olagutt skrev:ja strömmen har varit av en hel natt och i dag slutade motor lampan att lysa men det var bara till näste gång jag startade igen ,jag måste ta strömmen varje gång jag stannar bilen annars går fläkten .byter ni temp givaren när ni menar det är det som är felet och nollställer.
Jag tror detta är ditt problem.. Men du har ju inte läst ur koden så vi kan vara säkra men jag känner inte till så många koder som kan starta kylfläkten. Problem med temp är det enda fel jag vet om som kan ge det symtomet.
Felkodsinformation EFI–123
Villkor
Om styrenheten får en signal från motortemperaturgivaren som motsvarar en temperatur lägre än –44°C (hög signal) eller högre än +148°C (låg signal) tolkas detta som ett fel och felkod EFI–123 sätts.
Från motorstart beräknas temperaturen teoretiskt. När den beräknade motortemperaturen uppnått +75°C jämförs den med temperaturen från motortemperaturgivaren, om motortemperaturgivarens signal då motsvarar en temperatur som är lägre än +58°C tolkar styrenheten detta som ett fel (felaktig signal) och felkod EFI-123 sätts.
Ersättningsvärde
-under körning antas den beräknade motortemperaturen
-vid omstart antas ett ersättningsvärde på +30°C och efter start beräknas motortemperaturen teoretiskt
-med tändning till går elkylfläkten på halvfart
-när motorn är igång går elkylfläkten på helfart
-när motorn stängs av går fläkten i 3 min efter stopp
-tomgångsventilens adaption spärras
-lambdaregleringens adaption spärras
-läckdiagnosen stängs av
-grundladdtryck antages.
Felorsak/er
För hög signal:
-signalledningen kortsluten till spänning
-avbrott på signal– eller jordledningen
-kontaktresistans i anslutningar
-defekt motortemperaturgivare.
För låg signal:
-signalledningen kortsluten till jord
-defekt motortemperaturgivare.
Felaktig signal:
-defekt motortemperaturgivare
-defekt kylvattentermostat
-kontaktresistans i anslutningar
-signalledningen kortsluten till någon annan ledning.
Felsymptom
-svårstartad i vissa temperaturområden
-med tändning till går elkylfläkten på halvfart
-när motorn är igång elkylfläkten på helfart
-när motorn stängs av går fläkten i 3 min efter stopp.