vrålvolvon skrev:*pettson* skrev:vrålvolvon skrev:Hej!
Min bil drar extremt mycket olja 1 liter olja räcker för att köra 100 mil. Den har dragit mycket olja hela tiden jag haft den men det är ju dyrt med olja. Vad kan det vara för fel för den ska ju dra 1 liter på 500 mil? Bilen är en Volvo 850 GLE -93a som gått nästan 30 000mil. På vintern drar den 1 liter på 200mil och jag körde tidigare på hel och halvsyntet olja och då drog den lika mycket som nu då jag bytt till en mineral olja i hopp om att den skulle dra lite mindre men inte då, men det blev billigare iaf.
Vad är det för fel?
Hur lång tid kan det tänkas ta för en bilverkstad att hitta felet?
MVH/Nicklas.
Tycker snarare att dina uppgifter är riktigt roliga? Vem har du fått det ifrån att en 850 som gått 30.000 mil ska dra 1 liter på 500 mil? Helt klart inte ifrån någon som är utbildad på motorer iallafall och ännu mindre av någon som har fakta. Som du tidigare fått till svar så är det problem med oljeringarna på tidigare 850s. Här är ett servicemeddelande på detta
*En ny förbättrad typ av kolvring introducerades i motorproduktionen vecka 50 1994. Bilar med motornummer 396323 och senare har de nya kolvringarna.
En bil som har en motor med de nya kolvringarna kan förväntas att förbruka 0,01 - 0,1 liter olja per 1000 km.
En bil som har en motor med den äldre typen av kolvringar kan förväntas att förbruka 0,1 - 0,3 liter olja per 1000 km.
Gränsen för berättigade klagomål är om motorn förbrukar mer än 0,4 liter olja per 1000 km.*
Om vi nu ska återgå till anledningarna till oljeförbrukningen.
Om vi börjar med att du inte har förutsättningarna till att få en riktigt låg förbrukning så kanske du märkt ändå att den gått 30.000 mil? Oljeringarna är totalt slut utan tvekan. Dessutom är dom igensatta med koks. Dina ventiltätningar är stenhårda och går att spela kula med istället för att vara mjuka och omsluta ett ventilskaft. Du får alltså ned olja uppifrån.. och den skrapas inte av nedifrån. Inga genvägar går att ta med några dundermirakelmedel. Den krassa sanningen är att du BÖR lyfta på topplocket och få en översyn på detta (eller göra det själv) samt att du BÖR byta kolvringar på bilen minst. Byt även vevstakslager samtidigt. På så sätt går den många många år till. OCH det kostar inte multum ändå att få det gjort. Det handlar om ca 3200kr i delar, jobbet däremot kan jag inte sia om för det beror ju på vem som ska göra det.
Det jag fått att bilen ska dra 1 liter på 500 mil ifrån var av föregående ägare och jag vet inte om han var särskilt bilkunnig då jag inte kännde honom :D men det är nog som du säger att det är kolvringar och sånt som är slut. Men varför Drar dom tidiga 850 modellerna så mycket olja då har läst några trådar om det tidigare här på forumet ,det måste ju vara taskiga motorer... jag menar en Volvo B23A motor som gått mer än 35 000mil drar ju ingen olja alls, jag får inte ihop det riktigt för en sådan motor är ju nästan dubbelt så gammal tekniken måste ju gått framåt tycker man eller? :D
Jag ska snacka med bilverkstan och höra hur mycket det kan kosta att renovera blir det allt för dyrt så kan man väll fortsätta att fylla på olja eller är det till att plåga bilen på något vis?
jag har ingen blårök, nya tändstift, inget läkage, riktiga mätvärden som är kollade var annan vecka och den drar lika mycket varje gång så den enda symptom jag har är att den slukar olja då det blir mindre och mindre kvar i dunken som står i garaget :(
/Nicklas. :D
Vilken del av detta är det som är oklart? Till att börja med tar vi texten nedan som förklarar VARFÖR den drar mera olja ny? SEN lägger vi på slitage på detta i form av slitna ringar (meddelandet gäller när bilen är NY), och lägger till icke existerande ventiltätningar på detta. Antingen förbränner din bil oljan eller så läcker den även olja också. Har du kikar i skarven motor/låda på undersidan av bilen? Vevhusventilationen har du även full koll på så att den inte börjar bli täppt och skapar din ökade förbrukning.
*En ny förbättrad typ av kolvring introducerades i motorproduktionen vecka 50 1994. Bilar med motornummer 396323 och senare har de nya kolvringarna.
En bil som har en motor med de nya kolvringarna kan förväntas att förbruka 0,01 - 0,1 liter olja per 1000 km.
En bil som har en motor med den äldre typen av kolvringar kan förväntas att förbruka 0,1 - 0,3 liter olja per 1000 km.
Gränsen för berättigade klagomål är om motorn förbrukar mer än 0,4 liter olja per 1000 km.*
Jämförelsen mellan en B23A och en vanlig 850 motor är så osann den kan bli som att kära äpplen mot päron ungefär. Men dom har heller inte nåt att göra med varandra. Det finns lika mycket B23or som det finns B5252 eller B5254or som inte drar nämnvärt med olja. Motortypen var ny och man använde tydligen något för små kolvringar i tidiga serier.
I övrigt hänger slitage på hur mycket effekt man tar ur sin motor. Alltså liter effekten. Vi pratar då inte bara lager och liknande utan vi pratar även om sånt som punktvärme som gör att tätningar och liknande torkar ihop. Du gör jämförelsen mellan en helaluminium motor och en gjutjärnsmotor med alutopp och tror att dom två ska bete sej helt lika för att tekniken gått framåt? Det är två helt skilda konstruktioner som gör att dom beter sej högst olika.
Hmm i B23A tar man ut runt 112 hk ur en 8 ventils 4cylindrig motor och inte nämnvärt med vrid. Samtidigt med nya motorn ökas volymen ca 1,5dl och man tar ut 144hk ur den nu 5 cylindriga 10 ventilaren. Man lägger dit en rad ventiler till och skapar 20 ventilaren nu har man 170hk istället ur samma volym. Allt detta är nu även betydligt varmare under huven så det gör sitt. Nya bränslebesparingskrav och krav på avgasrening (som är obefintlig på en B23) gör att det måste vara låg friktion i cylinderloppen, det gör att kolvringarna inte ens har hälften så mycket spänst mot cylinderväggarna som en B23, dom är inte heller breda som i en B23. Cylinderloppen i en B52xx är även fristående istället för att vara urborrade ur en ganska solid blockdel, det gör att cylindrarna inte är riktigt så stabila som i en B23 men å andra sidan så tas värme upp enormt fort. Det är det som gör att den som kör B23 fryser pungen av sej under en längre tid medans motorn blir varm i minus 15 grader. När B52xx föraren snabbt och enkelt får upp tempen efter nån kilometer. Summa summarum..
Mera hästkrafter, mera vrid. lägre bränsleförbrukning, snabbare varm, servicevänligare, renare , ändå säger du att utvecklingen inte gått framåt?
Jo förresten.. det här med ryker inte blått?.. Min rök inte heller blått efter 41.000 mil med gamla typen av kolvringar men såhär såg toppen ut i förbränningsutrymmena. Hur kolvringarna såg ut ska vi inte ens prata om. Men jag kan tipsa om att oljeringarna hade gjort sitt och var igenkoksade. Då kör jag ändå turbo som rullat helsyntet sen ny. Idag är det inte uppbyggt kring dom kolvringarna och idag är tätningar och allt bytt..