Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olagutt
körde hem från jobbet i dag och körde lite hårt och plötsligen började bilen gå dåligt och ville inte ta på gasen och ets och motor styrnings lampan började lysa och fläkten står och går hela tiden till jag kopplar av batteriet och när jag sättar på batteriet igen och starter opp bilen börjar fläkten att gå själv om bilen inte är varm vad kan detta fel vare och hur kan jag åtgärda det
av *pettson*
olagutt skrev:körde hem från jobbet i dag och körde lite hårt och plötsligen började bilen gå dåligt och ville inte ta på gasen och ets och motor styrnings lampan började lysa och fläkten står och går hela tiden till jag kopplar av batteriet och när jag sättar på batteriet igen och starter opp bilen börjar fläkten att gå själv om bilen inte är varm vad kan detta fel vare och hur kan jag åtgärda det
Vad visar din tempmätare i bilen? Fläkten ska starta om bilen tappar bort tempmätaren helt. Kan tänkas att tempgivaren är totalt kass med andra ord.
av olagutt
den är normal ,jag ringde Helmia i Arvika i går men där måtte jag komme in med bilen for han trodde kanske det var en mjukvara fel eller att gasspjelde hängde
av *pettson*
olagutt skrev:den är normal ,jag ringde Helmia i Arvika i går men där måtte jag komme in med bilen for han trodde kanske det var en mjukvara fel eller att gasspjelde hängde
Ditt styrdon har iallafall tappat bort tempgivaren.. Nåt som inte verkar vara ovanligt på 70 serien med gamla karossen.. Det har hänt i flera fall här men tyvärr har vi inte sett nån lösning på det. Har du provat att ta bort strömmen i 30 min och sen sett vad som händer när du startar igen?
av olagutt
ja strömmen har varit av en hel natt och i dag slutade motor lampan att lysa men det var bara till näste gång jag startade igen ,jag måste ta strömmen varje gång jag stannar bilen annars går fläkten .byter ni temp givaren när ni menar det är det som är felet och nollställer.
av *pettson*
olagutt skrev:ja strömmen har varit av en hel natt och i dag slutade motor lampan att lysa men det var bara till näste gång jag startade igen ,jag måste ta strömmen varje gång jag stannar bilen annars går fläkten .byter ni temp givaren när ni menar det är det som är felet och nollställer.
Jag tror detta är ditt problem.. Men du har ju inte läst ur koden så vi kan vara säkra men jag känner inte till så många koder som kan starta kylfläkten. Problem med temp är det enda fel jag vet om som kan ge det symtomet.

Felkodsinformation EFI–123

Villkor

Om styrenheten får en signal från motortemperaturgivaren som motsvarar en temperatur lägre än –44°C (hög signal) eller högre än +148°C (låg signal) tolkas detta som ett fel och felkod EFI–123 sätts.
Från motorstart beräknas temperaturen teoretiskt. När den beräknade motortemperaturen uppnått +75°C jämförs den med temperaturen från motortemperaturgivaren, om motortemperaturgivarens signal då motsvarar en temperatur som är lägre än +58°C tolkar styrenheten detta som ett fel (felaktig signal) och felkod EFI-123 sätts.

Ersättningsvärde
-under körning antas den beräknade motortemperaturen
-vid omstart antas ett ersättningsvärde på +30°C och efter start beräknas motortemperaturen teoretiskt
-med tändning till går elkylfläkten på halvfart
-när motorn är igång går elkylfläkten på helfart
-när motorn stängs av går fläkten i 3 min efter stopp
-tomgångsventilens adaption spärras
-lambdaregleringens adaption spärras
-läckdiagnosen stängs av
-grundladdtryck antages.

Felorsak/er
För hög signal:
-signalledningen kortsluten till spänning
-avbrott på signal– eller jordledningen
-kontaktresistans i anslutningar
-defekt motortemperaturgivare.
För låg signal:
-signalledningen kortsluten till jord
-defekt motortemperaturgivare.
Felaktig signal:
-defekt motortemperaturgivare
-defekt kylvattentermostat
-kontaktresistans i anslutningar
-signalledningen kortsluten till någon annan ledning.

Felsymptom
-svårstartad i vissa temperaturområden
-med tändning till går elkylfläkten på halvfart
-när motorn är igång elkylfläkten på helfart
-när motorn stängs av går fläkten i 3 min efter stopp.
av olagutt
jag var hos helmia i dag och fick några fel koder ECM-1300 luftmassemetaren for lågt flöde ECM 902A kommunikation med gasspjällenheten för lågt signal ECM 917F gaspedalläget -felaktig signal dette ville komme på 8000-och laga med ny gasspjäl for dom menade det var det som var fel och på 98-2001 var det problem med gasspjälet ,så jag var och kollat lite på nätet och fann ut att i Amerika får dom dissa gratis och att Volvo i Sverige skulle vara behjälpliga med detta problem vet inta va dom menar .är det någon som har bytt eller vet om nåt rimligare alternativ är jag glad för svar
av volvo-v70
jag lämnade in min bil förra året. samma fel som dig.
de tog volvo på garanti och bytte gratis,dom bytte gasspjäll och lmm, la in ny programvara med.
tyckte jag var riktigt snällt på en bil som gått 15 000 mil och 7år gammal:)
av olagutt
det var snällt jag skrev till service sjefen på Helmia och då fick jag till svar att det var max 8000 mil eller 5 år men jag kunde ring till han och diskutera men jag har krånglat med han får så det går nog dåligt.men du var nog riktig heldig som fick detta.var detta Volvo själv eller var det en under leverantör av dom
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]