuratorn, men han påstod att det inte gick att se förrän de hade bytt kondensorn och läckagetestat igen. Så därför vill jag spara alla slantar som går, om det nu skulle visa sig att jag måste byta evapuratorn med...

Så finns det någon som har erfarenhet av att byta kondensor på Volvo 850 och känner sig manad att berätta hur man ska gå till väga för bytet och vilka grejer som behövs så skulle det verkligen uppskattas.
Användarvisningsbild
av Claes74
Funk skrev:Grattis till att det var kondensorn som gick sönder, hade det varit evaporatorn som det brukar vara så hade en Volvoverkstad tagit det dubbla...

Det är inte svårt att byta delarna, lite nya oringar och en bra momentnyckel är allt som behövs. Oljor behöver du inte bry dig om, när du bytt delarna så skall systemet vacuumsugas och då efterfyller man även oljor. Kom bara ihåg att systemets delar är fuktkänsliga, och skall inte vara tomma länge. Byt inte grejorna flera dagar innan du får tid för fyllning.

Men... Arbetskostnaden du får betala är inte så stor del i det hela, speciellt inte om du bara gör det enkla jobben... Bättre att verkstaden ser till att allt funkar och lämnar garanti.

/Thomas
tycker att arbetskostnaden var en hel del i det här fallet, jag lämnade min nyligen på läcksökning hos volvo, arbete: provtryckning, fyllning gas och spårvätska, läcksökning = 1494 inkl. moms

skulle ju i krewkens förslag kosta 2507 kr inkl moms.

du kanske skulle låta firman du beskrivit byta delarna och se om du kan få fyllningen nån annanstans, verkar ju som det skall finnas en tusenlapp att tjäna där.
Användarvisningsbild
av Krewken
Jag får väl försöka att hitta nått annat företag som kan utföra detta, problemet är väl bara att det inte finns så gott om sådana företag i min närhet, närmaste ligger 7 mil bort.
Användarvisningsbild
av Claes74
Krewken skrev:Jag får väl försöka att hitta nått annat företag som kan utföra detta, problemet är väl bara att det inte finns så gott om sådana företag i min närhet, närmaste ligger 7 mil bort.
priserna på delar du fått verkar bra, tror att torkfiltret kostar 950 på volvo :D
frågan e ju om du kan få ett annat pris på fyllningen.
iofs så kostar ju tid och mil också pengar.
Användarvisningsbild
av Claes74
vet att evaporatorn e känsliga på 850, den e dyr. 12000 inkl arbete på volvo. garanterar firman att din ac fungerar efter reparationen du beskrev??
har de läck kontrollerat evaporatorn??
Användarvisningsbild
av Krewken
Nej de garanterar inte att min AC kommer att fungera efter att de bytt kondensorn, och de påstod att det inte gick att läckagetesta evapuratorn förrän kondensorn var bytt och hela systemet var läckagetesta igen, så det känns lite jobbigt...
Användarvisningsbild
av Claes74
Krewken skrev:Nej de garanterar inte att min AC kommer att fungera efter att de bytt kondensorn, och de påstod att det inte gick att läckagetesta evapuratorn förrän kondensorn var bytt och hela systemet var läckagetesta igen, så det känns lite jobbigt...
det där lät som en lögn, visst går det läcktesta evap. innan med spårmedel, men de e ju klart det är ju jobbigt att kunna se den krävs ju lite jobb.
har du bytt delarna så är det ju enklare för har du inget som läcker i motorutrymmet så finns ju inget kvar förutom evaporatorn.
detta är ju ett lotteri men om jag hade varit som du så hade jag nog i detta fallet köpt delarna och sedan hittat nån biltokig kompis som kan hjälpa dig byta delarna och spara så mycket pengar det går.
är sedan evap. trasig så e det ju inte kul att inte få nånting för 7000 och sedan inte ha råd med resten :cry:
Användarvisningsbild
av Krewken
Det hade jag nog gjort om jag hade haft nån vän eller bekant som var lite skruvare, men tyvärr så känner jag ingen som är det, så skon klämmer på flera ställen :/
Så jag tänkte väl göra det själv, men instruktioner och inköpslista behövs kan man säga :P

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]